Autostrada Unirii Târgu Mureș – Târgu Neamț are, de luni, Acord de Mediu pentru ambele „capete” finanțate prin PNRR, ultima etapă înainte de procedura aprobării indicatorilor tehnico-economici și lansarea licitației pentru proiectare și execuție. Autoritățile din Mureș au emis luni avizul de mediu și pentru secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, după ce săptămâna trecută a fost aprobat acordul de mediu și pe secțiunea Lețcani – Moțca din județul Iași, a transmis Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
Acordul de Mediu permite realizarea proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici la ministerele avizatoare și apoi în Guvern, după care documentația se trimite către Agenția Națională pentru Achiziții Publice și se publică în SEAP. Autostrada Unirii – A8 cuprinde două mari secțiuni: prima, în etapa de Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț de 211 km (care include capetele prin PNRR Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț, aproape 60 km) cu Acciona proiectant, respectiv Târgu Neamț – Iași – Ungheni, 100 km, cu proiectant Consitrans.
Calendarul celor două secțiuni indică lansarea licitației pentru proiectare și execuție până la sfârșitul anului, potrivit lui Urtoi.
„Autostrada Unirii-A8. Luni, 17.10.2022
De aproximativ o oră avem Acord de Mediu și pe cel de-al doilea capăt finanțat prin PNRR,. Târgu Mureș-Miercurea Nirajului! Din acest moment ambele capete de pe A8, finanțate prin PNRR au Acord de Mediu. După luni de muncă din partea celor din CNAIR (departament Mediu și departament Tehnic), proiectantul Acciona, consultantul EPC, consultantul Protelco, APM Mureș, APM Neamț, APM Iași și alte instituții avizatoare iată că de astăzi avem cele două Acorduri de Mediu pe A8. Aș putea spune că asistăm la un moment istoric, în condițiile în care un astfel de Acord de Mediu pe A8 a fost respins în 2011! Din acest moment am intrat în linie dreaptă pentru etapa următoare adică licitația de Proiectare + Execuție, pe ambele capete! Eu vreau să le mulțumesc celor din CNAIR pentru această etapă Țin să mulțumesc colegilor din asociațiile Împreună Pentru A8 și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei! Vreau să fac o mențiune specială și să le mulțumesc colegilor de la MVA care în 2021 au propus introducerea acestor capete din A8 la finanțare prin PNRR!”, a transmis Urtoi.
Cele două secțiuni de pe A8 sunt singurele proiecte de autostradă finanțate prin PNRR care încă nu au procedura de achiziție lansată. Autostrada Moldovei – A7 are deja oficial 2 loturi în șantier și alte două cu lucrări pregătitoare, dar restul de 7 loturi sunt în diferite proceduri de evaluare sau contestații, cei 42 de kilometri de pe Autostrada Transilvania sunt în lucru, iar vineri s-a semnat contractul cu UMB și pentru Autostrada cu tuneluri Lugoj – Deva.