SUA și Uniunea Europeană au convenit asupra unui acord care va obliga blocul comunitar să se confrunte cu tarife vamale de 15% pentru majoritatea exporturilor sale, inclusiv pentru automobile, evitând un război comercial care ar fi putut da o lovitură puternică economiei globale, scrie Bloomberg.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Pactul vine cu mai puțin de o săptămână înainte de termenul limită de vineri pentru intrarea în vigoare a tarifelor vamale mai mari impuse de președintele Donald Trump. Președintele a amenințat în luna mai că va impune o taxă vamală de 50% pentru aproape toate bunurile din UE, adăugând o presiune care a accelerat negocierile, înainte de a reduce această taxă la 30%.
Trump a anunțat acordul duminică, după o întâlnire cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. El a spus că taxa va acoperi automobilele. Liderul european a spus că rata va fi „all-inclusive”, deși Trump a spus ulterior că nu include produsele farmaceutice și metalele. Oțelul și aluminiul „rămân așa cum sunt”, a adăugat președintele SUA.
Von der Leyen a declarat că acordul „va aduce stabilitate” și „va aduce predictibilitate”.
UE a fost de acord să achiziționeze 750 de miliarde de dolari în energie, să investească 600 de miliarde de dolari în SUA, pe lângă investițiile existente, să deschidă piețele țărilor pentru comerțul cu SUA la tarife zero și să achiziționeze „cantități uriașe” de echipamente militare, a spus Trump.
Pactul transatlantic elimină un risc major pentru piețe și economia globală – un război comercial care implică comerț transfrontalier în valoare de 1,7 trilioane de dolari – chiar dacă înseamnă că transporturile europene către SUA sunt afectate de o taxă mai mare la frontieră.
Obiectivele, a spus Trump, erau creșterea producției în SUA și un acces mai larg pentru exportatorii americani la piața europeană. Von der Leyen a recunoscut că o parte din impulsul din spatele discuțiilor a fost o reechilibrare a comerțului, dar a prezentat-o ca fiind benefică pentru ambele părți.
„Punctul de plecare a fost un dezechilibru”, a spus von der Leyen. „Am vrut să reechilibrăm comerțul pe care l-am făcut și am vrut să o facem într-un mod în care comerțul să continue între noi doi peste Atlantic, deoarece cele mai mari două economii ar trebui să aibă un flux comercial bun.”