Camera Consultanților Fiscali critică RO e-TVA pentru împovărarea contribuabililor

hartii, acte, taxe, facturi, plata, documente Sursa foto: Facebook / Szijjártó Péter

Camera Consultanților Fiscali privind reglementarea sistemului de utilizare a decontului precompletat RO e-TVA prin OUG 70 aprobată de Guvern, la propunerea Ministerului Finanțelor, la data de 21 iunie 2024

Camera Consultanților Fiscali susține în continuare efortul de digitalizare a ANAF, însă, în contextul emiterii OUG nr. 70/2024, consideră că acest proces va fi subminat prin introducerea unor obligații împovărătoare atât pentru autoritățile fiscale, cât și pentru contribuabili, fără a avea vreun efect pozitiv asupra veniturilor bugetare, potrivit unui comunicat de presă.

Astfel, potrivit motivării ordonanței de urgență se arată că „neimplementarea, în regim de urgență, a decontului precompletat și a modulului de valorificare RO e-TVA ar face imposibilă aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare și ar genera un impact negativ semnificativ la bugetul de stat general consolidat prin neîncasarea TVA și ar conduce la neîncadrarea în termenele stabilite prin jalonul Planului național de redresare și reziliență privind reducerea procentului actual de decalaj fiscal al TVA”.

Camera Consultanților Fiscali transmite că scopul implementării Sistemului informatic național RO e-TVA l-a constituit necesitatea punerii la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului Privat Virtual a decontului de TVA precompletat cu termen de implementare începând cu data de 1 august 2024.

Din ordonanța de urgență rezultă că precompletarea decontului de TVA se va realiza prin intermediul Sistemului Informatic Național RO e-TVA cu datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor pentru fiecare perioadă de raportare.

Totodată sunt modificate prevederile din Codul fiscal referitoare la data depunerii declarației recapitulative 390 și 394. Actualul termen, valabil pentru toate declarațiile fiscale, era de 25 și, respectiv, 30 a lunii următoare.

„Cu privire la acest aspect, dorim să arătăm că data depunerii unei declarații ar trebui stabilită la nivel de lege, nu la nivel de ordin, pentru a oferi un cadru legal stabil. Pe de altă parte, devansarea termenului de 25 și, respectiv, 30 a lunii următoare va crea dificultăți operatorilor economici în obținerea tuturor informațiilor necesare pentru întocmirea acestor raportări într-un termen mai scurt și presupune modificări semnificative în gestiunea internă a multor companii. Revenind la problema de bază, nu înțelegem graba Ministerului Finanțelor de a implementa, cu data de 1 august 2024, ordonanța cu privire la decontul precompletat. Suntem de acord cu necesitatea realizării unor verificări de consistență și de coerență a informațiilor conținute de deconturile de TVA depuse de contribuabili, pe baza altor date și informații deținute de ANAF, în cadrul unui sistem informatic integrat de analiza de risc, dar arătăm că aceasta este o problemă internă a autorității fiscale, care nu ar trebui să fie mutată în sarcina contribuabililor și astfel să îngreuneze și mai mult activitatea acestora și să le inducă o serie de costuri suplimentare”, se transmite în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali semnalează din nou că această obligație a desfășurării tuturor proceselor de administrare fiscală de către ANAF pe baza unei analize de risc centralizate și integrate într-un sistem informatic complex este prevăzută deja la nivel de lege (art. 7 Codul de procedură fiscală) încă din anul 2019, doar că până la această dată obligația nu a fost respectată chiar de către autoritatea fiscală, care nu a emis toate normele procedurale subsecvente și nu a reușit să construiască și să-și implementeze sistemul informatic de analiză de risc corespunzător. Așadar, apreciem că, în fapt, aceasta ar putea fi adevărata cauză a mutării obligațiilor de verificare a consistenței și coerenței datelor și informațiilor legate de administrarea TVA, deținute de autoritatea fiscală, din sarcina sa în sarcina contribuabililor.

Consultanții constată că actul normativ transferă în sarcina operatorilor economici o serie de verificări ce ar fi de competența autorității fiscale și în interesul strict al autorității fiscale stabilind chiar amenzi semnificative contribuabililor în cazul neîndeplinirii acestora.

Sursa foto: Facebook / Szijjártó Péter