Cariere alese de pe TikTok/ De ce apelează tinerii la TikTok pentru sfaturi de carieră?

TikTok Sursă foto: Unsplash

Odată cu creșterea exponențială a platformelor de socializare precum TikTok, X (cunoscut anterior sub numele de Twitter), Instagram și YouTube, tinerii din generația Z apelează din ce în ce mai mult la acestea pentru sfaturi de carieră, relatează Euronews.

Printre acestea, TikTok a apărut ca o platformă populară pentru sfaturi de carieră, dând naștere nișei #CareerTok. Conform unui studiu EduBirdie 2023, 70% dintre GenZerii intervievați au apelat la TikTok pentru sfaturi de carieră, iar 19% au dezvăluit că aceasta a fost principala lor sursă de sfaturi de carieră.

Hashtaguri precum #Careers, #careertips, #jobsearchtips și #careersadvice au avut cel mai mare număr de videoclipuri asociate, iar altele precum #worklife, #dreamjob, #Jobinterview și #Internship fiind, de asemenea, în număr mare.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Un număr semnificativ de GenZers apelează la TikTok deoarece platforma este rapidă și gratuită. Aceasta le permite, spun aceștia, să aibă acces la sfaturi de specialitate în ceea ce ei consideră a fi o piață a muncii din ce în ce mai competitivă în întreaga lume.

TikTok, cel mai mare factor de influență

Aproximativ 46% dintre reprezentanții Generației Z din cadrul sondajului EduBirdie au arătat că TikTok le-a influențat alegerea profesiei, în timp ce 48% au afirmat că le-a ajutat într-un fel cariera.

Acest lucru a determinat, de asemenea, TikTok să capitalizeze această tendință, lansând în august prima sa ediție TikTok LIVE Careers Week, în parteneriat cu UCAS, Indeed și The Prince’s Trust. Transmisiunile live ale evenimentului au avut peste 369.000 de telespectatori și au avut ca scop, în cea mai mare parte, să ajute tinerii să fie mai entuziasmați de oportunitățile de angajare și de viitoarele lor cariere.

Darragh McGinley, șeful social media (EMEA) la platforma globală de angajare Indeed, a declarat într-o notă trimisă prin e-mail: „Toată lumea merită informații de top despre carieră și sfaturi practice pentru a-și atinge obiectivele profesionale.

„Suntem încântați să vedem că TikTok prioritizează cariera cu TikTok LIVE Careers Week, oferind sfaturi valoroase celor care își încep cariera, pentru a-i ajuta să găsească un loc de muncă care să se potrivească cu abilitățile și pasiunile lor.”

Laurent Darwent, Senior Corporate Partnerships Manager la The Prince’s Trust, a declarat: „Credem că fiecare tânăr ar trebui să aibă șansa de a reuși, indiferent de trecutul său sau de provocările cu care se confruntă.”

Unele dintre cele mai populare subiecte de pe #CareerTok includ, de asemenea, probleme cu potențial dificil de abordat, cum ar fi cum să negociezi un salariu mai mare, cum să gestionezi conflictele la locul de muncă, cum să treci la un alt domeniu sau cum să obții slujba visurilor tale.

Cum să negociezi un salariu mai mare

Unul dintre cele mai importante și comune sfaturi pe care GenZers le caută pe #CareerTok este cum să negocieze un salariu mai mare. Mai mulți TikTokeri au propriile păreri cu privire la această întrebare, însă un sfat larg împărtășit este că managerii nu îți pot citi gândurile. Ca atare, angajații sunt adesea încurajați să abordeze ei înșiși subiectul măririlor lor de salariu cu cei cu putere de decizie.

Aydan Al-Saad (@aydanalsaad) a declarat pentru Euronews: „În primul rând, managerul și conducerea trebuie să știe că doriți sau așteptați o mărire de salariu. Acest lucru ar trebui să se afle pe ordinea de zi în cadrul întâlnirilor obișnuite, astfel încât să se afle pe agenda lor atunci când are loc revizuirea ciclului de salarizare.

„Fiți proactivi, aducând date și informații care să justifice majorarea. Utilizați instrumente precum Indeed pentru a afla care sunt datele privind salariile în regiunea dvs. și rolul dvs.”

Henry Nelson-Case (@thatcorporatelawyer) s-a alăturat acestui sentiment și a declarat: „Ar trebui să vă faceți mai întâi cercetările și să înțelegeți salariile din piață pentru rolul dvs. Este esențial să știți cât câștigă alții pentru același rol în alte organizații.”

„Pe lângă aceasta, trebuie să strângeți o evidență a realizărilor dumneavoastră, a contribuțiilor și a oricăror responsabilități suplimentare pe care vi le-ați asumat.

„Arătați cum ați adăugat valoare companiei și folosiți acest lucru ca dovadă pentru a vă justifica cererea.”

Cum să îți găsești jobul visurilor tale

Hashtagul #dreamjob are aproximativ 428.800 de utilizări pe TikTok, descrierea unui job de vis variind semnificativ între creatori.

Cu toate acestea, unele atribute ale unui loc de muncă de vis pentru GenZers par a fi un loc de muncă cu flexibilitate și muncă semnificativă, care îi face fericiți și le oferă, de asemenea, un echilibru sănătos între viața profesională și cea privată și o bună siguranță financiară.

Nelson-Case a spus: „Fiți sinceri și clari cu dumneavoastră înșivă cu privire la cum arată slujba visurilor dumneavoastră. Înțelegeți industria și rolul, apoi investiți în formare și educație pentru a vă dezvolta abilitățile necesare.”

„Dar nu uitați, primul dvs. loc de muncă este puțin probabil să fie locul dvs. de muncă pentru totdeauna, așa că fiți perseverent și folosiți oportunitățile ca modalități de a învăța și de a vă apropia de acel loc de muncă de vis.”

Al-Saad a spus: „Tratați găsirea unui nou loc de muncă ca pe un proces de vânzare. Fiți foarte hotărât în căutarea dumneavoastră. V-aș recomanda să începeți prin a vă întreba ce vă doriți de la jobul visat și de ce abilități aveți nevoie. Scrieți acest lucru, eu obișnuiam să îmi creez o descriere a jobului de vis.

„Odată ce știi ce îți dorești, apoi începe să cercetezi companiile care s-ar potrivi cu mediul de lucru pe care ți-l dorești – un start-up, o corporație mare etc. Folosiți o foaie de calcul sau o tablă Trello pentru a gestiona procesul.”

Cum să treceți la un alt domeniu

Având în vedere că mai multe generații Z devin din ce în ce mai dezamăgite de ideea de universitate sau de domeniul în care au ales să studieze și să lucreze, există o tendință în creștere de a trece la un alt domeniu. Deși, uneori, această schimbare are loc pentru a câștiga mai mulți bani, de multe ori, pare să fie determinată de dorința de flexibilitate sporită. O muncă mai semnificativă și mai interesantă este, de asemenea, un factor-cheie pentru acest salt, la fel ca oportunitatea de a învăța și de a dezvolta noi competențe și perspective de creștere mai bune.

Acest lucru a determinat mai multe GenZers să apeleze la #CareerTok pentru sfaturi și sfaturi despre cum să facă o schimbare majoră în carieră și să schimbe domeniul.

Nelson-Case a împărtășit: „Veți fi dezvoltat atât de multe competențe transferabile din rolul sau domeniul în care vă aflați în prezent, pe care le veți putea angaja cu succes într-un nou rol, deci este important să le evidențiați unui potențial angajator.

„Atunci când schimbați domeniul, este probabil că nu veți intra la același nivel, deci fiți deschis să începeți într-o poziție inferioară pentru a câștiga experiență în noua industrie. Contactați profesioniști din noul domeniu pentru a afla mai multe despre acesta, pentru a stabili legături, pentru a identifica lacunele în materie de competențe și pentru a găsi oportunități de angajare.”

Al-Saad a notat: „Începeți să dobândiți noi competențe în acel nou domeniu. Există o mulțime de modalități de a dobândi noi competențe online; platforme precum Skillstore vă pot ridica nivelul de competențe în câteva minute. Odată ce ați dobândit noi competențe, apoi începeți să le puneți în practică, cereți să ajutați pe cineva cu noul set de competențe gratuit în schimbul experienței și a unei referințe la sfârșitul acestui lucru.

„După ce faceți acest lucru de câteva ori, v-ați construit cunoștințele, aveți o bază de clienți cu care lucrați și aveți ceva ce ați putea transforma într-o afacere laterală sau ați putea chiar să faceți tranziția către un freelancer pentru noul dvs. domeniu.”

Cum să gestionați conflictele la locul de muncă

La locul de muncă pot apărea o serie de conflicte în cursul normal al activității, atât între colegi, cât și între angajați și superiorii sau managerii lor. Lăsate necontrolate, aceste conflicte pot escalada uneori destul de repede și pot duce la un loc de muncă toxic.

Aceasta poate include comportamente abuzive sau lipsite de etică, o comunicare și o conducere deficitare, operațiuni disfuncționale și o lipsă de incluziune. La rândul său, acest lucru ar putea duce la creșterea absenteismului, precum și la scăderea productivității și a colaborării.

Ca atare, mai mulți creatori #CareerTok sugerează abordarea conflictelor la locul de muncă cât mai rapid și calm posibil.

Lauren Spearman (@spearmanlauren) a declarat pentru Euronews: „Nu cred că ne putem aștepta vreodată să evităm conflictele de-a lungul carierei noastre. Cel mai frecvent, vedem ciocniri de personalitate, stiluri de lucru diferite, comunicare deficitară și concurență între colegi. Sau, în experiența mea personală, șeful micromanager și colegul căruia îi plăcea să ia credit pentru munca altora.

„Dar nu toate conflictele sunt rele pe termen lung; rezolvarea acestora poate duce adesea la relații de lucru mai bune, la puncte de vedere mai largi și la mai multe eforturi de colaborare.”

Spearman continuă să explice că, în opinia sa, conflictele nu se rezolvă de obicei prin e-mailuri și platforme de mesagerie. Comunicarea clară fiind factorul cheie necesar pentru o rezolvare satisfăcătoare, conversațiile față în față pot fi adesea cea mai bună soluție.

Ea a explicat: „Stabiliți în prealabil parametrii conversației: ce doriți să discutați și soluția la care doriți să ajungeți. Oferindu-le timp să se pregătească, spre deosebire de a-i lua prin surprindere pentru o „discuție rapidă”, poate fi mult mai productiv.

„Veniți cu exemple clare atunci când este posibil: afirmațiile vagi de tipul „au spus ei” sau „acest lucru s-a întâmplat de multe ori” se simt adesea emoționale și atacante pentru persoana care le primește, mai degrabă decât bazate pe dovezi. Scoateți emoțiile din discuție și concentrați-vă pe fapte. Poate fi greu, dar va duce la o conversație mai productivă.”

Spearman reiterează, de asemenea, faptul că un obiectiv final clar, cum ar fi o decizie luată, o rezolvare, o clarificare sau ceva similar, poate contribui foarte mult la readucerea conversației la subiectul în cauză în cazul în care aceasta se abate de la subiect.

După conversație, se recomandă, de asemenea, un rezumat prin e-mail, pentru a avea în scris ceea ce s-a discutat. În mod ideal, acest rezumat ar trebui să conțină, de asemenea, acțiunile asupra cărora s-a convenit, precum și dacă s-a decis o dată viitoare de verificare.
Spearman conchide: „Amintiți-vă: pot exista motive întemeiate pentru comportamentul cuiva, nu știm întotdeauna ce se întâmplă în culise, așa că încercați întotdeauna să conduceți conversația cu amabilitate”.

Nelson-Case a subliniat: „Conflictul este inevitabil la locul de muncă, cu atât de mulți oameni care își împărtășesc ideile într-un mediu cu ritm rapid și cu termene limită. Cu toate acestea, conflictul trebuie tratat cu respect, cu maturitate și într-o manieră profesională, prin ascultarea preocupărilor exprimate și prin concentrarea asupra finalizării unei soluții reciproc acceptabile pentru a merge pozitiv mai departe.

„În cazul problemelor grave sau continue, este important să păstrați o înregistrare scrisă a acestor interacțiuni și să le transmiteți la departamentul de resurse umane sau managerilor direcți relevanți pentru a lua măsurile corespunzătoare.”
Potrivit lui Al-Saad, comunicarea rămâne cheia gestionării cu succes a conflictelor.

El a spus că: „Majoritatea conflictelor la locul de muncă se datorează unei comunicări deficitare. Așadar, faceți-vă timp să stați de vorbă cu colegul de muncă sau cu managerul, poate să luați o cafea afară pentru a fi într-un mediu în care nu lucrați și încercați să aveți o comunicare deschisă.”

Cum să urci pe scara corporației

Cum să avansezi în carieră, precum și cum să îți creezi noi oportunități acolo unde ar putea fi puține este, de asemenea, un alt subiect-cheie pe #CareerTok. În mai multe cazuri, GenZers se pot confrunta cu dificultatea de a găsi modalitatea corectă de a cere mai multe oportunități, sarcini sau responsabilități fără a fi trași pe sfoară cu o recompensă mică sau deloc. Acest lucru este exacerbat și de dorința de a menține un bun echilibru între viața profesională și cea privată și limite sănătoase.

Nelson-Case a subliniat: „Este vorba în mare măsură de „gurile închise nu primesc hrană”. Așadar, nu așteptați ca alții să vă aducă mereu oportunități, trebuie să fiți proactivi. Căutați feedback de la managerul și colegii dvs. și acționați în consecință pentru a vă îmbunătăți performanțele și competențele.

„Cu toate acestea, este important să vă amintiți să fiți răbdători și perseverenți, deoarece progresul în carieră necesită timp – rămâneți concentrați pe obiectivele pe termen lung și continuați să munciți din greu.”

Al-Saad a spus: „Căutați competențe și nu titluri. Cel mai bun mod de a urca pe scara corporativă și de a vă crea mai multe oportunități este să învățați abilități suplimentare, să dobândiți mai multă experiență și să creați rețele. Înțelegeți de ce aveți nevoie pentru a ajunge la nivelul următor”.

El recomandă utilizarea platformelor online, cum ar fi TikTok și Skillstore, pentru a învăța aceste abilități, precum și sporirea experienței prin îndeplinirea unor sarcini în afara domeniului de activitate. Acest lucru, la rândul său, va ajuta la aplicarea noilor cunoștințe dobândite.

El recomandă, de asemenea, păstrarea unei atitudini curioase și crearea de rețele cu conducerea, pentru a învăța mai bine de la ei.

Cât de fiabil este #CareerTok?

Deși #CareerTok a cunoscut o creștere a popularității în ultimii câțiva ani, au existat, de asemenea, preocupări constante cu privire la cât de fiabile sunt sfaturile oferite de creatori. Acest lucru se datorează în principal dificultății de a verifica dacă un creator este într-adevăr calificat pentru a oferi sfaturi de carieră.

Conform sondajului EduBirdie, doar 42% dintre GenZers verifică ceea ce află prin TikTok cu alte surse, în timp ce 47% dintre GenZers judecă expertiza unei persoane pe baza numărului de followeri pe care îi are.

În unele cazuri, sfaturile obținute pe #CareerTok pot pune un angajat în dificultate, în timp ce, în alte cazuri, este posibil ca acestea să nu fie atât de nuanțate pe cât este necesar pentru anumite scenarii. 55% dintre respondenții sondajului GenZ EduBirdie au recunoscut că au avut probleme din cauza dezinformării de pe TikTok.

Un alt dezavantaj este că, uneori, creatorii #CareerTok pot să nu ofere o imagine completă cu privire la o problemă, împărtășind în schimb o viziune prea optimistă. Acest lucru ar putea face abstracție de dezavantajele unor schimbări majore în carieră, cum ar fi schimbarea domeniului de activitate, și ar putea duce chiar la consecințe grave pentru persoanele care aleg să urmeze acest tip de sfat fără o cercetare aprofundată.

Alte dezavantaje ale #CareerTok țin de unele dintre caracteristicile sale, cum ar fi TikTok Resumes, unde sunt afișate imagini și videoclipuri. Unii ar putea susține că acest lucru ar putea crește potențialul recrutorilor de a discrimina candidații dacă nu le place cum arată.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: