Asociația Pro Infrastructură: Sperăm că UMB va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp

Mădălina Podaru mai 30, 2025 2 comentarii 4932 vizualizări
Autostrada Unirii A8 Miercurea Nirajului Pipirig Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Asociația Pro Infrastructură speră că UMB va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp și se va răzgândi după ce a cerut rezilierea și încetarea „amiabilă” pe două loturi ale Autostrăzii Unirii.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„Românii, și mai ales moldovenii, așteaptă de mai bine de 30 de ani să se lege de Europa printr-o conexiune rutieră modernă, rapidă și sigură. Și ne-am bucurat cu toții să vedem că secțiunile cele mai grele ale Autostrăzii A8 sunt adjudecate de UMB, cel mai puternic constructor din piață, sperând că asta e o garanție că vor deveni realitate în ciuda problemelor de finanțare. Dar, stupefacție! Moldovean autodeclarat patriot și hotărât să-și ridice regiunea, Umbrărescu aruncă prosopul în ring și dă cu piciorul contractului proaspăt semnat pe Ditrău-Grințieș (7,3 miliarde lei cu TVA) plus celui de pe Sărățeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA) pe care ar trebui să-l parafeze în curând. Și, mai mult, vrea să scape basma curată!”, transmite Asociația Pro Infrastructură.

API explică, pe scurt: „Mărul discordiei este suma inițială pe care UMB trebuie să o plătească CNIR aferentă garanției de bună execuție: 1,5% din prețul contractului, adică aproximativ 90 milioane lei. Aceasta a fost de două ori acceptată și asumată de UMB: atât prin depunerea ofertei în cadrul licitației, cât și ulterior prin semnarea contractului care specifică negru pe alb această clauză. Dar, ce să vezi, UMB cere CNIR reducerea de la 1,5% la doar 0,5% a sumei inițiale aferente garanției de bună execuție. CNIR se bâlbâie și trimite un document nesemnat, deci cu valoare juridică zero, că e de acord. Însă ulterior realizează că este ilegal, cere un punct de vedere atât de la ANAP (Agenția Națională de Achiziții Publice) cât și de la DGOIT (Direcția Generală Programe Europene Transport din MT), primește confirmarea că o asemenea modificare este substanțială și nu poate fi făcută fără să încalci legea achizițiilor publice. Mai mult, PIERDEREA fondurilor europene ar fi o CERTITUDINE.
Iar UMB se supără, își ia jucăriile și pleacă.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Și nu doar de pe Ditrău-Grințieș, ci și de pe tronsonul Sărățeni-Joseni unde contractul nu este încă semnat, însă procedura de achiziție este ca și încheiată, UMB fiind declarat câștigător. Iar clauza este fix aceeași”, arată Asociația.

API susține că UMB vrea pur și simplu să renunțe și cere restituirea „de îndată” a scrisorii de garanție de participare la licitație. Asociația explică încă că garanție este pusă tocmai ca statul să nu se trezească cu antreprenori neserioși care se răzgândesc fără motiv după ce au fost declarați câștigători.

„Clauza nu este doar pe aceste contracte, ci pe toate cele licitate de CNAIR și CNIR în ultima perioadă. Un exemplu proaspăt: pe lotul de 41 kilometri parafat pe 10 aprilie de pe A3 Poarta Sălajului-Nușfalău care include tunelul Meseș, turcii de la Makyol-Ozaltin au depus suma inițială 100 milioane lei, adică 1,5% din prețul la care au adjudecat proiectul, 7,88 miliarde lei cu TVA”, arată API.

Asociația conchide astfel sperând că UMB își va schimba poziția, va respecta clauzele contractuale asumate și va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp.

UMB cere rezilierea și anularea a două contracte pentru Autostrada Unirii A8

Amintim că constructorul băcăuan UMB a cerut luni rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8). Conform informațiilor obținute de Economedia, compania românească vrea scăderea garanției de bună execuție în cuantum de 1,5% din contract la doar 0,5% pentru ambele contracte, însă autoritatea, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), a refuzat.

UMB a solicitat rezilierea și anularea, prin încetarea amiabilă, acuzând CNIR de lipsă de transparență, de termenul scurt pentru semnarea contractului, de faptul că CNIR solicită garanția de 1,5%, că nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare pe unul dintre loturi, astfel că nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe șantier, că lipsesc previzibilitatea și comunicarea, interacțiunea și colaborarea instituțională și contractuală cu conducerea CNIR, și că există cerințe suplimentare care exced cerințelor documentației de atribuire.

Însă Ministerul Transporturilor a respins, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție de la 1,5% la 0,5% într-un contract major de infrastructură după atribuirea acestuia, ținând cont că o astfel de măsură ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului.

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat la finalul lunii martie cu constructorul român Umbrărescu, în asociere cu Euro-Asfalt, un constructor din Bosnia-Herțegovina, contractul pentru construcția unui lot nou pe Autostrada Unirii (A8), respectiv cel mai lung lot Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei. Acesta este contractul de infrastructură cu a doua cea mai mare valoare care a fost semnat până acum, în România, după lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania.

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a atribuit la începutul lunii martie asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni – Joseni de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii Unirii A8. Valoarea ofertei a fost de 4,94 miliarde lei, iar durata de realizare este de 54 de luni. Contractul pe acest lot nu a fost încă semnat.

Comentarii

  1. Poate ProInfrastructura are în vedere următoarele :
    UMB are contracte în execuție de 24,76 miliarde lei.
    Conform CESTRIN valoarea lucrărilor executate ( stadiul fizic )este de 12, 8 miliarde lei.
    Tot conform CESTRIN plățile făcute sunt în valoare de 9,0 miliarde.
    Diferența între stadiul fizic și cel financiar este de 3, 8 miliarde lei.
    Pentru lucrări puse în funcțiune sumele neplătite sunt de 1,1 miliarde lei.
    Teoretic MT și CNIR au dreptate .Consecința ? Construcția A8 va fi blocată !
    UMB are însă dreptate când afirmă că nu este bună credință . Adică UMB suportă din resurse proprii sute de milioane de euro și partenerul MT-CNIR nu găsește o soluție pentru garanția de bună execuție ( cca 20 milioane de euro ).
    Pe de altă parte valoarea garanției de bună execuție nu intră in stabilirea punctajului , iar pentru a doua lucrare UMB a fost singurul ofertant. Nu a fost nimeni dezavantajat.
    În rest , numai de bine.

  2. Cele 20 mil.€ sau 100 milioane lei reprezentand garantii de buna executie înseamna cca 4% din valoarea contractelor.
    Putin la o casa mare!
    Daca cifrele dvs sunt exacte.
    Intreb pentru un “pretin”:
    Ce lucrări sunt puse în funcțiune si sumele neplătite sunt de 1,1 miliarde lei?
    Nu iau apararea la alde Grindă dar se zice ca statul a cam platit!🤠
    Ce e la mijloc de fapt?

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.