Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect prin care permite unor instituții publice finanțate integral din venituri proprii să majoreze salarii, deși Guvernul a înghețat salariile în sistemul bugetar în acest an, prin ordonanța „trenuleț”. Austeritatea bugetară a durat, așadar, mai puțin de două luni, iar Guvernul pare că se pregătește astfel de următoarele alegeri, cele prezidențiale, care vor avea loc în luna mai.
Instituțiile vizate sunt Autoritatea Rutieră Română – ARR, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – ISCTR, Autoritatea Navală Română – ANR, Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV, Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile – AIAS.
Aceste instituții sunt finanțate integral din venituri proprii.
Angajații acestor instituții vor beneficia de drepturi salariale aplicabile personalului din administrația publică centrală, conform modificării pregătite.
„Personalul încadrat în autorităţile şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii, aflate în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pot beneficia de drepturi salariale aplicabile personalului din administraţia publică centrală, în funcţie de subordonare, conform echivalării funcțiilor aprobată de către ordonatorul principal de credite”, arată proiectul.
În plus, angajații din domeniul rutier și domeniul aerian, aflate în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, finanțate integral din venituri proprii, vor beneficia de un spor de până la 20% din salariul de bază.
Proiectul este motivat prin faptul că unele instituții au fost afectate de războiul din Ucraina, din cauza creșterii substanțiale a schimburilor comerciale feroviare, rutiere și navale și a generat presiune pe aceste instituții. Drept urmare, aceste instituții nu au putut găsi angajați care să ocupe posturile vacante, din cauza „salariilor mici în raport cu gradul de complexitate a muncii, studiile necesare şi atribuțiile postului”.
„Astfel, creșterea semnificativă a volumului de activitate, coroborat cu deficitul de personal deja existent în cadrul acestor instituții publice, dublată de lipsa unor compensații pentru timpul și volumul de muncă a avut și are drept consecință decizia unor salariați de a înceta raporturile de muncă cu aceste instituții publice”, arată Ministerul Transporturilor.
Autoritățile mai arată că personalul instituțiilor menționate cu atribuții în domeniul rutier și domeniul aerian nu a beneficiat de măsuri speciale de majorare a salariilor, așa cum a beneficiat personalul instituțiilor din celelalte anexe ale legii salarizării în sistemul bugetar.