În timp ce Tesla se confruntă cu scăderea vânzărilor și a încrederii investitorilor, experții în branding și marketing sugerează că directorul general Elon Musk a îndepărtat principala bază de clienți a companiei – consumatori liberali din punct de vedere politic, preocupați de climă – prin comportamentul său politic tot mai polarizat, transmite Business Insider.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

David J. Reibstein, profesor de marketing la The Wharton School, a remarcat că „Tesla este mai orientată politic decât orice alt brand… și a reușit să se îndepărteze de baza sa de clienți.”

Vânzările Tesla în SUA au scăzut cu 13% în primul trimestru din 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, în timp ce vânzările europene s-au prăbușit cu peste 40% în ianuarie și februarie. Deși Tesla a atribuit această scădere modificărilor de producție înainte de actualizarea Modelului Y, experții susțin că îngrijorările investitorilor își au rădăcinile în implicarea politică a lui Musk, în special în rolul său din biroul DOGE de la Casa Albă, care a dus la concedieri masive și reduceri ale programelor de mediu. Acțiunile au scăzut cu aproximativ 36% din ianuarie 2025.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
Sursa foto: Tesla.com

Profesioniștii în marketing propun măsuri drastice, inclusiv vânzarea de către Musk a participației sale de 13% sau demisia sa și chiar rebrandingul companiei – o tactică folosită de companiile aeriene după dezastre. Reibstein a indicat exemple, cum ar fi trecerea ValuJet la AirTran după un accident mortal, sugerând că Tesla ar putea beneficia în mod similar.

Poziția centrală a lui Musk în cadrul Tesla este văzută acum ca o vulnerabilitate. Jean-Noel Kapferer, de la școala de afaceri HEC Paris, a observat că „100% din comunicarea actuală a Tesla în Europa este creată de zvonurile din jurul lui Musk”, în timp ce expertul în branding Marty Neumeier a adăugat că Musk s-a transformat dintr-un „geniu progresist” într-un „tiran arogant”, alterând imaginea Tesla.

Criticii vizează, de asemenea, Cybertruck ca emblemă a decăderii mărcii. „Este acum simbolul de facto al «fascismului american», așa cum unii numesc viziunea lui Musk pentru viitor”, a remarcat Neumeier.