Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii (A8) va fi semnat în iunie, a anunțat, joi, 17 mai 2024, la Ungheni, în Republica Moldova, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Podul peste Prut de la Ungheni, primul pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi construit de CNAIR cu fonduri europene (CEF), evaluarea ofertelor urmând să fie finalizată până la sfârșitul lunii (mai), potrivit secretarului de stat (termenul prelungit din SEAP este 7 iunie după cum Economedia a explicat aici).
Anunțul lui Scrioșteanu (care nu a pus rezerva unei estimări) privind semnarea contractului luna viitoare se poate face exclusiv în ipoteza lipsei contestațiilor, la contractul pentru Podul Ungheni fiind trei oferte depuse de la constructori din România, Republica Moldova și Ucraina :
Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:
– 261,20 m lungime pod nou peste Prut
– 2 benzi pe sens + trotuare
– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
– 8 m lățime parte carosabilă
– 1 km lungime traseu
– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.”