„Cârtița” care va fora cel mai lung tunel de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, tunelul Poiana de pe lotul 3 Cornetu – Tigveni a intrat în teste la producător și urmează să fie demontată si transportată spre România, anunță secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit lui, TBM-ul va ajunge în portul Constanța în luna octombrie, după care se vor organiza transporturi agabaritice către șantier.
„Aproximativ în luna martie a anului viitor preconizăm începerea forajului la tunel”, anunță Ionel Scrioșteanu.

Tunelul Poiana este cel mai lung tunel proiectat pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cu o lungime de 1,78 km.
Acesta urmează să fie forat în premieră pentru România cu două utilaje TBM (Tunnel Boring Machine), nu cu metoda austriacă NATM (New Austrian Tunnel Method). „Aceasta este o tehnică de excavare mecanică a tunelurilor cu ajutorul unor mașini speciale de forat tuneluri cu o eficiență ridicată”, preciza anterior CNAIR.
Contractul de 5,3 miliarde lei pentru Lotul 3 Tigveni – Cornetu (37 km) a fost semnat în august 2022, cu asocierea WeBuild (Italia) – Tancrad (România), iar ordinul pentru începerea proiectării s-a dat în februarie 2023, durata de 12 luni pentru Proiect Tehnic fiind cu mult depășită.
Stadiul fizic care se înregistrează în momentul de față pe întreg șantierul este de 6,34%, în timp ce stadiul financiar este de 9,12%.
În iulie, CNAIR transmitea că asocierea de constructori italieni și români (Webuild SPA – TANCRAD SRL) are mobilizați în șantier 700 de muncitori și 160 de utilaje și că se lucrează la portalurile tunelului Poiana.
Potrivit Companiei de Drumuri, constructorii au în șantier două fabrici de grinzi prefabricate (Cepari și Racovița) care au început producția în 4 iulie și respectiv 5 iunie 2025. S-au realizat 44 de bucăți dintr-un necesar de 1400 grinzi prefabricate.
Pe acest lot se vor mai construi 2 noduri rutiere și 55 de structuri.
Valoarea contractului este de 5,32 miliarde lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este Programul Transport (PT).
Termenul contractual pentru Lotul 3 Cornetu – Tigveni este noiembrie 2027, însă termenul de 45 de luni pentru execuție se calculează începând de la data emiterii autorizației de construire. Prima autorizație a fost emisă abia în decembrie 2024. Astfel, termenul real de deschidere este anul 2028.
Secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu a declarat că autoritățile doresc să inaugureze lotul 3 Cornetu – Tigveni de pe Autostrada Sibiu – Pitești pe 1 decembrie 2028, la 110 ani de la Unirea României.