Autostrada Unirii (A8): Contractul pentru execuția podului peste Prut de la Ungheni a fost publicat în SEAP. Primul pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova are finanțare europeană prin Programul Mobilitate Militară

Pod Prut Ungheni A 8 Sursa Andrei Spânu

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni, la frontiera cu Republica Moldova, a fost publicat în SEAP, investiția fiind estimată la o valoare cuprinsă între 156 și 162 milioane lei. Podul peste Prut de la Ungheni (jud. Iași) va fi primul cu patru benzi între România și Republica Moldova, iar durata contractului este de 84 de luni (6 luni proiectare, 18 execuție și 60 de luni garanție). În prezent, la Ungheni frontiera se trece feroviar, nu și rutier. Podul de la Ungheni face parte din proiectul „Autostrăzii Unirii” A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni, șosea care ar trebui să fie terminată în 2030, însă licitații pentru execuție sunt lansate doar pentru „capetele” din PNRR, adică 60 de kilometri din cei peste 300 de kilometri.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar la sfârșitul anului trecut, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- apărare”.

Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

261,20 m lungime pod nou peste Prut

2 benzi pe sens + trotuare

13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

8 m lățime parte carosabilă

1 km lungime traseu

4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.”

Amenajarea Punctului de Frontieră: 

Platforme aferente punctului de frontieră. S-a proiectat un punct de trecere vamal care corespunde traficului rutier de perspectivă. Acesta se desfașoară pe o lungime de cca. 540 m și este prevăzut cu zonă de parcare și cântar pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme și cladire administrativă. Accesul în/din țara se va face pe câte șapte benzi pentru fiecare sens de circulație (două benzi pentru autobuz/autocar/microbuz cu lățimea de 5 m fiecare, trei benzi pentru autoturisme cu lățimea de 3,50 m fiecare și două benzi pentru tiruri cu lățimea de 5 m fiecare).

Ofertele pot fi depuse până la data de 13 septembrie 2023, prețul ofertei având o pondere de 40 %. Următorul pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel de la Albița (jud. Vaslui), acum principalul punct de trecere a frontierei România-Moldova.

Sursa Andrei Spânu

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *