Autostrada Brașov – Bacău: Proiectanții, festival de ironii la adresa CNAIR, care a lansat un „concurs de inutilități”. Candidații reclamă obligația ștampilei pe fiecare pagină, articole luate copy-paste și folosite eronat sau cerințe confuze

DN 1 ieșire spre Făgăraș Sursa Foto : CNAIR

Festival de ironii din partea proiectanților la adresa Companiei de Drumuri, care a suspendat licitația pentru Studiul de Fezabilitate al Autostrăzii Brașov – Bacău. Luni, 16 ianuarie 2023, la termenul-limită pentru depunerea ofertelor, CNAIR a suspendat licitația pentru a răspunde clarificărilor. După episodul cu „bardoul” (hibridul dintre un armăsar și o măgăriță) cerut în mai multe licitații, CNAIR solicită candidaților documentații semnate și ștampilate pe fiecare pagină deși ofertele sunt semnate electronic, iar OG 17/2015 interzice autorităților publice să ceară ștampile pe declarații sau contracte. Totodată, proiectanții ironizează CNAIR care ar fi copiat în caietul de sarcini prevederi care nu se adresează ofertanților, ci comisiilor de evaluare din Autoritatea Contractantă.

Cuvinte grele precum „halucinant” și „concurs de inutilități” se regăsesc în observațiile proiectanților pe care le-a consultat Economedia.

„Cerința autorității contractante este greu de definit, dar termenul cel mai apropiat ar putea fi ”halucinantă”, și nu tocmai în sensul pozitiv al termenului. Se pare că tendințele, recomandările și toate angajamentele mobilizatoare pentru simplitate, sinteză, eficiență și alte asemenea (singurele în fapt care ar putea avea un efect pozitiv pentru un proces de achiziție cât de cât cursive și echitabil), acționează la autoritatea contractantă în sens invers, iar termenul de “inutil” este necunoscut. Pe scurt, pentru degrevarea ofertelor de documente și informații inutile, eliberarea ofertanților de sarcini fără rost și asigurarea unui cadru firesc pentru elaborarea și analiza a ceea ce contează în cadrul unor oferte, autoritatea contractantă pretinde ca operatorii economici:
a) să listeze din documentația de atribuire modelul de contract, caietul de sarcini, formularele/ clarificările/ modificările/ completările/ măsurile de remediere ulterioare şi anexele acestora, adică un total care poate ajunge la sute de pagini mai mult sau mai puțin colorate; (nr. nu întelegem de ce lipsesc fișa de date, instrucțiunile și mai ales Ghidul pentru Prestatori privind implementarea contractelor de servicii pentru elaborarea Studiilor de fezabilitate).
b) să semneze și să ștampileze* (?) pe fiecare pagină aceste documente; Considerăm că solicitările autorității contractante, care pot concura cu success la orice concurs de inutilități, curiozități și absurdități, trebuie eliminate”, arată proiectanții.

De asemenea, proiectanții susțin că au fost copiate articole care nu se aplică ofertanților, ci comisiilor de evaluare: În fișa de date, cap. IV.4.2, Nota 1 are următorul text: Propunerea financiară trebuie să se încadreze în fondurile care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziție publică, respectiv să fie corelată cu elementele propunerii tehnice pentru a evita executarea defectuoasă a contractului, să nu se afle în situația prevăzută la art. 210 din Lege sau să nu reprezinte o abatere de la legislația incidentă, alta decât cea în domeniul achizițiilor publice” Autoritatea contractantă a copiat, în mod nepotrivit, articolul 133 (3) din HG 395/2016, pentru că prevederile acestuia nu se adresează ofertanților, ci comisiilor de evaluare. Pentru ofertanți ele nu fac decât să creeze confuzie și neînțelegere”.

Mai mulți dintre candidați au cerut CNAIR să prelungească termenul pentru depunerea ofertelor cu 30 de zile și menționează că nu au primit răspuns la solicitările de clarificare din perioada Sărbătorilor.

„Referitor la procedura Finalizare Studiu de Fezabilitate Autostrada Brașov – Bacău vă rugăm să aveți amabilitatea de a lua în considerare solicitarea noastră de decalare a termenului de depunere a ofertelor, având în vedere următoarele:
– Documentația pusă la dispoziție de către Autoritatea Contractantă este deosebit de complexă și necesită un timp considerabil pentru studierea tuturor aspectelor legate de contract;
– Documentația pusă la dispoziție de către Autoritatea Contractantă este disponibilă în limba română, iar pentru a permite accesul fără restricție a tuturor operatorilor economici de a participa la această procedură, considerăm că este necesar un timp mai îndelungat pentru studierea (și eventual traducerea) documentației publicate;
– Există încă neclarități referitoare la anumite aspecte esențiale ale ofertei pentru care au fost transmise solicitări de clarificare la care nu s-a răspuns, iar în lipsa acestor răspunsuri nu este posibilă întocmirea unei oferte admisibile. Până azi 04.01.2023 Autoritatea contractantă nu a postat în SEAP/ SICAP răspunsuri la solicitarea de clarificări postată în data de 22.12.2022;
– În perioada sărbătorilor de iarnă de la sfârșitului lunii decembrie 2022 și începutul lunii ianuarie din anul în curs, majoritatea operatorilor economici își restrâng activitatea și se află în concediu de odihnă”, spun ei.

Cum a răspuns CNAIR la solicitările și ironiile proiectanților: 

Pentru obligația de a ștampila și semna fiecare document: „Cerința autorității contractante referitoare la semnare și ștampilarea anexelor
formularluui D (model contract/ clarificări/ caiet de sarcini etc) rezultă din necesitatea instituirii unor garanții cu privire la faptul că ofertanții parcurg, înțeleg și își asumă principalele documente ale achiziției publice, fiind astfel asigurat un nivel superior al ofertelor. Această cerință a fost utilizată în cadrul a zeci de documentații de Studii de fezabilitate, atribuite cu succes, nefiind de natură să genereze niciun impediment în etapa de depunere a ofertelor, cu ocazia derulării procesului de evaluare a acestora sau ulterior, în faza de implementare a contractelor de prestări servicii. Mai mult, documentația de atribuire a fost verificată și avizată de către ANAP în forma publicată prin Anunțul de participare, motiv pentru care Autoritatea Contractantă menține prevederile documentației de atribuire”.

La sesizarea privind articolul care nu se aplică ofertanților, ci comisiilor de evaluare: „Instrucțiunile către ofertanți (Fișa de date) cuprind principalele reguli după care se desfășoară procedura de achiziție publică. Astfel, în cadrul acestui document sunt redate inclusiv prevederi legale cu impact semnificativ asupra modului de desfășurare a procedurii de achiziție publică și a procesului de evaluare și pe care ofertanții trebuie să le cunoască. Având în vedere pe de o parte, faptul că paragraful citat este transpunerea fidelă a prevederilor legale în vigoare stabilite prin art. 133 alin (3) din HG nr. 395/2016, iar pe de altă parte faptul că Documentația de atribuire a fost verificată și vizată de către ANAP în forma actuală, Autoritatea Contractantă menține prevederile acesteia, astfel cum au fost publicate prin Anunțul de Participare aferent. Mai mult, prevederile care fac obiectul clarificării se regăsește în toate documentațiile de atribuire derulate de către Autoritatea Contractantă (mii de proceduri de-a lungul timpului) negenerând nici măcar într-o singură situație confuzie, astfel cum susține operatorul economic”.

Noua licitație pentru Studiul de Fezabilitate (SF) al Autostrăzii Brașov – Bacău a fost publicată pe 25 noiembrie 2022 în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), termenul contractual fiind de 28 de luni din care primele 24 de luni pentru SF. Contractul pentru finalizarea studiului este cuprins între 45 și 53 de milioane lei. Primul contract, cel semnat în 2020 cu proiectantul Search, a fost reziliat în toamna anului trecut la cerea proiectantului, care nu a mai reușit să acopere costurile reale (n.r contractul a fost semnat pentru o sumă de doar 20 de milioane de lei, mult sub estimarea CNAIR). Rezilierea s-a făcut în baza OUG 64/2022, adică fără certificat negativ pentru firma de proiectare. Potrivit informațiilor din Caietul de Sarcini, Autostrada este inclusă în Masterplanul General de Transport, varianta de traseu care a rezultat în urma analizei MultiCriteriale are o lungime de 164 de kilometri, iar finanțarea proiectului este asigurată din fonduri europene prin Programul Operațional Transport 2021-2027.

„În cadrul contractului se vor presta următoarele servicii și se vor elabora următoarele documente: • Finalizarea Studiului de fezabilitate, cu respectarea legislației în vigoare (norme, normative, standarde, legi etc); • Asistența Tehnică acordată Beneficiarului pentru susținerea Aplicației de Finanțare • Asistența Tehnică pentru pregătirea documentației de atribuire a contractului de proiectare și executie lucrări în conformitate cu prevederile art. 221 din Legea 98/2016, cu modificările și completările ulterioare”, arată documentația din SEAP.

CNAIR cere proiectantului să asigure, încă din faza de proiectare, posibilitatea extinderii autostrăzii de la 2X2 benzi la profilul 2X3 benzi pe sens și să justifice pe baza unei analize raționale a factorilor relevanți (constrângeri, probleme de construcție, impact asupra mediului sau costuri) neasigurarea vitezei de proiectare și a lățimii minime a platformei.

Sursa Foto : CNAIR

Comentarii

  1. Un circ cu care noi, cetatenii, ne-am obisnuit in ultimii ani…
    Proiectantului de dinainte ar trebui sa i se interzica sa mai participe la licitatii vreodata pentru bataia de joc in care au renuntat la contract.
    2 ani pierduti, niste zeci de milioane cheltuite, iar noul castigator nu are ce folosi de la vechiul castigator, proaspat reziliat.
    Si uite asa mai trec niste ani, se mai cheltuiesc niste bani, nimeni nu e tras la raspundere, iar fraierii tot pe drumurile de tara cu o banda pe sens isi risca viata in fiecare zi.
    Sa le dea Dumnezeu dupa chipul si asemanarea lor!

    • nu e relevant…maine inchid firma si deschid alta…in unele tari daca cineva a fraudat, mai ales financiar, nu mai are voie sa ocupe pozitie de conducere in nici o firma cat traieste…de aia nu tre sa ajunga in parlament Irina Loghin si altii din liga aia care is acolo numa pt pensie speciala si de abia scriu.. cu autostrazile suntem de rasul lumii intregi, ca de altfel cu multe altele…si nu se va tremina curand..

  2. E clar ca nu pot finatat de prosti si e doar ea intentie, la adresa milioanelor de romani din zona de E si S-E, cum a fost si in regimul Ceausescu si 32 de ani de la caderea lui.

  3. Unii doar vor să se afle în treabă cu astfel de solicitări de clarificări. Sincer, un proiectant cu experiență știe destul de limpede care este procedura.

  4. Oare nu vede nimeni, ca orice trebuie sa lege Brasovul de alta zona geografica, va primi doar bete in roate?… Scopul este sa nu se ajunga la Brasov… Probabil anul asta va lua foc, sau “arunca Putin” o racheta in aeroportul de la Brasov… Tot in aceeasi idee… Sa nu functioneze.

  5. CNAIR. O INSTITUTIE CORUPTA INUTILA, PLINA DE CORUPTI, PUTUROSI, NEPOTI, NEPOATE, CLANURI INTREGI PLATITE CU SALARII GRASE SI CARE NU FAC NIMIC. De ani de zile nenorocitii astia saboteaza infrastructura tarii. De ani de zile oamenii mor pe drumurile tarii, pierd timp si bani, isi distrug vehiculele. Romanii sunt batjocoriti de aceasta mafie care suge din banii tarii fara a face nimic. Sunt angajati care habar nu au despre transporturi, merg la lucru doar pentru a si face afacerile proprii si fara a muncii. Toti ar trebui dati afara si angajati profesionisti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *