Proiectarea și construcția celui de-al doilea lot al primului tronson al autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo, și anume ocolirea localității Biala, va costa 660.425.563,84 de leva fără TVA. Acest lucru reiese clar din răspunsul scris al ministrului interimar al dezvoltării regionale de la Sofia, Ivan Șișkov, la o interpelare parlamentară, scrie 24Chasa, potrivit Rador.
Acesta arată că la data de 7 noiembrie a fost semnat un contract cu executantul, iar termenul de implementare este de 1.810 zile, sau 60 de luni. Pe tronson vor lucra companiile „Drumuri europene”, „Groma Hold”, „Hidroconstrucții – Blagoevgrad”, „Autostrăzi Hemus” și „Road Project 2000”. Aceste firme au fost selectate încă din luna iulie, dar se pare că au existat negocieri privind prețul, motiv pentru care contractul este semnat acum. Inițial, Agenția Rutieră anunțase un buget estimat la 536,3 milioane de leva fără TVA. Din spusele ministrului Șișkov, acum reiese că s-a ajuns la un preț de puțin peste 660 de milioane de leva.
Celălalt tronson, de la Ruse la Biala, va fi construit printr-o fuziune între companiile „Autostrăzi Marea Neagră”, „Infra Expert”, „Road Engineering – T” și „Transconsult – 22”. Din răspunsul ministrului Șișkov reiese clar că această rută va fi construită pentru suma de 876 milioane de leva.
Executanții pentru cele două loturi au fost selectați la sfârșitul lunii iulie, dar semnarea contractelor cu aceștia a fost amânată, pentru că la acel moment nu erau încă asigurați banii, fondurile fiind asigurate în cadrul noului Program Operațional „Conectivitate de Transport 2021-2027”.
La începutul lunii octombrie, Bruxelles-ul a aprobat fondurile pentru autostradă și alte câteva proiecte de infrastructură, sau un total de 1,6 miliarde de euro în cadrul noului Program pentru Transport. Banii trebuie conveniți până în 2027, iar termenul limită de plată este 2029.
La începutul lunii septembrie, cabinetul interimar a declarat autostrada drept obiectiv de importanță națională, ceea ce înseamnă că documentele de construcție și exproprierea terenurilor se vor face rapid. Șișkov mai subliniază că procedura de licitație pentru selectarea unor executanți de supraveghere a construcțiilor pentru primele două secțiuni nu s-a încheiat, iar în acest moment sunt în curs de evaluare ofertele primite.
Traseul autostrăzii traversează granițele a șapte arii protejate Natura 2000, iar obiectivele specifice de protecție a naturii pentru fiecare dintre acestea se află într-un stadiu diferit de pregătire, aprobarea lor de către ministrul mediului și apelor urmând abia acum să fie obținută. Agenția pentru Infrastructură Rutieră (AIR) a dorit ca asigurarea celor două tronsoane de la Ruse la Biala și șoseaua de ocolire a orașului Biala să fie implementată în paralel cu pregătirea proiectului tehnic pentru optimizarea timpului.
De-a lungul traseului vor fi realizate și studii privind siturile arheologice descoperite. AIR a pregătit, de asemenea, o procedură de selectare a executanților pentru a treia secțiune a autostrăzii de la Biala la Veliko Târnovo, a cărei lungime este și cea mai mare – aproape 60 de km.
Din răspunsul lui Șișkov reiese clar că anul viitor Agenția Rutieră va anunța o licitație publică pentru proiectarea prelungirii autostrăzii Ruse-Veliko Târnovo până la Makaza, pentru a asigura conectivitatea de la granița cu România la cea cu Turcia.
Ministrul mai spune că pentru reducerea accidentelor pe tronsonul Ruse-Biala sunt planificate măsuri atât în ceea ce privește infrastructura rutieră, cât și controlul traficului rutier. Acestea vor fi aplicate în etape în timpul reparațiilor majore ale segmentelor de drum de pe traseu.