Autostrada Moldovei: Guvernul face exproprieri suplimentare pentru secțiunea Bacău – Pașcani / UMB rămâne fără materiale pentru terasamente din gropile de împrumut

A 7 Filipești

Guvernul va face exproprieri suplimentare pentru secțiunea Bacău – Pașcani a Autostrăzii Moldovei (A7), constructorul român UMB riscând să rămână fără materiale pentru terasamente, la doar câteva luni de la intrarea în șantier. Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic pentru secțiunea Bacău – Pașcani (77 km) au fost realizate de spaniolii de la Acciona. În octombrie, CNAIR a aprobat completarea proiectului tehnic cu încă 25 de locații pentru gropile de împrumut, iar Ministerul Transporturilor a publicat proiectul unei Hotărâri de Guvern pentru exproprierea suplimentară a 1413 terenuri cu o suprafață totală de peste 4 milioane mp și un cost al despăgubirilor pentru proprietari de aproximativ 14 milioane lei. Primele exproprieri au vizat aproximativ 6.000 de terenuri și 14 milioane de mp, după cum Economedia a explicat aici. Raportat la exproprierile inițiale, a doua etapă cu exproprieri suplimentare (peste 427 ha/4 milioane mp) reprezintă o suprafață semnificativă.

După o jumătate de an de la începerea lucrărilor, pentru lotul 1 CNAIR raportează un procent de execuție de 3%, pe lotul 2 de doar 1,1% respectiv 1,5% pe lotul 3, iar termenul de finalizare este sfârșitul anului 2025.

„Autostrada Bacău – Pașcani face parte din rețeaua rutieră TEN-T Central, obiectivul fiind, de asemenea, cuprins în Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016. Autostrada Bacău – Pașcani străbate teritoriul administrativ a trei județe. Autostrada Bacău – Pașcani are o lungime de 77,39 km și se împarte în 3 tronsoane distincte, astfel:

– Lotul 1 (km 0+000 – Km 30+300), între UAT Săucești (BC) și Trifești (NT);

–  Lotul 2 (km 30+300 – Km 49+299), între Trifești (NT) și Gherăești (NT);

–  Lotul 3 (km 49+299 – Km 77+393.7), între Mircești [IS] și Pașcani [IS]. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ”Autostrada Bacău – Pașcani” este necesar a fi expropriată o suprafață suplimentară de teren de 4.021.846 mp, aferentă unui număr de 1.413 imobile proprietate privată, situate pe raza localităților  Săucești, Berești – Bistrița și Filipești, din județul Bacău și a localităților Secuieni, Horia, Trifești, Cordun și Dulcești, din județul Neamț și a localităților Mircești, Hălăucești, Mogoșești – Siret, Stolnicești – Prăjescu și a Municipiului Pașcani, din județul Iași, pentru care este necesară aprobarea declanșării procedurii de expropriere. În ceea ce privește terenurile care au fost supuse procedurii de expropriere prin Hotărârea Guvernului nr. 1372/2022, necesare pentru asigurarea gropilor de împrumut, ca urmare a testelor și analizelor geotehnice efectuate de către antreprenor, s-a constat și stabilit faptul că materialul de umplutură devine insuficient din punct de vedere cantitativ. Pentru continuarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ”Autostrada Bacău – Pașcani” a fost emis Avizul C.T.E. nr. 5521/19.10.2023 prin care s-a aprobat Proiectul Tehnic – completare locații gropi de împrumut, ca urmare a faptului că materialul de umplutură devine insuficient din punct de vedere cantitativ si pentru acoperirea deficitului și în vederea asigurării materialului necesar realizării terasamentelor s-au identificat 25 locații noi, având o suprafață totală de 427,19 ha”, arată un proiect de Hotărâre de Guvern.

CNAIR a publicat imagini din zona Dumbrava, pe lotul 1 Bacău – Trifești:

Imagini din zona Filipești au fost publicate și pe Canalul YouTube „Răducu P Drum”:




Comentarii

  1. Nu știu cum fac ăștia de la UMB , nu au gropi de împrumut, lipsesc autorizații de construcție pe întreg traseul , nu au personal , nu au utilaje , și-au depășit capacitatea de lucru , dar dau lucrările in funcțiune înainte de termen.
    Și cârcotașii de serviciu nu contenesc să le cânte prohodul.
    Drulă , Cosma , Ciurea ați lăsat pe umerii Economedia să vă reprezinte ?
    In rest numai de bine.

    • depinde acum ce inseamna ca dau inainte de termen, de ex pt A0 nord CNAIR a zis ca s-a deschis cu 7 luni inainte, de fapt sunt doar 5luni dar ei inca mai au de lucru in teren vreo 2 luni. Pe acest lot au lucrat 1000 de oameni timp de un an jumatate, cum crezi ca va fi la timp A7 cu 10 loturi care au cam acceasi complexitate cu A0N ? Cele 10 loturi ar trebui sa fie gata toate pana pe la sfarsitul lui 2025, deci cam in 2 ani! Progresul este fff mic pe majoritatea lor: 4 loturi pe la 25% iar pe celelalte 6 aproape nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *