În timp ce Tesla se confruntă cu scăderea vânzărilor și a încrederii investitorilor, experții în branding și marketing sugerează că directorul general Elon Musk a îndepărtat principala bază de clienți a companiei – consumatori liberali din punct de vedere politic, preocupați de climă – prin comportamentul său politic tot mai polarizat, transmite Business Insider.
David J. Reibstein, profesor de marketing la The Wharton School, a remarcat că „Tesla este mai orientată politic decât orice alt brand… și a reușit să se îndepărteze de baza sa de clienți.”
Vânzările Tesla în SUA au scăzut cu 13% în primul trimestru din 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, în timp ce vânzările europene s-au prăbușit cu peste 40% în ianuarie și februarie. Deși Tesla a atribuit această scădere modificărilor de producție înainte de actualizarea Modelului Y, experții susțin că îngrijorările investitorilor își au rădăcinile în implicarea politică a lui Musk, în special în rolul său din biroul DOGE de la Casa Albă, care a dus la concedieri masive și reduceri ale programelor de mediu. Acțiunile au scăzut cu aproximativ 36% din ianuarie 2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -

Profesioniștii în marketing propun măsuri drastice, inclusiv vânzarea de către Musk a participației sale de 13% sau demisia sa și chiar rebrandingul companiei – o tactică folosită de companiile aeriene după dezastre. Reibstein a indicat exemple, cum ar fi trecerea ValuJet la AirTran după un accident mortal, sugerând că Tesla ar putea beneficia în mod similar.
Poziția centrală a lui Musk în cadrul Tesla este văzută acum ca o vulnerabilitate. Jean-Noel Kapferer, de la școala de afaceri HEC Paris, a observat că „100% din comunicarea actuală a Tesla în Europa este creată de zvonurile din jurul lui Musk”, în timp ce expertul în branding Marty Neumeier a adăugat că Musk s-a transformat dintr-un „geniu progresist” într-un „tiran arogant”, alterând imaginea Tesla.
Criticii vizează, de asemenea, Cybertruck ca emblemă a decăderii mărcii. „Este acum simbolul de facto al «fascismului american», așa cum unii numesc viziunea lui Musk pentru viitor”, a remarcat Neumeier.