Camioanele diesel trebuie să reducă emisiile cu 90% până în 2040, a decis Parlamentul European/ Autobuzele diesel noi vor fi eliminate din 2035  

camion, camioane, autostrada Sursa foto: Pixabay / Sabine

Emisiile medii ale camioanelor noi vor trebui să fie reduse cu 90% până în 2040, comparativ cu 2019, a decis Parlamentul European, adoptând o lege care va reduce drastic numărul de camioane diesel noi, scrie Euractiv.

Parlamentul European a votat în favoarea unui proiect de lege care va reduce emisiile medii de carbon ale vehiculelor grele noi (HDV) cu 45% începând cu 2030, 65% începând cu 2035 și 90% începând cu 2040.

Astfel, numărul de vehicule cu emisii zero, cum ar fi camioanele electrice pe baterii și cele alimentate cu hidrogen, va crește, în timp ce numărul camioanelor diesel va trebui să fie redus drastic. În 2023, camioanele diesel reprezentau încă 96% din totalul vânzărilor de camioane noi.

În cazul autobuzelor urbane, normele sunt și mai stricte și includ o eliminare completă a vehiculelor diesel noi până în 2035.

“Tranziția către camioane și autobuze cu emisii zero nu este doar esențială pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice, ci și un motor crucial pentru un aer mai curat în orașele noastre”, a declarat negociatorul-șef al Parlamentului, Bas Eickhout (Verzi/Alianța Liberă Europeană).

“Oferim claritate pentru una dintre principalele industrii de producție din Europa și un stimulent puternic pentru a investi în electrificare și hidrogen”, a adăugat el.

Legea a fost adoptată cu 341 de voturi pentru, 268 de voturi împotrivă și 14 abțineri.

Alături de Grupul Verzilor/EFA al lui Eickhout, majoritățile grupului de centru-stânga S&D, grupul liberal Renew, precum și Grupul de stânga au votat în favoarea legii, în timp ce majoritățile grupului de centru-dreapta PPE, grupul naționalist ECR și grupul de extremă-dreapta ID au votat împotriva noilor norme.

Majoritatea marilor producători de camioane au sprijinit obiectivele, iar Martin Lundstedt, directorul general al grupului Volvo, le-a numit “dure, dar fezabile” într-un interviu acordat săptămâna trecută pentru Euractiv.

Lundstedt a subliniat că, deși producătorii vor fi pregătiți să furnizeze vehiculele cu emisii zero necesare, ar trebui, de asemenea, să fie consolidate stimulentele pentru adoptarea acestor camioane, în special prin creșterea prețurilor la motorină prin intermediul tarifării carbonului.

De asemenea, a adăugat el, este nevoie de infrastructura necesară de încărcare și de alimentare cu hidrogen, lucru pe care UE dorește să îl stimuleze printr-o lege care să oblige statele membre să construiască stații de încărcare a camioanelor la fiecare 60 de kilometri și stații de alimentare cu hidrogen la fiecare 200 de kilometri pe drumurile principale din UE până în 2030.

Miniștrii țărilor UE trebuie încă să aprobe în mod oficial proiectul de lege – ale cărui negocieri informale s-au încheiat în ianuarie – înainte ca acesta să intre în vigoare, dar se așteaptă o majoritate după ce textul a trecut un “vot de încercare” informal în rândul ambasadorilor UE în februarie.

Înaintea votului test, ministrul german al transporturilor, Volker Wissing (FDP/Renew Europe), a amenințat că își va retrage sprijinul pentru lege, deoarece aceasta nu ar lăsa suficient loc pentru camioanele care funcționează cu combustibili lichizi alternativi, cum ar fi biocombustibilii sau combustibilii sintetici.

Cu toate acestea, Wissing a fost convins după ce Comisia Europeană s-a angajat să dezvolte o nouă categorie de camioane care să funcționeze exclusiv cu e-combustibili nepoluanți, care ar continua să fie permise chiar și după 2040.

Un paragraf explicativ fără caracter obligatoriu a fost adăugat la textul juridic. Acesta urmează exemplul “legii surori”, standardele de CO2 pentru autoturisme. Această nouă lege va interzice de facto vânzarea de vehicule noi cu motoare cu combustie începând cu 2035, dar include o scutire planificată pentru mașinile care funcționează exclusiv cu combustibili sintetici.

Pentru eurodeputatul german Jens Gieseke, negociator-șef al grupului de centru-dreapta PPE, aceasta nu a fost însă o soluție suficientă. “Această lege nu include o garanție că vehiculele care funcționează cu combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 pot fi înregistrate în viitor”, a scris Gieseke pe X.

“Această lege trebuie să fie revizuită din nou la scurt timp după alegerile europene”, a adăugat el.

În schimb, militanții pentru mediu au salutat adoptarea legii.

“Industria autocamioanelor, al doilea cel mai mare contribuabil european la emisiile de CO2 din transporturi, este pe cale să experimenteze o schimbare transformatoare”, a declarat Felipe Rodríguez, director pentru vehicule grele în cadrul Consiliului Internațional pentru Transporturi Curate (ICCT), într-un comunicat.

“Ceea ce părea de neconceput cu doar câțiva ani în urmă este acum calea fără echivoc spre viitor”, a adăugat el.

 

Sursa foto: Pixabay / Sabine

Comentarii

  1. Sunt sigur ca au si venit cu solutii tehnice. Categoric nu au scris doar niste cuvinte pe hartie. Si categoric vor veni cu bani sa sustina firmele sa-si schimba camioanele cu vehicule pe baza de hidrogen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *