Introducerea avioanelor propulsate cu hidrogen începând cu 2035 va permite limitarea emisiilor de CO2 dar nu va fi suficientă pentru a reduce amprenta de carbon a sectorului, potrivit unui studiu al ONG-ului International Council on Clean Transportation (ICCT) publicat miercuri și citat de Le Figaro.
Motorul pe hidrogen nu emite gaze cu efect de seră sau alți agenți poluatori. Acest lucru presupune însă ca hidrogenul în sine să fie „curat”, respectiv produs prin electroliza apei folosind o sursă de energie regenerabilă (așa numitul hidrogen verde).
În timp ce zborurile pe distanțe lungi nu pot fi propulsate cu hidrogen, în special din cauza volumului imens de stocare, „avioanele pe hidrogen sunt viabile pentru curse pe distanțe mici sau medii”, afirmă ICCT. Aceste avioane, care ar avea o autonomie mai mică decât avioanele pe bază de kerosen, ar putea reprezenta aproape o treime din traficul mondial de pasageri începând cu 2035, data prevăzută pentru intrarea în serviciu de către constructorul Airbus, care a făcut din avionul cu hidrogen o „axă strategică majoră”.
ICCT a analizat două proiecte de avioane cu hidrogen: un bireactor de clară A320 și un avion regional turbopropulsor de tipul ATR-72. Bireactorul ar putea transporta 165 de pasageri pe 3.400 kilometri, iar turbopropulsorul 70 de pasageri pe 1.400 km.
Hidrogenul verde, mai scump decât kerosenul
Sectorul aerian a transportat 4,5 miliarde de pasageri în 2019, producând 900 milioane tone de CO2, respectiv aproape 3% din emisiile mondiale. Acest procent ar urma să se dubleze până în 2050. Dacă toate legăturile aeriene eligibile ar fi deservite de avioane cu hidrogen în 2050, acest lucru ar permite reducerea emisiilor transportului aerian cu 31%, respectiv 628 milioane tone de CO2.
„Un scenariu mai puțin ambițios prevede adoptarea între 20 și 40% a avioanelor pe hidrogen pe aceste legături care ar permite evitarea a 126 – 251 milioane de tone echivalent CO2 în 2050, ceea ce ar reprezenta între 6 și 12 % din emisiile transportului aerian de pasageri”, notează ICCT. Studiul nu a luat în calcul alte pârghii așteptate pentru reducerea amprentei sectorului (evoluții tehnologice, o mai bună gestionare a sistemului de control aerian, introducerea de carburanți durabili).
Hidrogenul verde va fi mai ieftin decât viitorii carburanți sintetici durabili dar va costa mai mult decât kerosenul, urmând a deveni obiectul unui sprijin financiar din partea guvernelor.