Compania Tarom estimează pierderi de 62 de milioane de lei în 2023, potrivit Proiectului de Buget pe care Ministerul Transporturilor l-a publicat spre consultare. Este o reducere semnificativă, de peste o treime față de pierderea estimată în 2022, de 216 milioane lei (detalii aici) explicată și prin revenirea traficului aerian aproape de valorile din 2019, anul de referință înainte de panedemie (n.r la Aeroportul Otopeni primele 4 luni ale anului au fost ușor peste 2019). Bugetul operatorului aerian național se aprobă prin Ordin al Ministrului Transporturilor.
Tarom menționează în Proiectul de Buget 2023 că așteaptă aprobarea pentru ajutorul de stat de restructurare în valoare de peste 900 de milioane de lei, o creștere cu 25 milioane de lei din curse charter și creșterea cheltuielilor de exploatare cu 14% față de 2022.
„Având în vedere faptul că, în conformitate cu prevederile art. 108 alin. (3) din Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene, România a prenotificat la Comisia Europeană, planul de restructurare al Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. şi măsura de ajutor de stat individual de restructurare, acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare, este singura soluţie pentru succesul restructurării Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. şi rentabilizarea companiei pe termen mediu şi lung. În conformitate cu Business Planul 2020-2029, Compania TAROM are în vedere ca obiectiv principal pentru anul 2022 măsurile necesare menținerii sustenabilității companiei, strategie ce presupune etape și măsuri succesive, graduale și dinamice, efectele lor fiind pe termen scurt, mediu și lung, oferind posibilitatea redresării. În planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a Societății Comerciale “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române -TAROM” – S.A., a fost analizată în diferite scenarii, reflectând potențiale schimbări în condițiile interne și de piață, respectiv în „scenariul de bază”- scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit căruia anul 2024 – ar fi anul în care rutele ajung profitabile iar anul 2023 – ar fi anul în care fluxurile de numerar devin pozitive și „scenariul pesimist”- scenariu construit pornind de la scenariul de bază, cu anumite ajustări potrivit căruia anul 2027 – ar fi anul în care rutele ajung profitabile iar după anul 2029 – fluxurile de numerar ar deveni pozitive. Indicatorii proiectului de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, care se supun avizării Consiliului de Administratie şi aprobării AGA, sunt stabiliți astfel încât să susțină obiectivele de afaceri propuse în ceea ce priveşte programul de zbor şi sunt corelați cu Business Planul 2020-2029 și normele specifice de prudență”, arată proiectul de buget.
Pentru 2023, Tarom estimează cheltuieli totale de 2 miliarde lei, investiții de 115 milioane și un personal preconizat de 1.314 salariați. Venitul mediu lunar pe salariat este de 10.592 lei. În scenariul pozitiv, din 2024, Compania revine pe profit din 2024 după 15 ani consecutiv cu pierdere.