Secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii Târgu Mureș – Târgu Neamț ar putea fi lansată în licitație pentru execuție la jumătatea anului, iar tronsonul dintre Târgu Neamț, Iași și Ungheni, la sfârșitul anului sau început de 2024, potrivit unui calendar estimat de Adrian Covăsnianu, fost consilier al ministrului Lucian Bode și secretar de stat în Ministerul Transporturilor în mandatul Cătălin Drulă.
Astfel, din cei peste 310 kilometri pe întreg traseul Autostrăzii Unirii A8, 55 de kilometri, finanțați prin PNRR sunt în procedura de licitație pentru proiectare și execuție, iar pentru restul de 250 de kilometri se estimează două etape în decurs de aproximativ 12 luni. Pentru secțiunea care trece Carpații (aproximativ 159 km), Miercurea Nirajului (județul Mureș) – Leghin (județul Neamț), procedura este în faza emiterii Acordului de Mediu, iar în trimestrul II, în varianta optimistă, să fie lansată licitația pentru execuție, spune Covăsnianu.
„Secțiunea S2 Miercurea Nirajului – Vânători Neamț.
Procedura de mediu este mai întârziată față de capete, dată fiind prudența abordării problematicii de către CNAIR și a complexității acestei secțiuni.
Procedura de mediu se află în plină desfășurare după dezbaterile publice de la finalul anului 2022. Din discuțiile pe care le-am purtat recent cu evaluatorul de mediu, urmează ca săptămâna viitoare să fie depuse documentațiile de mediu (SEICA, RIM și SEA) și să sperăm că în trim I 2023 vom avea și Acordul de Mediu obținut. Pași următori:
– obținere Acord de Mediu
– avizare Studiu de Fezabilitate (CTE CNAIR, CTE MT, interministerială)
– avizare indicatori tehnico-economici prin HG
– Lansare licitație Proiectare + Execuție. În scenariul cel mai optimist în trim II 2023 se poate lansa licitația”.
Pentru tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni (aproximativ 100 km), problemele legate de traseul final au întârziat proiectul cu luni bune, prin urmare licitația pentru execuție nu poate fi lansată mai devreme de sfârșitul anului, consideră Covăsnianu.
„În trim II 2023 trebuia să fie finalizată proiectarea completă, inclusiv SF+Proiect Tehnic+avize+Acord de Mediu. Din păcate, nu se va întâmpla asta. Din cauza întârzierilor, la începutul anului acesta de abia se va relua campania de studii geotehnice pe sectorul Podu Iloaiei-Lețcani-Golăiești. Până la obținere de avize și Acord de Mediu mai durează. Cel mai optimist termen pentru obținerea Acordului de Mediu : trim III 2023. Efecte întârziere/ratare an 2022:
– 1. Decalare lansare licitație de execuție cu minim 12 luni (post trimestrul IV 2023/trimestrul I 2024)”, afirmă el.
În urma dezbaterilor publice, Compania de Drumuri și proiectantul Acciona (Spania) trebuie să răspundă unui număr de 67 de puncte pentru finalizarea Acordului de Mediu necesar secțiunii de munte, a anunțat Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
„Împreună cu colegii mei Bogdan Iluț și irinel Bucur am lucrat în aceste ultime două zile și am finalizat un tabel cu 67 de puncte rezultate în urma dezbaterilor publice și transmise către APM Neamț, la care proiectantul Acciona și EPC vor trebui să răspundă în următoarele zile pentru a închide documentația de mediu (SEICA, RIM, EA)! …Voi urmări împreuna cu colegii din CNAIR – Departamentul de Mediu modul în care proiectantul va răspunde la aceste 67 de puncte, astfel încât această documentație să treacă cu bine și de această procedură. Menționez că această procedură implică în continuare multă muncă, dar la final vom avea o documentație completă pe mediu și foarte bine întocmită, astfel încât să fie emis un Acord de Mediu pentru secțiunea II, secțiunea montană Miercurea Nirajului-Leghin… Concluzie: Toate problemele ridicate sunt rezolvabile, unele mai rapid iar altele necesită obținerea unor avize din partea altor autorități publice, lucru ce implică și termene birocratice pe care sperăm să reușim să le reducem la maximum!”, a transmis consilierul Cătălin Urtoi.