Ministerul Energiei a publicat în dezbatere mecanismul prin care vrea să sprijine consumatorii de energie, de la 1 iulie, după ce se liberalizează piața de energie electrică.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Amintim că în ultimii ani piața de energie a fost reglementată, iar consumatorii au plătit prețuri plafonate în funcție de consum, de exemplu de 0,68 lei/kWh până la un consum de 100 kWh pe lună sau de 0,8 lei/kWh pentru consum între 100 și 200 kWh.
De la 1 iulie, Guvernul va elimina aceste plafoane de preț. Astfel, de la această dată, prețurile pentru majoritatea consumatorilor vor crește substanțial. De exemplu, Hidroelectrica oferă prețuri care înseamnă creșteri ale facturilor cuprinse între 52% și 64%. Alți furnizori propun prețuri care înseamnă creșteri ale facturilor de 130%.
Ministerul Energiei propune așadar o nouă schemă de ajutor, doar pentru consumatorii vulnerabili, care îndeplinesc anumite condiții.
Perioada de aplicare a schemei de ajutor va fi 1 iulie 2025 -31 martie 2026.
Ministerul Energiei estimează că noua schemă va costa în anul curent circa 1,78 miliarde lei și anul viitor va costa 894,6 milioane lei.
Limite de venit
Astfel, de la 1 iulie, vor beneficia de ajutor pentru facturile la energie doar:
- persoană singură cu un venit net lunar de maxim 2574 lei;
- familii cu un venit net lunar/membru de maxim 1784 lei;
- persoană încadrată în grad grav, accentuat sau mediu de handicap, al cărui venit net lunar maxim luat în considerare este de 3641 lei în cazul persoanelor care locuiesc singure și de 2460 lei/membru în cazul familiilor;
- persoană care, fie necesită echipamente medicale alimentate de la reţeaua electrică pentru menţinerea în viaţă sau pentru menţinerea stării de sănătate, fie prezintă probleme de sănătate care împiedică sau restricţionează mobilitatea şi/sau deplasarea acestora ori necesită modalităţi de informare şi comunicare adaptate nevoilor specifice, al cărui venit net lunar maxim luat în considerare este de 3641 lei în cazul persoanelor care locuiesc singure și de 2460 lei/membru în cazul familiilor. (Introdus pentru eventualitatea in care mentinem aceasta categorie);
- familii care au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, în baza unei declaraţii pe propria răspundere, al căror venit net lunar maxim luat în considerare este de 2460 lei/membru;
- limita de vârstă se prelungeşte până la 26 de ani în cazul în care copilul major urmează o formă de învăţământ;
- familii monoparentale, care au în întreţinere cel puţin un copil cu vârsta de până la 18 ani, în baza unei declaraţii pe propria răspundere, al căror venit net lunar maxim luat în considerare este de 2460 lei/membru; limita de vârstă se prelungeşte până la 26 de ani în cazul în care copilul major urmează o formă de învăţământ.
Nu vor beneficia de sprijin persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, precum şi persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private.
Cum se acordă sprijinul
Sprijinul financiar se va acorda sub forma unui tichet de valoare denumit tichet de energie, distribuit și comunicat prin scrisoare cu confirmare de primire de către Compania Naţională Poşta Română.
Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv on-line într-o aplicație dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin.
Pentru solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație, se propune ca aceștia să fie ajutați de către autoritățile administrației publice locale, oficiile poștale sau furnizorii de energie electrică.
Sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se mențin condițiile de eligibilitate.
Determinarea eligibilității persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidența populației și veniturile persoanelor.
Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română SA (CNPR).
În vederea asigurării plății, prin serviciul de mandat poştal, a cheltuielilor cu energia electrică CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poştal prin intermediul cărora se vor desfăşura operaţiunile de plăţi.