Candidatul la alegerile prezidențiale Călin Georgescu spune că românii ar putea avea carburanți care costă un leu litrul. El nu explică modul în care va putea reduce atât de puternic prețul la carburanți. Spre comparație, nici cei mai mari producători de petrol ai lumii nu au prețuri atât de scăzute. Nici Ungaria, care a plafonat puternic prețul, nu a ajuns la un nivel atât de scăzut și chiar a provocat mai multe probleme în piață.
Declarația lui Călin Georgescu la Marius Tucă, minutul 46:37:
Călin Georgescu: Noi putem să avem energie pe care să o dăm aproape gratis. Putem să avem litrul la pompă un leu, la cât petrol avem.
Marius Tucă: Vă gândiți la o naționalizare?
Călin Georgescu: Nu se pune problema. Eu mă gândesc la un dialog strategic. Dialog strategic înseamnă că te uiți la țara ta și înțelegi pe ce resurse se va juca în viitor. Iar ca să ai dialog strategic, trebuie să ai proprietatea resurselor.
Nu se poate altfel. Aici este țara noastră, nu am primit-o în dar nici de la Bruxelles, nici de la Washington. Am primit-o în dar de la Dumnezeu prin puterea iubirii. Asta este un fapt. Și fiind așa, totul se poate discuta, pentru că sunt în țara mea, nu poate să vină altcineva din afară să îmi spună ce am de făcut aici.
Spre comparație, Statele Unite și Arabia Saudită sunt cei mai mari producători.
În noiembrie, prețul benzinei în Statele Unite era de 0,81 dolari/litru, adică de 3,8 lei pe litru. Americanii sunt cunoscuți drept mari iubitori ai mașinilor și extrem de sensibili la orice scumpire a carburanților, mai ales necesității folosirii mașinilor din cauza distanțelor mari.
În Arabia Saudită, următorul mare producător, prețul benzinei era de 0,62 dolari/litru în noiembrie, adică 2,9 lei pe litru.
România se află pe locul 51 în topul mondial al producătorilor de petrol și pe locul 45 la rezerve de petrol, cu 0,036% din totalul global. Adică insignifiant la nivel mondial din punct de vedere al rezervelor și producției cât să fim un jucător de seamă.
Iar dacă resurse nu ai, atunci poți reduce prețul prin măsuri administrative. A încercat Ungaria, țară vecină cu România. Viktor Orban a luat măsuri în 2022 pentru a plafona prețul carburanților. Măsura a dus la haos în țară: „turism de carburanți”, inclusiv către România, limitarea consumului: pui benzină „cu rația”, penurie de carburanți. Măsura a a afectat și cea mai mare rețea de benzinării a țării, Mol, și s-a transmis chiar și în România.
Venezuela are cele mai mari rezerve de petrol din lume și cel mai mic preț la nivel mondial, de 0,02 dolari pe litru. Cu toate acestea, din cauza infrastructurii degradate, țara socialistă este nevoită să importe combustibil din Iran. Iar calitatea slabă a acestui combustibil poate cauza supraîncălzirea și incendierea sau chiar explozia vehiculelor. Venezuela este exemplul cel mai clar al unei țări eșuate, care are resurse mari de petrol, dar degeaba, țara este ocolită de investitori care au puterea financiară de a exploata aceste resurse, pentru ca populația să beneficieze de pe urma lor prin export.
Radu Burnete, reprezentant al Confederației Patronale Concordia, afirmă că în România „și înainte de ’89 aveam energie aproape gratis: seara de la 8 la 10, dacă era”. „Nu există nimic gratis pe lumea asta, o să avem energie gratis dacă se oprește economia. România procesează tot petrolul pe care îl are și importă suplimentar benzină și motorină”, a explicat el la Antena 3.