Autostrada Transilvania, două decenii de rateuri: Trei loturi cu o lungime de 96 km dintre Cluj-Napoca și Oradea încep anul fără contracte semnate

Viaduct Suplacu Barcău Captură YouTube

Compania de Drumuri a început anul 2023 fără a avea constructori pe trei loturi ale Autostrăzii Transilvania, între Cluj-Napoca și Oradea, dar cu perspectiva finalizării lucrărilor pe lotul Chețani – Câmpia Turzii (secțiunea Târgu Mureș – Cluj-Napoca) la finalul anului într-un scenariu ultra-optimist și doar cu o mobilizare excepțională a constructorului Strabag.

Situația este mult mai complicată pe secțiunile dintre Cluj-Napoca și Oradea (Biharia) pentru că lipsesc contracte semnate pe trei loturi cu o lungime totală de 96 de kilometri. Cel mai important lot este tronsonul de 41 kilometri dintre Poarta Sălajului, Zalău și Nușfalău, segment care include și lotul cu tunelul de 3 kilometri de la Meseș. La peste doi ani de la lansarea licitației, CNAIR nu are nici măcar constructori desemnați și caută soluții pentru actualizarea costurilor, estimarea inițială de 4,4 miliarde lei fiind greu de respectat (ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea la sfârșitul anului 2022 că una dintre variante ar fi o Hotărâre de Guvern pentru reactualizarea indictorilor tehnico economici). CNAIR a ratat și ultimul termen pentru desemnarea câștigătorului 30 decembrie 2022, potrivit datelor oficiale din SEAP.

Între Cluj-Napoca și Oradea, cel târziu la toamnă, constructorul Nurol din Turcia este așteptat să finalizeze lucrările de pe lotul de 14 km Nușfalău – Suplacu de Barcău (aproximativ 70% execuție), dar CNAIR trebuie să-i asigure și descărcările.

În continuare, spre vest, pentru lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, tronson de 26 kilometri care include viaductul Bechtel de la Suplacu de Barcău, CNAIR a anunțat că reia licitația, deși anularea procedurii anterioare încă nu este complet finalizată (contestații Selina).

Și pentru ultimul lot fără constructor, secțiunea Chiribiș – Biharia de 29 kilometri, CNAIR a lansat o nouă licitație încă din august, dar nici acum nu a venit cu explicații concrete despre blocajul procedurii. Singurele informații sunt cele publicate luna trecută: „Procedura atribuire contract proiectare și execuție în derulare. Se așteaptă expertiza pentru a se finaliza clarificările din cadrul procedurii”. Nu este clar dacă procedura a fost sau nu publicată în SEAP având în vedere procesele pe rol cu Selina. „17 octombrie 2022 este data limită până la care pot fi depuse oferte pentru contractul necesar construcției secțiunii de autostradă Chiribiș-Biharia (Autostrada Transilvania)! CNAIR a transmis, astăzi, spre publicare, în SICAP, Anunțul de participare pentru proiectarea și execuția celor 28,55 de km ai acestei secțiuni (parte a Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea). Anunțul de participare va fi vizibil ulterior publicării acestuia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Proiectul cu o valoare estimată de 877,779 milioane de lei (fără TVA) este finanțat prin POT 2021 -2027 și trebuie finalizat în 24 de luni, dintre care 6 luni vor fi alocate proiectării și 18 luni execuției lucrărilor”, arăta Sorin Grindeanu pe 16 august 2022.

Captură YouTube

Comentarii

  1. Minunat!
    Bravo Min. Transporturlor si CNAIR!
    Si eu nu stiam de ce asa propaganda cu minunata borna de 1000 km de autostrada!
    😯
    Sau cum sa ascunzi gunoiul sub pres!
    🤣

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *