La 10 luni de la semnarea contractului de proiectare, tronsonul de Autostradă Târgu Neamț – Iași – Ungheni are deja o întârziere oficială de cinci luni, fiind puțin probabil ca firma de proiectare Consitrans să poată recupera întârzierea până la termenul limită din contract, mai 2023.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Întârzierea de 5 luni a fost anunțată de Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, și de Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, în mandatul lui Cătălin Drulă și, totodată, membru fondator al Asociației Civice „Moldova vrea Autostradă”.

Contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate al tronsonului de Autostradă Târgu Mureș – Iași – Ungheni (aproximativ 100 km) a fost semnat în aprilie 2021 pentru aproape 60 de milioane de lei.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Termenele sunt:

  • 12 luni pentru revizuire/completare SF
  • șase luni pentru proiectul necesar autorizării lucrărilor de construire (PAC)
  • alte șase luni pentru proiect tehnic (PTE)
  • o lună pentru asistența tehnică la contractarea lucrărilor de execuție.

Covăsnianu spune că întârzierea este cauzată și de schimbarea traseului între Lețcani și Ungheni, ceea ce a făcut imposibilă stabilirea traseului final la termenul prevăzut, septembrie 2021.

„Întârziere de 5 luni pentru Autostrada A 8, sectorul Ungheni-Iași-Târgu Neamț ! Așa cum am informat comunitatea publică în ultimele luni (postări publice, comunicate și interviuri în perioada oct-ian 2022), proiectarea celor 100 km de autostradă de la Ungheni la Tg. Neamț are o întârziere (oficială) de minim 5 luni de zile. Din păcate, am avut dreptate, astfel că săptămâna trecută a confirmat (într-un târziu) această certitudine și un oficial din CNAIR! AMC1 (Analiza Multicriterială 1), o etapă prin care se stabilesc alternativele de traseu, trebuia finalizată și predată la finele lunii septembrie 2021. Dar nici acum nu avem finalizată această etapă și implicit agreat un traseu între Lețcani și Ungheni. Ce înseamnă asta? Înseamnă întârzieri în lanț pentru campania de teren pe cei 100 km astfel că și termenul de 12 luni pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate va fi mai mult ca sigur decalat. Ce a determinat această întârziere? Lipsa fundamentării temeinice a alternativelor de trasee astfel că recomandările Jaspers au fost destul de dure și clare! Reamintesc faptul că proiectantul trebuie să realizeze acest proiect ”…în conformitate cu reglementările tehnice și legislația în vigoare, cerințele din Caietul de Sarcini și cerințele Comisiei Europene JASPERS”, a transmis fostul secretar de stat.

La rândul său, Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Grindeanu și vicepreședinte al Asociației „Împreună pentru A8”, a confirmat că Studiul de Fezabilitate pentru tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni nu poate fi predat la termen, în luna aprilie.

„Autostrada A8 – Paşcani (Moţca) – Leţcani – Iaşi – Ungheni – 100,14 km

Proiectant Consitrans

– Este în faza de SF+Proiect Tehnic
– Avem o întârziere la termenul intermediar de aproximativ cinci luni de zile.
Această întârziere este cauzată de situaţia AMC 1 pe sectorul Podu Iloaiei – Leţcani – Ungheni, unde sunt probleme cu traseul şi condiţionările din zonă, în special investiţii private, dar şi de recomandările Jaspers din “Guidance Note No 1”.
– Pe sectorul Moţca – Tg.Frumos, ieri se executau foraje cu patru utilaje
Concluzii:
– SF-ul nu va putea fi finalizat în Aprilie 2022, în condiţiile întârzierii cu Analiza Multicriterială şi stabilirea unui traseu definitiv pe sectorul Podu Iloaiei – Leţcani – Golăeşti – Ungheni”, a spus el.
Întârzieri majore sunt și pentru tronsonul de aproximativ 200 de kilometri dintre Târgu Mureș și Târgu Neamț, tot la faza de proiectare (firma Acciona).
Pentru „capetele” Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin (aproape 60 de kilometri), finanțate prin PNRR, studiile geotehnice au fost finalizate și urmează să fie predate. Se estimează că în luna iulie va fi lansată licitația pentru proiectare și execuție. Pentru tronsonul de munte Miercurea Nirajului – Leghin, 159 km, studiul geo este incomplet fără foraje pe traseu.