Constructorul auto german BMW Group a dezvăluit că, în ciuda sancțiunilor internaționale și ale UE, a vândut mai mult de 100 de automobile de lux cumpărătorilor ruși, confirmând astfel informațiile din presă, scrie Euronews.
Vânzările ar putea fi considerate o încălcare a sancțiunilor UE în vigoare împotriva exportului de bunuri de lux către Rusia, introduse după începutul invaziei Moscovei în Ucraina. Pe lângă UE, începând din martie 2022, SUA au sancționat, de asemenea, exportul de vehicule de lux către Rusia.
Blocul comunitar a sancționat, de asemenea, în mod specific exportul către Rusia al automobilelor de lux noi și second-hand cu motoare de peste 1 900 de centimetri cubi, împreună cu toate vehiculele hibride și electrice.
BMW a descris vânzările drept „nereguli” și a confirmat că angajații de la filiala sa din Hanovra au fost în spatele comerțului ilegal. În consecință, BMW Group a declarat că a concediat toți angajații implicați în tranzacții și a pus, de asemenea, pe pauză o serie de livrări viitoare, în încercarea de a alinia compania la sancțiunile actuale.
Importurile gri continuă să împiedice sancțiunile împotriva Rusiei
Aceste vânzări au scos în evidență problema tot mai mare a punerii în aplicare eficiente a sancțiunilor împotriva Rusiei. Acest lucru se datorează în principal importurilor și comerțului pe „piața gri” sau „pe ușa din spate”.
Aceasta implică companii, persoane fizice și chiar unele țări care trec prin mai multe țări terțe, precum Kazahstan, Kârgâzstan, Turcia, Emiratele Arabe Unite și altele, pentru a exporta bunuri în Rusia.
Întrucât aceste țări nu au sancționat Rusia și au deja relații comerciale solide și de lungă durată cu Moscova, a devenit mai ușor să fie folosite ca puncte de tranzit pentru mărfurile europene care sunt încă exportate către Rusia. Proximitatea lor geografică atât față de Europa, cât și față de Rusia a contribuit, de asemenea, la această creștere a importurilor gri.
Companiile și persoanele fizice ruse au înființat, de asemenea, societăți fantomă în aceste țări terțe pentru a facilita aceste tranzacții de export și import.
Alte modalități de a evita sancțiunile includ utilizarea flotelor fantomă, care sunt de obicei formate din petroliere vechi din țări precum Camerun și Liberia, pentru a exporta ilegal petrol rusesc.
Aceste canale comerciale „pe ușa din spate” au făcut ca autorităților de reglementare să le fie din ce în ce mai greu să țină evidența exactă a numărului de produse care ajung sau pleacă din Rusia, chiar dacă exporturile directe din Europa către Rusia au scăzut relativ în ultimii câțiva ani.
Aceste țări terțe au fost, de asemenea, destul de reticente în a impune sancțiuni Rusiei, subminând și mai mult impactul altor sancțiuni internaționale și determinând UE să navigheze în relații diplomatice din ce în ce mai sensibile cu acestea.
Un purtător de cuvânt al BMW, potrivit The Telegraph, a declarat: „În ultimele luni, produsele diferitelor companii au fost disponibile pentru cumpărare în Rusia, chiar dacă companiile însele au acționat în conformitate cu toate sancțiunile aplicabile. BMW Group are o serie de măsuri în vigoare pentru a preveni astfel de importuri.”