Lecția de zoologie din licitațiile CNAIR. Bardoul (un fel de catâr) a ajuns și în caietul de sarcini pentru capetele Autostrăzii Unirii. Documentație luată copy-paste și cu erori la contracte de un miliard de euro prin PNRR

Bardou Captură YouTube Captură YouTube

Bardoul, hibridul dintre un armăsar și o măgăriță, „lovește” și licitațiile pentru capetele Autostrăzii Unirii, tronsoane finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În caietul de sarcini publicat de CNAIR apare din nou „bardoul”, în loc de termenul tehnic „batardou”, eroare pe care Economedia a semnalat-o în 2022 în documentația pentru Autostrada Sibiu – Făgăraș, motiv de ironii din partea constructorilor la adresa Companiei de Drumuri.

Astfel, în loc de „batardou”, termen tehnic care descrie un baraj provizoriu, constructorii trebuie să asigure un „catâr” cu dimensiuni reduse:

Licitația pentru proiectarea și execuția loturilor I și III ale Autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț a fost publicată în SEAP pe 29 decembrie, conform promisiunii ministrului Sorin Grindeanu. Dincolo de erorile de redactare din caietul de sarcini, posibil și ca urmare a cursei contra cronometru pentru a respecta termenele din PNRR, problema de fond din unele licitații ale CNAIR rămâne calitatea documentației, (dez)echilibrul între sarcinile puse în seama beneficiarului și cele „în cârca” antreprenorilor sau răspunsurile transmise constructorilor la solicitările de clarificări. Este una dintre explicațiile care au dus la întârzieri majore pe multe proiecte relicitate sau blocate, precum Loturile 1 și 3 pe Autostrada București Nord, Lotul 3 pe Autostrada A7 Ploiești – Buzău sau cele trei loturi lipsă pe Autostrada Transilvania pe care Economedia le-a detaliat aici. Erori în documentația/evaluarea CNAIR au fost și pe loturile de mijloc ale Autostrăzii Buzău – Pașcani, contestațiile admise la CNSC amânând semnarea contractelor cu cel puțin 2 luni, timp prețios în economia PNRR.

Preluarea caietelor de sarcini cu erori de la o licitație la alta este taxată și de fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma. „Echipa de la Ministerul Transporturilor și Compania de Drumuri care gestionează Autostrada Unirii A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț finanțată prin PNRR demonstrează odată în plus lipsa de profesionalism în derularea proiectelor majore de infrastructură rutieră. Documentația tehnică de la licitația de lucrări este plină de erori, neconcordanțe sau exprimări nefericite copiate mot-a-mot din alte caiete de sarcini. Deși astfel de formulări au făcut subiectul unor articole de presă în trecut, responsabilii din Compania de Drumuri nu s-au sinchisit să îmbunătățească documentele pentru autostrada Unirii A8”, afirmă Horațiu Cosma, fost secretar de stat USR în mandatul Cătălin Drulă.

Coincidență sau nu, mai mulți parlamentari PNL au inițiat un proiect de lege pentru desființarea CNSC, instituție cu rol cheie în licitațiile publice. Statistic, instanța de judecată, Curtea de Apel București, menține în aproximativ 95% din cazuri deciziile administrative ale CNSC.

Captură YouTube

Comentarii

  1. Ce vreți stimabililor dacă sinecurile sunt ocupate de “bardoi” de-ăștia ? Alții n-avem, că voi tot cu ăștia votați…

  2. Oameni buni, e o eroare de redactare. Poate ca cei care au muncit la caietele de sarcini nu au pregatirea profesionala a domnului Cosma si nu au o asa buna capacitate de redactare. Au cerut clarificari antreprenorii sau au citit batardou? Inventeaza demnitarii cuvinte in interviuri si nu ziceti nimic dar il gasiti aici pe un amarat care a muncit pe rupte sa dea drumul caietului de sarcini.
    E o tara nebuna, nebuna de tot. Nu ne mai vindecam! 😢

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *