Licitația pentru proiectarea și execuția lotului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău de pe Autostrada Transilvania, cel mai mare contract de până acum al CNAIR, este contestată la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Constructorul Ictaș din Turcia a depus miercuri, 3 mai, contestație la CNSC și cere CNAIR să suspende licitația pentru lotul cu o lungime de 41 de kilometri care include și tunelul Meseș de 3 km.
Ictaș cere suspendarea licitației reclamând caietul de sarcini/documentația tehnică lacunară pe care Compania de Drumuri a pus-o la dispoziția constructorilor și răspunsurile „în doi peri” la solicitările de clarificare, conform datelor pe care le-a consultat Economedia. Turcii susțin că o eventuală continuare a licitației fără soluționarea contestației îi va aduce pagube „prin faptul că prejudiciata nu își poate întocmi oferta în condiții de legalitate, iar în lipsa suspendării Autoritatea Contractantă va continua o procedură de atribuire vădit ilegală”.
Constructorii au depus 235 de clarificări și întrebări mai ales în privința Studiului de Fezabilitate și a forajelor geotehnice disponibile doar pentru tunelul Meseș (detalii aici). Pe de altă parte, unele dintre clarificările/contestațiile constructorilor sunt depuse tocmai pentru a „trage de timp”, neavând pregătită oferta tehnică/financiară cu care vor intra în licitație.
Contestația turcilor a fost înregistrată cu două zile înainte de noul termen-limită pentru depunerea ofertelor, 5 mai 2023. Deocamdată, în SEAP, licitația figurează „,în desfășurare” pentru că plângerea a fost depusă miercuri dimineață și va dura cel puțin câteva ore până la modificarea datelor.
Licitația pentru lotul cu Tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania este cel mai mare contract pentru o autostradă din România și a fost relansată în februarie după mai bine de doi ani de la prima licitație (toamna 2020). Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău de pe Autostrada Transilvania a fost scos la licitație în SEAP cu o valoare cuprinsă de 7,5 miliarde și 8,8 miliarde lei, lotul de autostradă cu tunelul de la Meseș fiind cel mai lung, cel mai greu și cel mai scump tronson de autostradă de până acum.
Pentru cei 41 de kilometri de pe Autostrada Transilvania, CNAIR a prevăzut o durată de proiectare și execuție de 78 de luni, adică șase ani și jumătate. Spre comparație, Lotul 2 de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cel mai greu contract semnat, are o durată de 68 de luni, 18 proiectare și 50 execuție. Caietul de sarcini are 283 de pagini, arată datele pe care le-a consultat Economedia. Finanțarea este asigurată prin POT
Tunelul Meseș
Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.