BREAKING Nicușor Dan a trimis la DNA achiziția de tramvaie de la Pașcani. Cum a câștigat controversatul afacerist Gruia Stoica o licitație la Primăria Capitalei pentru a livra tramvaie rusești la preț triplu față de cel din Rusia/ Licitația a fost în mandatul Gabrielei Firea

Elena Deacu sept. 6, 2022 0 comentarii
Tramvai Armonia Produs la Paşcani în Timişoara

Primarul Capitalei Nicușor Dan a anunțat, marți, că a trimis o sesizare la DNA privind achiziția de tramvaie noi de la Electroputere Pașcani. Economedia a scris în exclusivitate că STB nu va duce la bun sfârșit licitația, după ce ea a fost câștigată de o firmă controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat la închisoare pentru evaziune fiscală, iar tramvaiele urmau să fie produse de o firmă rusească, cu un preț de până la trei ori mai mare decât cel cu care firma vinde tramvaiele în Rusia. Licitația a fost lansată în mandatul fostului primar Gabriela Firea.

„Am transmis DNA o sesizare cu privire la aspecte nelegale identificate de Corpul de Control al Primarului General în verificarea efectuată la STB. Obiectul sesizării este achiziția de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 și încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Pașcani drept câștigătoare a licitației”, a scris Nicușor Dan pe Facebook.

Potrivit lui, bucureștenii trebuie să afle de ce conducerea STB reprezentată de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziție, deși la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale și de ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziționeze tramvaie de 18 metri în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi.

„Opțiunea STB a fost pentru VFU Pașcani care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate. Situația de fapt este agravată și de faptul că VFU Pașcani a introdus în instanță o cerere de penalități în valoare de 1% pe zi din valoarea contractului până la încheierea contractului cu STB”, a conchis Nicușor Dan.

Context. Economedia a scris în exclusivitate, în februarie, că conducerea Societății de Transport București (STB) a decis să nu pună în execuție ultima decizie a instanței, care a stabilit că societatea este obligată să cumpere 40 de tramvaie de la producătorul VFU Electroputere Pașcani, invocând lipsa sursei de finanțare.

Sunt numeroase controverse care înconjoară contractul pentru furnizarea celor 40 de tramvaie, de la faptul că firma producătoare este una rusească (în plin război Rusia-Ucraina), la prețul tramvaielor, ținând cont de lungimea lor și de prețul cu care le vinde în Rusia firma care deține licența.

În primul rând, producătorul tramvaielor de 18 metri este de fapt o companie rusăfirma PK Transport Systems, arată un document obținut de Economedia, semnat chiar de reprezentantul Electroputere Pașcani.

Mai presus de toate, este important de pus sub semnul întrebării cumpărarea unor tramvaie din Rusia, în plin război declanșat de Moscova în Ucraina.

De asemenea, Electroputere Pașcani ascunde o serie de informații despre producător, motivând că dezvăluirea lor ar prejudicia interesele legitime privind secretul comercial și dreptul de proprietate intelectuală, conform unui alt document obținut de Economedia.

În plus, prețul unui tramvai cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.

Mai mult, tramvaiele de 18 metri ale Electroputere Pașcani costă aproape cât cele de 36 de metri ale Astra Vagoane: 7,6 milioane lei versus 8,4 milioane lei.

Se pune de asemenea problema finanțării achiziției. În timp ce contractul pentru tramvaie cu Astra Arad este parțial finanțat din fonduri europene, achiziția de la Electroputere Pașcani și firma rusească este finanțată cu bani de la bugetul statului. Așadar, dacă STB ar încheia acest contract, România ar finanța indirect firme din Moscova în plin război al Rusiei împotriva Ucrainei.

Electroputere VFU Paşcani face parte din Grupul Grampet – Grup Feroviar Român (GFR), care este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. În aprilie 2020, Gruia Stoica a fost condamnat în primă instanță la 4 ani de închisoare pentru evaziune fiscală și spălare de bani, în dosarul privatizării companiei Transbordare Vagoane Marfă din Iași. De asemenea, el a fost condamnat definitiv pentru corupție într-un alt dosar. În februarie 2016, Gruia Stoica a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare cu suspendare, cu un termen de supraveghere de 3 ani, pentru trafic de influență. Gruia Stoica a fost găsit vinovat că a dat o mită de 3 milioane de euro ca să obțină un contract pentru compania sa feroviară, GFR.

Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, citate de mainnews.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.

Fostul primar Gabriela Firea, în mandatul căreia a fost lansată licitația, a transmis, ulterior publicării articolului, că licitația nu a fost organizată de Primăria Municipiului București, ci direct de Societatea de Transport București. „Din păcate, nu vă pot răspunde la aceste întrebări care nu țin de activitatea mea în perioada cât am ocupat postul de primar general. În plus, ar trebui să cunoașteți că nici un primar nu are acces la informații din cadrul unor proceduri de licitație publică, nu face parte din comisia de licitație și nu poate interveni în vreun fel într-o procedură”, spunea ea.

Tramvai Armonia (2018), în circulaţie la Timişoara Sursa foto: VFU Paşcani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *