Bogătașii folosesc avioanele private ca pe niște taxiuri, avertizează cercetătorii în domeniul climei

private jet avion privat Sursa foto: pixabay.com

Mega-bogații folosesc avioanele private ca pe niște taxiuri, avertizează climatologii care au urmărit zborurile pentru a calcula emisiile de gaze care încălzesc planeta, scrie BBC.

Oamenii de știință au calculat că emisiile de dioxid de carbon, care contribuie la schimbările climatice, au crescut cu 46% între 2019 și 2023.

Cercetătorii au urmărit toate zborurile private la nivel global, inclusiv călătoriile de weekend de vară la Ibiza, în Spania, și călătoriile la Cupa Mondială Fifa și la conferința ONU privind clima din Dubai.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Zborul cu un avion privat pentru o singură oră poate elibera mai mult dioxid de carbon în atmosferă decât produce o persoană obișnuită într-un an, potrivit echipei de cercetare.

„Există o mulțime de oameni care folosesc aceste aeronave ca pe niște taxiuri, unde parcurgi orice distanță cu avionul pur și simplu pentru că este mai convenabil”, a declarat profesorul Stefan Gossling, de la Universitatea Linnaeus din Suedia, care a condus cercetarea.

„Dacă zborul cuiva emite într-o oră la fel de mult cât emite o ființă umană medie într-un an – doar pentru a urmări un meci de fotbal – atunci poate că arată că acei oameni cred că sunt în afara standardelor pe care le avem ca o comunitate globală.”

În 2023, zborurile private au produs aproximativ 15,6 milioane de tone de dioxid de carbon – echivalentul a 3,7 milioane de mașini pe benzină conduse pe parcursul unui an – conform cercetării.

În general, această cifră este mică în comparație cu emisiile globale de carbon. Acestea reprezintă aproximativ 1,8% din emisiile provenite din toate călătoriile cu avionul, iar aviația reprezintă 4% din emisiile globale.

Profesorul Gossling a declarat că emisiile „ar putea părea mici, dar este vorba de o mică parte a umanității și fiecare dintre aceste persoane emite într-un an mai mult decât un mic oraș din Africa Centrală” prin călătoriile cu avioane private.

Fiecare om produce, în medie, aproximativ 4,3 tone de dioxid de carbon în fiecare an, însă în Africa Centrală, această cantitate scade la doar 0,1 tone.

Creșterea cu 46% a emisiilor generate de avioanele private se datorează probabil creșterii cererii și limitării călătoriilor comerciale cauzate de pandemia Covid.

Persoanele care zboară cu avioane private sunt, de obicei, printre cele mai bogate din lume, denumite uneori persoane „ultra-high-net-worth”.

Se estimează că acest grup cuprinde aproximativ 256.000 de persoane, 0,003% din populația adultă globală, fiecare deținând în medie 123 milioane de dolari, potrivit cercetătorilor.

Echipa a cartografiat rutele de zbor ale unui număr de personalități recunoscute la nivel internațional, numite în raport doar „actori, cântăreți și regizori renumiți”.

Unul dintre aceștia a călătorit cu avionul privat de 169 de ori în 2023, emițând aproximativ 2.400 de tone de dioxid de carbon – echivalentul conducerii a 571 de mașini pe benzină pe parcursul anului.

Cercetătorii au ales să nu numească persoane, precizând că nu doresc să arate cu degetul spre nicio persoană.

Majoritatea aeronavelor erau înmatriculate în SUA (69%), urmate de Brazilia, Canada, Germania, Mexic și Regatul Unit.
Potrivit cercetătorilor, multe dintre zboruri erau pentru agrement sau evenimente precum festivaluri de film și meciuri de fotbal.

De asemenea, 47,4% dintre zboruri au fost efectuate la mai puțin de 500 km.

Zborurile private către Ibiza (Spania) și Nisa (Franța) au atins vârful în timpul verii, cu sosiri și plecări concentrate în weekenduri.

Cupa Mondială Fifa 2022 a coincis cu sosirea a 1.846 de avioane în Qatar, generând aproximativ 14 700 de tone de dioxid de carbon.

De asemenea, echipa a descoperit că 291 de avioane private au aterizat în Emiratele Arabe Unite cu ocazia conferinței ONU privind schimbările climatice din Dubai, în 2023, generând 1.500 de tone de dioxid de carbon.

Profesorul Gossling a declarat că aceste zboruri erau probabil pentru oameni de afaceri foarte bogați care călătoreau la conferința privind clima.

Cercetarea nu a inclus șefii de stat sau politicienii, care sunt mai predispuși să zboare cu avioane închiriate decât cu avioane private.

Cercetătorii au calculat emisiile provenite de la 18.655.789 de zboruri, luând în considerare timpul petrecut în aer și consumul mediu de combustibil al modelelor de aeronave.

Informațiile de urmărire sunt disponibile pe portalul de urmărire a zborurilor ADS-B Exchange, pe care profesorul Gossling l-a considerat cel mai fiabil tracker de acest tip de date.

„Peste 10 ani, oamenii își vor dori să fi făcut mult mai mult pentru a opri schimbările climatice”, a declarat profesorul Gossling.

„Trebuie să reducem anumite activități și trebuie să începem de sus pentru a afirma că toată lumea are un rol în reducerea emisiilor”.

Potrivit unui raport recent al ONU, dacă nu se iau măsuri, lumea s-ar putea încălzi cu 3,1 °C în acest secol. Temperatura este deja cu 1,2 grade Celsius peste nivelurile preindustriale.

Până în 2050, se preconizează că emisiile generate de călătoriile comerciale vor crește de peste 2,5 ori față de nivelul din 2021.

Asociația Internațională de Transport Aerian s-a angajat ca, până în 2050, aviația globală să nu producă niciun fel de emisii.

Cu toate acestea, mulți oameni de știință nu sunt convinși că există o alternativă clară la combustibilul tradițional care ar permite creșterea numărului de călătorii cu avionul fără a elibera mai multe gaze care încălzesc planeta.

Cercetarea este publicată în revista de cercetare științifică communications earth & environment.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: