Ministerul Transporturilor a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru Autostrada de munte de la Gura Humorului (jud. Suceava), parte din Autostrada Nordului (A 14) și trimite Executivului Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru avizul final înainte de lansarea licitației. Durata de execuție este de 30 de luni cu un cost aprobat de 2,3 miliarde lei.
Centura Gura Humorului va avea cel mai lung viaduct din România, pasajul peste râul Moldova și Drumul Județean 177 D având o lungime de peste 5 kilometri (5076 metri lungime) potrivit documentației tehnice. Autostrada care va deveni o centură pentru orașul Gura Humorului are o lungime totală de 10 kilometri și va deveni o centură rapidă pe traseul Autostrăzii Nordului Baia Mare-Dej-Bistrița-Vatra Dornei-Suceava, drum de mare viteză cu o lungime totală de 335 km.
Consiliul Județean Suceava a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru Autostrada Gura Humorului, valoarea totală a investiției fiind de 2,7 miliarde lei din care 2,3 miliarde lei pentru execuție lucări cu TVA. Costul scade semnificativ după publicarea licitației în SEAP.
În contextul promovării proiectului Drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava, apare necesitatea realizării unei variante de ocolire care să asigure conexiunea între Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei și Lotul 3 Vatra Dornei — Suceava al Drumului de mare viteză și care să contribuie la scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului Gura Humorului. Pentru promovarea obiectivului de investiții ”Varianta de ocolire Gura Humorului” a fost încheiat un Parteneriat de implementare între C.N.A.I.R. S.A. și Consiliul Județean Suceava în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea evitării riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020.
Principalii indicatori tehnico-economici ai obiectivului de investiții au fost aprobați cu Avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe nr.13/22.02.2024 și sunt următorii: lungime traseu: 10,142 km, lăţime platformă: 23,50 m, lățime parte carosabilă: 2×7,00 m, poduri/pasaje/viaducte: 8 buc.
În cadrul Studiului de Fezabilitate au fost analizate 2 soluții:
Soluția I – Structura rutieră semirigidă, având valoarea totală a devizului general pentru Soluția 1: 2.698.840.811,24 lei cu T.V.A., reprezentând 543.277.736 euro, din care C+M: 2.318.151.912,36 lei cu T.V.A., reprezentând 466.644.909 euro (1 euro = 4,9677 lei/08.12.2023).
Soluția II – Structura rutieră suplă, având valoarea totală a devizului general pentru Soluția 2: 2.733.583.114,22 lei cu T.V.A., reprezentând 550.271.376 euro, din care C+M: 2.348.557.735,12 lei cu T.V.A., reprezentând 472.765.613 euro (1 euro = 4,9677 lei/08.12.2023).
Proiectantul recomandă Soluția 1 de realizare a obiectivului cu structura rutieră semirigidă, soluție aprobată de către autoritățile locale și avizată de CTE – C.N.A.I.R. – S.A.
Varianta de ocolire se desprinde din Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava Lot 3, în zona localității Frasin, unde este prevăzut un nod rutier la drumul național DN 17, continuă și traversează denivelat râul Moldova, drumul județean DJ 177 D, continuă spre zona localității Păltinoasa, va supratraversa DJ 177 C. Varianta de ocolire Gura Humorului va reveni la finalul traseului în Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava Lot 3. Pe raza localității Păltinoasa este prevăzută amenajarea unui nod rutier care va descărca în sensul giratoriu existent aflat la intersecția dintre DN 17 și DN2E.