Mai mulți parlamentari PNL, în frunte cu fostul ministru al Finanțelor Alexandru Nazare și liderul senatorilor PNL, Daniel Fenechiu, au depus un proiect de lege prin care vor să desființeze Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și să transfere atribuțiile instituției către instanțele de judecată. Totodată, ei vor să reducă numărul de proceduri pentru care se realizează controlul ex-ante, după care acesta să fie eliminat complet. Modificările s-ar putea dovedi periculoase, în contextul în care CNSC este un important filtru în achizițiile publice, care de-a lungul timpului a semnalat numeroase greșeli realizate de alte autorități în cadrul licitațiilor.
Mai precis, parlamentarii propun următoarele:
• Preluarea etapizată a atribuțiilor CNSC de către instanțele de judecată până la 1.01.2024 și desființarea CNSC;
• Reducerea controlului ex-ante de la 10% la 5% din proceduri pentru doi ani, după care eliminarea acestui tip de control;
• Digitalizarea procedurilor de transmitere a contestațiilor, a dosarului achiziției și a deciziilor pana la momentul desființării CNSC;
• Digitalizarea integrală a controlului ex-post;
• Introducerea de factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncă angajată a unui operator economic pentru a preveni situațiile in care firme decapitalizate si fără posibilități reale de execuție câștiga proiecte, dar nu le duc la bun sfârșit.
Ei motivează inițiativa prin faptul că existența litigiilor în materia achizițiilor publice este un factor constant de întârziere a graficului de implementare a proiectelor de investiții publice.
Ei susțin în schimb rezolvarea acestor cauze pe cale judiciară de către instanțele de judecată, care să primească resurse suplimentare pentru a pregăti momentul preluării întregului flux de contestații.
„Astfel, personalul și bugetul CNSC va fi preluat de către Ministerul Justiției iar consilierii de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor publice își păstrează statutul și drepturile dobândite și vor fi repartizați instanțelor de judecată competente. Totodată, prin hotărârea a Guvernului se suplimentează numărul de posturi pentru instanțele judecătorești, în vederea ocupării unui număr de 50 de posturi de judecător și 50 posturi de grefier. Aceste posturi vor fi alocate exclusiv completurilor specializate în achiziții publice. Pentru evitarea unui blocaj în activitatea de soluționare a contestațiile în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune se propune o perioadă de cel mult 6 luni de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi în care se va aplica în continuare procedura de soluționare pe cale administrațiv-jurisdicțională, urmând ca începând cu 1 iulie 2023 și până la 31 decembrie 2023, CNSC să finalizeze contestațiile/cererile/plângerile depuse”, arată proiectul pregătit.
Potrivit parlamentarilor liberali, prin implementarea acestor modificări legislative „se asigură o practică unitară, cu termene reduse de soluționare și eficientizarea în soluționarea contestațiilor și semnarea cu celeritate a contractelor de achiziție publică”.
Totodată, parlamentarii propun reducerea într-o primă fază de la 10% la 5% a procentului maxim din totalul procedurilor de atribuire ce pot face obiectul controlului ex-ante. Într-o fază ulterioară, după doi ani, ei propun desființarea controlului ex-ante, „dat fiind că România este singurul stat membru în care acesta se mai exercită în această formă”.
În plus, ei mai propun completarea legilor privind achizițiile sectoriale astfel încât să fie introduși factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncă angajată, urmând a se putea ulterior clarifica un mod corect de calcul care să nu avantajeze operatorii economici mari, dar să reducă riscul de efectuare a lucrărilor datorită lipsei de personal (prin normele de aplicare), capacitatea operatorului economic fiind evident legată nu numai de ingineri, manageri de proiect, personal specializat, ci și de echipa de muncitori de care constructorul dispune.
„Asistăm de ani de zile la atribuirea discriminatorie a unor contracte de zeci/sute de milioane de lei unor firme « de apartament », cu câțiva angajați, care, după atribuire vor executa lucrările cu echipe de muncitori găsiți pe piață, de multe ori Iară experiență, sau cu subcontractori, de cele mai multe ori nedeclarați sau, în cel mai bun caz, cu subcontractori – firme care nu pot avea acces la calitatea de ofertant, fiindcă nu s-ar putea califica, dar care execută în realitate lucrarea”, arată ei.
Importanța CNSC și a controlului ex-ante
Modificările propuse de parlamentari s-ar putea dovedi periculoase, în contextul în care CNSC este un filtru esențial pentru buna derulare a achizițiilor publice în România. CNSC asigură competitorilor șanse egale. Totodată, instituția oferă „o cale de atac eficientă care să garanteze selectarea celor mai bune oferte și să creeze convingerea că procedurile de atribuire se derulează în mod imparțial, transparent și cu promovarea concurenței”, conform specialiștilor în achiziții publice.
Totodată, la CNSC își pot susține cauza ofertanții la o achiziție publică, ei având un rol esențial pentru asigurarea legalității actelor autorităților contractante. „Ei sunt cei mai rapizi și mai eficienți detectori ai încălcărilor legislației aplicabile, întrucât au un interes direct și sunt cel mai bine pozitionați pentru a identifica încălcările și a obține remedierea acestora în timp util”, arată un avocat specializat în achiziții.
Potrivit acestuia, în practică, controlul direct al procedurilor de către alte instituții de stat a fost de mult timp surclasat în eficiență de „supervizarea” realizată chiar de ofertanții lezați care au apelat la CNSC. O dovadă în acest sens este și numărul de contestații formulate și procentul mare de admitere a acestora, de 30-40% din totalul contestațiilor formulate.
Astfel, spune avocatul, în pofida notei peiorative cu care este folosit în spațiul public termenul de „contestator” sau „contestator de profesie”, acești contestatori joacă în fapt un rol fundamental pentru controlul modului în care se cheltuiesc banii publici.
Iar un rol important în acest mecanism îl are și CNSC. De la înființarea sa în anul 2006 (până în anul 2020, când a fost scris acest articol), Consiliul a soluționat un număr impresionant de aproximativ 70 de mii de dosare, multe dintre ele fiind dosare deosebit de complexe și cu valori de ordinul miliardelor. Totul sub presiunea termenelor scurte impuse de legiuitor pentru a asigura celeritatea procedurii de soluționare a contestațiilor, astfel încât contractele de achiziție publică să poată fi atribuite rapid.
De exemplu, amintim un caz recent în care Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a semnalat greșeli majore într-o licitație pentru loturile 2 și 3 (loturile de mijloc) ale Autostrăzii Buzău – Focșani. Instituția a obligat CNAIR să reevalueze corect și profesionist ofertele depuse la licitație.
De asemenea, controlul ex-ante este necesar pentru verificarea criteriilor de atribuire și că documentația autorității contractante este conformă cu prevederile legale și de concurență.