Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a lansat o licitație de 1,2 miliarde lei pentru lucrări necesare siguranței navigației pe Canalul Dunăre Marea Neagră și Canalul Poarta Albă, Midia-Năvodari, cele două Canale navigabile ale Dunării. Investiția finanțată din fonduri europene prin Programul Transport are o durată de 11 luni pentru etapa de proiectare și 60 de luni pentru execuția lucrărilor. Pentru Canalul Dunăre-București, contractul pentru studiul de fezabilitate necesar finalizării proiectului a fost semnat în vara anului trecut, iar durata de realizare este de un an.
Potrivit datelor din caietul de sarcini pe care l-a consultat Economedia, Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost inaugurat în 1984 și are o lungime de 64 de kilometri, iar Poarta Albă, Midia -Năvodari în 1987 și are o lungime de 27 km. Canalul Dunăre Marea Neagră este încadrat drept construcție de clasă deosebită (clasa II) pentru că asigură alimentarea cu apă a Centralei Nucleare de la Cernavodă, iar în acordul European privind marile căi de navigație de la Geneva 1996 este definit drept cale navigabilă de importanță europeană. Canalul Poarta Albă -Năvodari este de importanță medie.
Principalele mărfuri care se transportă pe cele două Canale : produse de balastieră și carieră, nisip, minereuri, materiale de construcții, cereale, cocs, cărbune combustibili, materii prime diverse, produse semi prelucrate din industria lemnului și metalurgică.
Ministerul Transporturilor arată că, deși au fost inaugurate în 1984 și 1987 nu au fost executate toate lucările din proiectele inițiale, iar unele lucrări su suferit degradări și distrugeri. contractul nu vizează porturile și ecluzele. În 1985, la un an de la inaugurare, o comisie tehnică verifica situația Canalului Dunăre Marea Neagră, lucrările rămase de executat pentru stabilizarea zonei de creastă a taluzurilor dintre Murfatlar și Agigea. De asemenea, după deschiderea Canalului Poarta Albă Midia Năvodari, muncitorii și utilajele au fost transferate pentru execuția canalului Dunăre-București, iar lucrările care ar fi trebuit finalizate au fost abandonate sau întârziate, mai notează Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile. Caietul de sarcini este realizat în baza studiului de fezabilitate din 2022 pe care l-a predat AquaProiect :
,,Studiul de fezabilitate are în vedere identificarea soluțiilor tehnice pentru creșterea siguranței navigației, asigurarea stabilității versanților și malurilor canalelor navigabile și posibilitatea creșterii vitezei de navigație pe acestea fără a periclita malurile secțiunii udate a pereului din piatra brută. Proiectul a inclus elaborarea de expertize tehnice pentru costrucțiile, amenajările hidrotehnice, drumurile și podurile amplasate de-a lungul canalelor Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă-Midia, Năvodari. De asemenea, s-au desfășurat și activități pentru elaborarea studiilor batimetrice, studiilor geotehnice și studiilor de analiză și stabilitate a malurile pentru ambele canale navigabile. Au fost obținute toate avizele solicitate prin Certificatul de urbanism de la institutiile emitente.”.
,,Proiectare si executie: “MODERNIZAREA CANALELOR NAVIGABILE ALE DUNARII: CANAL DUNARE -MAREA NEAGRA SI CANAL POARTA ALBA -MIDIA, NAVODARI IN VEDEREA CRESTERII SIGURANTEI NAVIGATIEI” -SEAP.
Prețul ofertei are o procent de 40 % din punctajul total, cu 10 % punctaj pentru inginer proiectant amenajări și construcții hidrotehnice, iar ofertele pot fi depuse până pe 9 mai.