Asociația Pro Infrastructură speră că UMB va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp și se va răzgândi după ce a cerut rezilierea și încetarea „amiabilă” pe două loturi ale Autostrăzii Unirii.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Românii, și mai ales moldovenii, așteaptă de mai bine de 30 de ani să se lege de Europa printr-o conexiune rutieră modernă, rapidă și sigură. Și ne-am bucurat cu toții să vedem că secțiunile cele mai grele ale Autostrăzii A8 sunt adjudecate de UMB, cel mai puternic constructor din piață, sperând că asta e o garanție că vor deveni realitate în ciuda problemelor de finanțare. Dar, stupefacție! Moldovean autodeclarat patriot și hotărât să-și ridice regiunea, Umbrărescu aruncă prosopul în ring și dă cu piciorul contractului proaspăt semnat pe Ditrău-Grințieș (7,3 miliarde lei cu TVA) plus celui de pe Sărățeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA) pe care ar trebui să-l parafeze în curând. Și, mai mult, vrea să scape basma curată!”, transmite Asociația Pro Infrastructură.
API explică, pe scurt: „Mărul discordiei este suma inițială pe care UMB trebuie să o plătească CNIR aferentă garanției de bună execuție: 1,5% din prețul contractului, adică aproximativ 90 milioane lei. Aceasta a fost de două ori acceptată și asumată de UMB: atât prin depunerea ofertei în cadrul licitației, cât și ulterior prin semnarea contractului care specifică negru pe alb această clauză. Dar, ce să vezi, UMB cere CNIR reducerea de la 1,5% la doar 0,5% a sumei inițiale aferente garanției de bună execuție. CNIR se bâlbâie și trimite un document nesemnat, deci cu valoare juridică zero, că e de acord. Însă ulterior realizează că este ilegal, cere un punct de vedere atât de la ANAP (Agenția Națională de Achiziții Publice) cât și de la DGOIT (Direcția Generală Programe Europene Transport din MT), primește confirmarea că o asemenea modificare este substanțială și nu poate fi făcută fără să încalci legea achizițiilor publice. Mai mult, PIERDEREA fondurilor europene ar fi o CERTITUDINE.
Iar UMB se supără, își ia jucăriile și pleacă.
Și nu doar de pe Ditrău-Grințieș, ci și de pe tronsonul Sărățeni-Joseni unde contractul nu este încă semnat, însă procedura de achiziție este ca și încheiată, UMB fiind declarat câștigător. Iar clauza este fix aceeași”, arată Asociația.
API susține că UMB vrea pur și simplu să renunțe și cere restituirea „de îndată” a scrisorii de garanție de participare la licitație. Asociația explică încă că garanție este pusă tocmai ca statul să nu se trezească cu antreprenori neserioși care se răzgândesc fără motiv după ce au fost declarați câștigători.
„Clauza nu este doar pe aceste contracte, ci pe toate cele licitate de CNAIR și CNIR în ultima perioadă. Un exemplu proaspăt: pe lotul de 41 kilometri parafat pe 10 aprilie de pe A3 Poarta Sălajului-Nușfalău care include tunelul Meseș, turcii de la Makyol-Ozaltin au depus suma inițială 100 milioane lei, adică 1,5% din prețul la care au adjudecat proiectul, 7,88 miliarde lei cu TVA”, arată API.
Asociația conchide astfel sperând că UMB își va schimba poziția, va respecta clauzele contractuale asumate și va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp.
UMB cere rezilierea și anularea a două contracte pentru Autostrada Unirii A8
Amintim că constructorul băcăuan UMB a cerut luni rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8). Conform informațiilor obținute de Economedia, compania românească vrea scăderea garanției de bună execuție în cuantum de 1,5% din contract la doar 0,5% pentru ambele contracte, însă autoritatea, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), a refuzat.
UMB a solicitat rezilierea și anularea, prin încetarea amiabilă, acuzând CNIR de lipsă de transparență, de termenul scurt pentru semnarea contractului, de faptul că CNIR solicită garanția de 1,5%, că nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare pe unul dintre loturi, astfel că nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe șantier, că lipsesc previzibilitatea și comunicarea, interacțiunea și colaborarea instituțională și contractuală cu conducerea CNIR, și că există cerințe suplimentare care exced cerințelor documentației de atribuire.
Însă Ministerul Transporturilor a respins, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție de la 1,5% la 0,5% într-un contract major de infrastructură după atribuirea acestuia, ținând cont că o astfel de măsură ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat la finalul lunii martie cu constructorul român Umbrărescu, în asociere cu Euro-Asfalt, un constructor din Bosnia-Herțegovina, contractul pentru construcția unui lot nou pe Autostrada Unirii (A8), respectiv cel mai lung lot Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei. Acesta este contractul de infrastructură cu a doua cea mai mare valoare care a fost semnat până acum, în România, după lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania.
Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a atribuit la începutul lunii martie asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni – Joseni de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii Unirii A8. Valoarea ofertei a fost de 4,94 miliarde lei, iar durata de realizare este de 54 de luni. Contractul pe acest lot nu a fost încă semnat.