Au apărut testele care măsoară sănătatea și performanța mașinilor electrice second-hand/ Prețul corect este dat de performanța bateriei

incarcare masini electrice Sursa foto: ACEA

S-a declanșat o cursă pentru a certifica sănătatea și performanța bateriilor vehiculelor electrice de ocazie, iar o serie de întreprinderi se străduiesc să ajute cumpărătorii să își dea seama cât valorează cu adevărat un vehicul electric la mâna a doua, scrie Reuters.

În cazul mașinilor tradiționale cu motor cu combustie, kilometrajul și anii de utilizare pot indica rapid cumpărătorilor potențiali cât ar trebui să plătească. Această formulă nu funcționează în cazul vehiculelor electrice, a căror valoare depinde în mare măsură de autonomia și de capacitatea de încărcare a bateriei.

Până de curând, nu a existat nicio modalitate de a măsura starea de sănătate a bateriei, ceea ce a împiedicat vânzările de vehicule electrice de ocazie. Dar acest lucru se schimbă pe măsură ce companiile se grăbesc să extindă testele pentru bateriile de vehicule electrice, unele dintre ele fiind realizate în doar câteva minute.

Una dintre acestea este Altelium, un start-up din Marea Britanie care a dezvoltat un test de măsurare a stării de sănătate a bateriilor de vehicule electrice și un certificat care va fi lansat anul acesta în peste 7 000 de dealeri auto din SUA și în peste 5 000 de dealeri din Marea Britanie prin intermediul furnizorilor de servicii pentru dealeri, inclusiv Assurant și GardX.

“Dacă piața mașinilor second-hand nu funcționează corect, piața mașinilor noi nu funcționează corect, iar tranziția electrică nu va avea loc”, a declarat Alex Johns, director de dezvoltare a afacerilor la Altelium, care spune că a primit interes și de pe alte piețe, inclusiv din China. “Ne aflăm într-o cursă de implementare”.

O baterie reprezintă, de obicei, aproximativ 40% din prețul unui nou EV. Modul în care este tratată acea baterie este esențial. Încărcarea rapidă a unei mașini electrice prea des, încărcarea constantă atunci când bateria este aproape plină sau lăsarea acestuia pentru perioade lungi de timp complet încărcat îi poate degrada bateria mai rapid.

Start-up-ul austriac Aviloo, care a dezvoltat un test pentru dealeri și persoane fizice, a constatat că, după 100.000 de kilometri starea de sănătate a bateriei unui VE poate varia cu până la 30%.

Un consumator care își dorește un VE de ocazie cu o autonomie de 90% din cea pe care o avea când era nou ar putea sfârși prin a cumpăra unul cu doar 70% din cauza obiceiurilor proaste de încărcare ale proprietarului anterior – ceea ce ar trebui să reducă potențial mii de euro din valoarea acestuia, a declarat Marcus Berger, CEO al Aviloo, printre ai cărui investitori se numără Volkswagen.

“În cazul unui VE, kilometrajul și vârsta nu vă spun nimic”, a spus Berger. “Totul se rezumă la baterie”.

Producătorii de automobile oferă informații despre autonomia EV la bordul vehiculelor, despre care criticii spun că sunt adesea excesiv de optimiste, ceea ce face ca testele independente să fie vitale. Lipsa de vizibilitate a afectat piața EV.

Potrivit start-up-ului de urmărire a bateriilor EV Recurrent, prețurile EV-urilor second-hand din SUA au scăzut în septembrie cu 32% față de anul trecut, față de o scădere de 7% pentru modelele pe bază de combustibili fosili. În Marea Britanie, prețurile vehiculelor electrice de ocazie au scăzut cu 23% în august față de anul precedent, în timp ce cele ale modelelor pe bază de combustibili fosili au crescut cu cel puțin 4%, potrivit AutoTrader, care a citat drept motiv de îngrijorare “preocupările consumatorilor în legătură cu durata de viață a bateriilor vehiculelor electrice de ocazie”.

Un război al prețurilor inițiat de Tesla a cântărit, de asemenea, asupra prețurilor EV-urilor second-hand.

Datele AutoTrader și Deutsche Automobil Treuhand arată că valorile reziduale pentru vehiculele electrice vechi de trei ani în Marea Britanie și Germania sunt cu peste 10 puncte procentuale mai mici decât cele ale echivalentelor pe bază de combustibili fosili.

“Cunoașterea capacității bateriei (EV) va fi esențială”, a declarat Stephanie Valdez Streaty, director de cercetare și dezvoltare în domeniul mobilității la Cox Automotive din Atlanta, care deține Manheim, cea mai mare casă de licitații de vehicule second-hand din lume.

Driverama, care cumpără anual aproximativ 100.000 de mașini second-hand în Germania pentru a le vinde în Europa Centrală, folosește Aviloo pentru a elimina vehiculele electrice cu o capacitate a bateriei mai mică de 80% sau cu defecte ale bateriei, a declarat directorul de operațiuni Eldar Vagabov.

Pentru Michael Willvonseder, în vârstă de 38 de ani, un test independent al bateriei a fost esențial înainte de a cheltui 31.000 de euro pentru o Tesla Model S cu șapte locuri din 2014, cu 240.000 km parcurși.

Locuitorul din Wiener Neustadt, la sud de Viena, a apelat la Aviloo și a constatat că bateria avea 90% din capacitatea sa inițială – cu o autonomie de 412 km față de 456 km când era nouă.

“Vreau o mașină care să fie fiabilă, nu un gunoi, și am nevoie ca aceasta să dureze mult timp”, a declarat Willvonseder.

Cursa pentru a evalua corect vehiculele electrice de ocazie devine urgentă din cauza unui aflux iminent de vehicule.

În Europa, de exemplu, peste 1,2 milioane de mașini noi complet electrice au fost vândute în 2021 – și multe dintre ele vor ajunge pe piața de ocazie în 2024, când contractele de leasing se vor încheia.

Dacă prețurile la second-hand rămân scăzute, acest lucru ar putea afecta prețurile noilor EV-uri.

“Aveți nevoie de o piață a mașinilor de ocazie care să funcționeze bine pentru ca valoarea reziduală a mașinilor noi să fie bună”, a declarat Scott Case, directorul executiv al companiei Recurrent, cu sediul în Seattle, care a înregistrat 20.000 de proprietari de VE pentru a urmări datele despre baterii și care lucrează, de asemenea, cu Black Book și cu dealerii.

Proprietarii care au grijă de bateriile lor ar putea câștiga o “primă potențială de mii de dolari” la vânzare, a declarat Case.

Start-up-urile se confruntă cu concurența agenției germane de certificare TUV Rheinland, care operează în 60 de țări. Aceasta a lansat Battery Quick Check – dezvoltat împreună cu startup-ul Twaice – în atelierele auto din Germania și se așteaptă să se lanseze pe alte piețe anul viitor.

“Oamenii vor doar să fie mai puțin riscanți” atunci când cumpără un vehicul electric de ocazie, a declarat directorul general al Battery Quick Check, Katharina Alamo Alonso.

Sursa foto: ACEA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *