BMW, Volvo, Google și Samsung SDI, divizia gigantului asiatic specializată în producția de baterii, au anunțat miercuri că nu vor cumpăra minerale extrase de pe fundul mărilor și nici nu vor finanța astfel de proiecte atât timp cât impactul acestei industrii asupra mediului nu va fi „deplin determinat”, potrivit cotidianului economic francez Les Echos.
Într-o scrisoare publicată de ONG-ul WWF, constructorii afirmă că „înainte de orice exploatare minieră a fundului mărilor, trebuie demonstrat clar că această activitate poate fi efectuată de o manieră care asigură protecția mediului maritim”.
Potrivit WWF, este vorba de primele companii multinaționale care își asumă un astfel de angajament.
Mineralele aflate pe fundul mărilor și oceanelor sunt văzute în prezent ca un nou El Dorado, pe fondul unei cereri mondiale în puternică creștere pentru o serie de materii prime precum cobalt sau nichel, foarte utilizate în producția de baterii.
Potrivit ONU, zona cea mai studiată din estul Pacificului, cu o suprafață 4,5 milioane de kilometri pătrați, adăpostește doar ea mai mult nichel, mangan și cobalt decât toate resursele terestre. Compania norvegiană Green Minerals AS a afirmat săptămâna trecută că platoul oceanic care separă Norvegia de Groenlanda conține minerale estimate la 77 de miliarde de dolari, între care 7 milioane de tone de cobalt.
Cercetătorii au lansat numeroase semnale de avertisment legate de impactului considerabil asupra mediului al activității de extracție submarină. Douglas McCauley, cercetător la universitatea California din Santa Barbara, citat de FT, subliniază că „fundul oceanelor reprezintă unul dintre ecosistemele cel mai puțin rezistente ale planetei”. Acesta a avertizat că producția în masă de mașini electrice nu trebuie să devină un „nou dezastru de mediu”.