După 10 ani de la primul studiu pentru o autostradă care să lege Moldova de Transilvania şi mai departe de Europa, cel mai dificil proiect de infrastructură rutieră din România marchează o bornă importantă. La Compania de Drumuri a fost depus, ieri, Studiul de Fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş- Târgu Neamţ, adică cel mai dificil segment al Autostrăzii Unirii – A8.
Un pas important pentru prima autostradă cu lege dedicată din România, dar pe care proiectantul l-a tratat superficial prin transmiterea la CNAIR a unui… stick, nu în format fizic şi fără ca un reprezentant al firmei să fie prezent la sediul Companiei de Drumuri pentru sedinţa dedicată Autostrăzii A8.
La şedinţă au participat reprezentanţi din Ministerul Transporturilor, conducerea CNAIR (Director General, Director General Adjunct) Asociaţiile Civice din Moldova. Situaţia a fost prezentată într-o postare pe Facebook de Ionel Apostol, membru fondator al Asociaţiei „Împreună pentru A8”, prezent la sediul CNAIR.
„Proiectantul care executa SF-ul pe sectorul Tg Neamț – Tg Mureș de pe autostrada A8, firma Acciona din Spania, a demonstrat încă odată ca nu merită respectul societății civile din Moldova. Astăzi, la ședința săptămânală organizata la sediul CNAIR, distinșii „sefi” de la Acciona nu au catadicsit sa fie prezenți, motivând că toată lumea este plecată în concediu. În nota generală de aroganță, „băieții” au transmis două stick-uri la ora 13.00 cu documentația SF”, a scris reprezentantul Asociaţiei.
Studiul de Fezabilitate predat pe un stick, cu o jumătate de an mai târziu faţă de termenul iniţial, ar trebui privit cu unele rezerve, pentru că firma din Spania a câştigat contractul cu o ofertă de aproape 18 milioane de lei, faţă de cele 35 de milioane lei – valoarea pe care o estima Compania de Drumuri la lansarea licitaţiei.
Ce urmează după predarea Studiului de Fezabilitate
În următoarele 20 de zile, CNAIR va analiza documentaţia şi, în funcţie de material, va face observaţii. Studiul de Fezabilitate este necesar pentru următoarele etape: obţinerea Acordului de Mediu, într-o primă fază pentru sectoare din acest tronson de 209 kilometri (estimare sfârşitul acestui an început de 2022) şi apoi pentru lansarea licitaţiei de proiectare şi execuţie ale „capetelor” de autostradă Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (jud. Mureş) şi Târgu Neamţ – Leghin (jud. Iaşi), cele două secţiuni având o lungime de aproximativ 55 km. Dacă cele două tronsoane de la capete sunt propuse la finanţare prin PNRR, nu este clar ce se va întâmpla cu restul de aproximativ 150 de kilometri, şi anume trecerea Carpaţilor, cel mai dificil sector. Pe secţiunea Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, de aproximativ 100 de kilometri, firma românească Consitrans face proiectarea completă (Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic), iar termenul de predare este 2023.