Autostrada Sibiu-Făgăraș : licitația pentru proiectare și execuție este din nou, suspendată /CNAIR, răspunsuri în bătaie de joc către constructori

DN 1 ieșire spre Făgăraș Sursa Foto : CNAIR

Licitația pentru proiectarea și execuția Autostrăzii Sibiu-Făgăraș este din nou, suspendată după ce constructorii au depus contestații la clarificările Companiei de Drumuri, avertizează Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor (mandatul Cătălin Drulă). Acesta susține că, răspunsurile CNAIR transmise constructorilor sunt ,,în bătaie de joc”, ilegale și contradictorii. Informațiile publicate în SEAP arată că, au fost suspendate loturile 2 și 3.

Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km. drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier. Caietul de sarcini al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș a devenit izvor de ironii din partea constructorilor la adresa Companiei de Drumuri care, dintr-o eroare de redactare, a inclus în documentația tehnică „bardoul” (specie hibrid, rezultată din încrucișarea dintre un armăsar și o măgăriță) în loc de „batardou”, termen tehnic care înseamnă un dig sau baraj provizoriu (detalii aici).

Horațiu Cosma, membru USR spune că, se poate ajunge la anularea licitațiilor din cauza incompetenței CNAIR care pune pe umerii constructorilor erorile și eventualele costuri cauzate de studiul de fezabilitate : ,,Licitația pentru construirea Autostrăzii Sibiu – Făgăraș e din nou suspendată după depunerea unor contestații împotriva clarificărilor strigătoare la cer ale Companiei de Drumuri. Cele 2 contestații împotriva răspunsurilor în bătaie de joc ale CNAIR confirmă ce am spus zilele trecute: Compania de Drumuri a răspuns pe lângă subiect, ilegal, contradictoriu sau pur și simplu nu a răspuns deloc nelămuririlor adresate de constructorii interesați.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
Printre criticile principale se numără următoarele:
Imposibilitatea constructorilor de a finaliza ofertele în 2 săptămâni de la publicarea sutelor de răspunsuri CNAIR, la care se adaugă anexe cu documente ”uitate” inițial lungi de alte sute de pagini;
Zeci de răspunsuri care spun că soluțiile din studiul de fezabilitate lacunar pus la dispoziție de CNAIR sunt bătute în cuie până la ultima virgulă, urmate de alte zeci de răspunsuri care spun că același studiu de fezabilitate este orientativ, iar orice erori și neconcordanțe din el vor trebui asumate de viitorul constructor și corectate pe banii lui la proiectul tehnic de execuție;
Refuzul CNAIR de a asuma greșelile evidente din studiul de fezabilitate identificate de potențialii ofertanți și încercarea de a împinge ilegal spre ofertanți riscul cheltuielilor suplimentare generate de îndreptarea acestor erori, cu argumentul scandalos al Companiei de Drumuri că ”orice erori se pot identifica și cuantifica în ofertă printr-o simplă vizită în teren”;
Deși CNAIR recunoaște că studiul de fezabilitate nu respectă auditul pentru siguranța circulației care este obligatoriu, răspunde ilegal că eventualele modificări produse de respectarea lui se vor ”rezolva” amiabil în viitorul contract
Constructorii vor trebui să se ocupe pe banii lor de exproprierile suplimentare cauzate de studiul incomplet al CNAIR, de ”ghicirea” numărului de situri arheologice pe 70% din traseu unde CNAIR nu s-a catadicsit să realizeze arheologia preliminară, iar constructorii vor trebui să includă în ofertele financiare toate aceste riscuri greu de cuantificat, însă să se încadreze în valoarea estimată eronat de Compania de drumuri, riscând în caz contrar să fie descalificați. Companiei de Drumuri pur și simplu nu îi pasă de Autostrada Sibiu – Făgăraș. Dacă CNAIR persistă pe aceeași linie de incompetență, dezinteres, ilegalitate și fugă de răspundere, sunt toate șansele să se ajungă la anularea licitațiilor criticate și la noi întârzieri de luni și ani în realizarea acestui proiect major de pe rețeaua românească și europeană de transport rutier.” -Horațiu Cosma.
În urmă cu o săptămână, CNAIR a primit șase oferte pentru lotul 4, ultimul scos la licitație.

Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.

Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: