Călătoriile foarte ieftine cu mașinile care se conduc singure stârnesc îngrijorare generală în China

Baidu robotaxi Sursa foto: Facebook/ Baidu Inc

În China, este posibil să parcurgi aproape 10 kilometri într-un taxi fără șofer pentru doar aproximativ 50 de cenți, scrie CNN.

Mașinile care se conduc singure, denumite în mod obișnuit robotaxi, sunt popularizate la prețuri foarte mici în Wuhan, o metropolă cu peste 11 milioane de locuitori din centrul Chinei.

“Nu va trebui să vă cumpărați niciodată o mașină”, a spus un pasager din interiorul unuia dintre sedanurile albe robotaxi într-un videoclip care a fost vizionat de peste 80 de milioane de ori pe platforma chineză de socializare Weibo începând de săptămâna trecută.

Flota de 500 de vehicule care operează în oraș aparține Apollo Go, o unitate a gigantului tehnologic chinez Baidu. Acestea deservesc o zonă care acoperă aproximativ jumătate din populația Wuhanului, conform unui comunicat al companiei din luna mai.

Un punct de vânzare important este prețul. Tarifele de bază încep de la 4 yuani (55 de cenți), comparativ cu 18 yuani (2,48 $) pentru un taxi condus de un om, a scris publicația chineză de stat Global Times.

Serviciul a fost lansat în 2022 și a început să câștige teren în prima jumătate a anului. Compania își propune să își dubleze flota la 1.000 de mașini până la sfârșitul anului 2024. Wuhan are în prezent aproximativ 17.000 de taxiuri regulate, potrivit biroului de transport al orașului.

Cu toate acestea, adoptarea rapidă a taxiurilor fără șofer a zdruncinat forța de muncă din economia Chinei, care a suferit de pe urma salariilor stagnante din cauza deflației care a apărut după ani de restricții stricte privind coronavirusul și o criză imobiliară.

Tu Le, managing director al Sino Auto Insights, pentru CNN într-un interviu prin e-mail. El a adăugat că orice pierderi semnificative de locuri de muncă ar putea fi la câțiva ani distanță.

Luni, Biroul Național de Statistică a raportat că produsul intern brut al țării a crescut cu doar 4,7% în lunile aprilie-iunie, un ritm de creștere mult mai lent decât cel așteptat de 5,1%.

Au existat, de asemenea, plângeri din partea locuitorilor din Wuhan cu privire la blocajele din trafic, deoarece mașinile fără șofer nu respectă semafoarele. La începutul acestei luni, un robotaxi a trecut pe culoarea roșie a semaforului și a lovit un pieton, a scris ziarul de stat People’s Daily.

“Furtul” mijloacelor de trai

Reacțiile împotriva serviciului, în special împotriva presupuselor tactici prădătoare de stabilire a prețurilor ale Apollo Go, au devenit al doilea trending topic săptămâna trecută pe site-ul chinez de microblogging Weibo, peste 75 de milioane de utilizatori participând la discuție săptămâna trecută.

“Perturbarea pieței este cea mai mică dintre grijile lor. Îți vor fura bolul de orez”, a scris un utilizator, referindu-se la capacitatea de a-și câștiga existența.

“Școlile de șoferi, inspectorii rutieri și taxiurile se vor închide”, a spus un alt utilizator.

Un purtător de cuvânt al Apollo Go a contestat această caracterizare. Persoana a declarat pentru CNN că reducerile și subvențiile din partea administrațiilor locale sunt utilizate în mod obișnuit în timpul perioadei inițiale de lansare pentru a determina oamenii să încerce serviciul. Prețul “extrem de scăzut” a fost o strategie temporară, au adăugat aceștia.

Taxiurile autonome operează în prezent la o scară relativ mică în mai multe orașe din lume, în principal în Statele Unite și China, în timp ce Emiratele Arabe Unite primesc, de asemenea, companii din întreaga lume pentru a efectua teste cu vehicule fără șofer.

Mai multe companii americane, inclusiv Waymo, o filială a Alphabet, compania mamă a Google, și Cruise, filiala GM, lucrează la servicii autonome de transport în comun, dar s-au confruntat recent cu obstacole.

Autorizația Cruise de a testa vehicule complet autonome în California a fost suspendată în octombrie 2023 după o serie de coliziuni, inclusiv una care a provocat răni grave unei femei după ce a târât-o pe asfalt. Compania este în prezent investigată de Departamentul de Justiție.

Recent, Waymo a trebuit să emită o rechemare după ce două dintre mașinile sale au lovit același camion de remorcare la câteva minute distanță una de cealaltă.

Incertitudinea cu privire la siguranța și fiabilitatea mașinilor fără șofer a aruncat o umbră lungă asupra industriei din SUA. Elon Musk, directorul general al Tesla, nu este însă deranjat, gigantul în domeniul vehiculelor electrice promițând să își prezinte robotaxi-ul în lunile următoare.

Cucerirea drumurilor

China, care este deja cea mai mare piață auto din lume, ar putea deveni într-o bună zi și principala piață pentru vehiculele automatizate, conform unui raport pentru 2023 al firmei de consultanță McKinsey.

Acesta prevede că sectorul ar putea genera venituri cuprinse între 300 și 400 de miliarde de dolari până în 2035, în parte datorită sprijinului acordat de Beijing pentru desfășurarea mai multor programe pilot.

Guvernele din mai multe orașe chineze importante, printre care Wuhan și Shenzhen, au acordat licențe comerciale companiilor care doresc să piloteze servicii fără șofer, în timp ce producătorii de automobile și platformele de ride-hailing investesc, de asemenea, în flotele lor automatizate.

Săptămâna trecută, autoritățile din Pudong New Area din Shanghai au început să acorde licențe operatorilor de mașini fără șofer, inclusiv Apollo Go și AutoX, susținută de Alibaba, potrivit publicației de stat China Daily. Startup-ul Pony.ai, cu sediul în California, susținut de Toyota și Arabia Saudită, a primit, de asemenea, undă verde pentru a testa vehicule fără șofer în centrul financiar.

Oficialii din Beijing au declarat în iunie că “solicită opinia publică” cu privire la reglementările care implică utilizarea vehiculelor autonome pentru autobuze, taxiuri și servicii de închiriere de mașini.

La începutul acestei luni, Biroul municipal pentru economie și tehnologia informației din Beijing a emis un proiect de orientări care prevede că vehiculele autonome ar trebui să aibă la bord șoferi sau agenți de siguranță sau să poată fi interceptate de la distanță. Orice încălcare a regulilor de circulație ar trebui tratată în conformitate cu legile și reglementările locale, a precizat acesta.

În megalopolisul sudic Shenzhen, Apollo Go a primit o licență în februarie pentru a efectua un test în districtul Bao’an, a scris People’s Daily. Mai multe astfel de teste sunt așteptate în întreaga țară.