Asociația Pro Infrastructură reclamă faptul că de un an are loc evaluarea ofertelor pentru „lotul Meseș” de pe Autostrada Transilvania, „perla coroanei”, respectiv cel mai scump lot de autostradă din România, cu o valoare de 6,8 miliarde de lei fără TVA. Cel mai recent termen pentru desemnarea constructorului a fost fixat pe data de 30 august 2024.
UPDATE Economedia i-a solicitat ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu să explice de ce licitația pentru Lotul Meseș de pe Autostrada Transilvania nu are încă un câștigător desemnat după un an de la lansarea licitației.
„Aici avem în derulare o licitație pentru câștigarea unui contract de proiectare și execuție. Acest proces implică în faza de evaluare răspunsuri la clarificări, iar după anunțarea câștigătorului, posibile contestații. În aceste situații pot apărea întârzieri rezultate din perioadele necesare răspunsurilor la clarificări sau soluționării contestațiilor. Este un proces în care sunt implicate atât instituțiile statului cât și firme private, ceea ce nu permite exclusiv statului să controleze parcursul”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ofertele pentru acest lot au fost depuse însă în urmă cu un an, pe 28 august 2023. Ele au venit de la 7 constructori și asocieri, respectiv: UMB (cu Euro-Asfalt pentru tunel), WeBuild, Makyol-Ozaltin, Ictaș, Mapa, Nurol-Duygu și Tekfen-Dogus.
Anterior, prima licitație pentru acest lot pornită în 18.11.2020 a fost anulată în ianuarie 2023. Cea curentă a fost lansată în data de 9 februarie 2023.
„Domnule Grindeanu, câte ”următoarele săptămâni” mai așteptăm la Meseș? Pe 5 iunie, adică acum fix 12 săptămâni, ministrul Grindeanu ne promitea: ”în următoarele săptămâni vom închide acea evaluare și în acel moment vom avea un executant și pe acest tronson”. Sigur, ministrul nu și-a încălcat promisiunea. Tehnic vorbind, încă suntem în termenul de ”următoarele săptămâni”. Le numărăm pe… următoarele 12!
Și de un an se stă în evaluarea ofertelor. E drept, au fost și contestații, dar s-au rezolvat. Avem nu mai puțin de 7 (șapte) amânări ale desemnării câștigătorului, cel mai recent termen pentru acest pas crucial fiind 30 august, vineri.
Să fie oare a opta amânare? N-ar fi exclus, încă ne încadrăm în promisiunea domnului Grindeanu făcută pe 5 iunie: ”în următoarele săptămâni”. După aceea vor fi contestații, cel mai probabil, deci deznodământul se va lăsa așteptat… niște săptămâni”, reclamă Asociația Pro Infrastructură.
Lotul de 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania ce include tunelul Meseș este „perla coroanei”, cel mai scump lot de autostradă din România estimat la 6,8 miliarde lei fără TVA, afirmă Asociația Pro Infrastructură.
Acesta este, într-adevăr, cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat până acum în achiziție. Contractul pentru secțiunea Poarta Sălajului-Nușfalău care include și tunelul Meseș de 3 kilometri are o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023, iar în august au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița –Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești. Makyol este al doilea constructor din România după UMB după numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 km. A13 Sibiu – Făgăraș), iar WeBuild începe lotul de 37 km dintre Tigveni și Cornetu pe A1 Sibiu – Pitești cu termen de 45 luni.
Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.