BREAKING Comisia Europeană a deschis o investigație privind ajutorul de stat acordat de România pentru Blue Air în 2020

blue air, avion Sursa foto: Blue Air, Facebook

Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă anumite măsuri de sprijin din România în favoarea companiei aeriene Blue Air Aviation (“Blue Air”) sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat de presă.

Conform informării de presă, compania aeriană românească Blue Air se confruntă cu dificultăți financiare din 2019. În martie 2020, la fel ca și alte companii active în sectorul aviației, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus. Din noiembrie 2022, Blue Air nu mai operează, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare din cauza situației sale financiare.

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, și anume: o garanție publică de aproximativ 28 de milioane de euro (aproximativ 137 de milioane de lei) pentru a compensa daunele rezultate în urma pandemiei de coronavirus și a restricțiilor de călătorie impuse de România și de alte țări pentru a limita răspândirea virusului; și o garanție publică de aproximativ 34 de milioane euro (aproximativ 164 de milioane lei) pentru un împrumut de salvare destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air pentru următoarele șase luni.

România s-a angajat să se asigure că garanția publică pentru împrumutul de salvare va fi reziliată după șase luni sau că va comunica Comisiei, în vederea evaluării ajutorului de stat, fie un plan de lichidare, fie un plan de restructurare cuprinzător pentru Blue Air.

În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare pentru Blue Air care acoperă perioada cuprinsă între august 2020 și septembrie 2025. Planul a fost actualizat de mai multe ori și include o prelungire a duratei garanției pentru împrumutul de salvare la șase ani (inclusiv perioada inițială de salvare de șase luni), permițând rambursarea ajutorului până în 2026, precum și măsuri de restructurare planificate și finanțarea privată preconizată. În noiembrie 2022, România a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75% din Blue Air.

În acest stadiu, Comisia anunță că își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Liniile directoare privind ajutoarele de salvare și restructurare.

În prezent, Comisia va efectua o investigație aprofundată pentru a stabili dacă îngrijorările sale inițiale se confirmă. În special, Comisia va examina dacă:

  • planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
  • contribuțiile proprii sau de piață ale Blue Air la costurile de restructurare sunt suficiente, reale, efective și lipsite de orice ajutor, astfel încât să se asigure că ajutorul de restructurare este proporțional; și
    există măsuri adecvate pentru a limita denaturarea concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.

Deschiderea unei investigații aprofundate oferă României și părților terțe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observații. Aceasta nu aduce atingere în niciun fel rezultatului investigației.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: