Cât au cheltuit românii de Black Friday și cum arată topul comercianților (Analiză Revolut)

cumparaturi online card foto pexels-karolina-grabowska

În 2021, suma medie cheltuită de fiecare utilizator de Black Friday a crescut comparativ cu acum un an sau față de acum doi ani – de la 69,7 euro în 2020 la 72,3 euro de BF 2021, în timp ce în 2019 a fost de 56 Euro/utilizator, arată datele Revolut, aplicația financiară cu peste 16 milioane de clienți la nivel global, din care peste 1,4 milioane în România. O analiză a aplicației prezintă o serie de cifre și date care arată cum a evoluat comportamentul cumpărătorilor de Black Friday (și în weekend). Topul principalelor categorii și al comercianților s-a modificat sensibil. Spre deosebire de anul trecut, categoria restaurante, baruri și cafenele a revenit în top 5 categorii pentru care au fost înregistrate tranzacții importante, în weekend-ul de Black Friday 2021.

 

Top comercianți de BF 2021 

În mod previzibil, platformele de e-commerce au fost cele care au atras cea mai mare parte a interesului consumatorilor de Black Friday (12 – 14 noiembrie 2021), dar în top 5 categorii am regăsit și service-urile auto, în condițiile în care șoferii sunt nevoiți să își echipeze de iarnă mașinile.

Cum întreaga țară se confruntă cu o situația sanitară dificilă și cu restricții din cauza pandemiei, 60% din tranzacțiile realizate în aceste zile au fost făcute online. Față de anul trecut, a fost înregistrată o creștere importantă a sumelor cheltuite pentru achiziții online, cu 101%, dar și față de 2019, cu toate că anul trecut a fost, de asemenea, înregistrată o sumă totală a achizițiilor în creștere cu 228%, față de BF 2019.

 

Top categorii cu cele mai mari sume cheltuite de români de BF 2021

  1. Magazine de echipamente electronice și electrocasnice
  2. Magazine alimentare și supermarket-uri

III. Mărfuri generale

  1. Restaurante, cafenele, baruri
  2. Service-uri auto

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziții de Black Friday 2021 a fost în creștere cu 49% față de BF 2020.

Cei mai activi cumpărători, în toată perioada și comparativ cu 2020, au fost locuitorii Bucureștiului și din zona metropolitană a Capitalei și cei din Cluj Napoca, din segmentul de vârstă 25-44 ani (după sumele totale cheltuite și după numărul de tranzacții înregistrate). Totuși, ca valoarea medie a achizițiilor/ utilizator, Timișoara a devansat Clujul (70 EUR/ utilizator vs 64 EUR/ utilizator).

 

Cheltuieli Black Friday 2021 vs. Black Friday 2020

Tranzacții online vs. cu card fizic în 2021: Plățile către e-commerce au crescut cu 101% în 2021 față de 2020 (iar la plățile efectuate cu cardul fizic, s-a înregistrat o creștere cu + 96% față de BF 2020). Comparativ, în 2020, creșterea față de 2019 a fost de +228% (și +31% plăți cu cardul fizic), în timp ce 60% din suma totală cheltuită au reprezentat-o achizițiile online.

 

Cât au cheltuit românii (sumă medie cheltuită/ utilizator care a făcut tranzacții):

  • 4 % (2021 față de 2020) de la 69,7 EUR la 72,3 EUR/ utilizator și + 30% comparativ 2019, de la 56 EUR/ client

 

Cheltuieli totale/ categorie (2020) – creștere a cheltuielilor (și ca sumă și ca număr de tranzacții) în top 5 categorii:

  • 2,6 milioane EUR – Servicii rețele calculatoare
  • 1,2 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri

700.000 EUR – Magazine de electronice și electrocasnice

690.000 EUR – Mărfuri generale

284.000 EUR – Service-uri auto

 

Cheltuieli totale/categorie în 2021:

  • 3,17 milioane EUR – Magazine de electronice și electrocasnice
  • 1,93 milioane EUR – Magazine alimentare și supermarket-uri
  • 1,4 milioane EUR – Mărfuri generale

681.000 EUR – Restaurante, cafenele, baruri

634.000 EUR – Service-uri auto

 

Top  comercianți (2020, de BF): tranzacții de peste 3,2 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți

  • Emag (+ 30.000 tranzacții)
  • Mega Image (24.000 tranzacții)
  • Lidl (10.000 tranzacții)
  • Profi (9.400 tranzacții)
  • OMV (8.800 tranzacții)

 

Top comercianți (2021, de BF): tranzacții de peste 4,13 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianți

– Emag  (peste 44.250 tranzacții)

– Mega Image (peste 31.000 tranzacții)

– Lidl (peste 20.000 tranzacții)

–  Profi (peste 14.000 tranzacții)

– OMV (peste 12.236 tranzacții)

 

Total cheltuieli pe categorii de vârstă (2021): Toate categoriile de vârstă au înregistrat creșteri semnificative comparativ cu anul anterior, cu cel mai mare avans pentru categoria 18-24 ani.

  • 18-24 ani – au cheltuit peste 1,83 milioane EUR, + 98% față de BF 2020
  • 25-34 ani – au cheltuit peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020
  • 35-44 ani – au cheltuit peste 3,5 milioane EUR, cu 46% mai mult decât anul trecut de BF
  • 45-54 ani – au cheltuit peste 1,2 milioane EUR, cu 59% mai mult decât de BF 2020
  • 55 – 64 ani – au cheltuit peste 195.000 EUR, în creștere cu 41% față de 2020

 

Top comercianți, în funcție de categoria de vârstă

2020:

18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, PC Garage, Mega Image, OMV

25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, FashionDays, Lidl

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, Lidl, FashionDays

45-54 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Kaufland

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Altex

65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour

 

2021:

18 – 24 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, OMV, Mega Image

25 – 34 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, OMV

35-44 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Aliexpress

45-54 ani: Emag.ro, Lidl, Altex, Mega Image, Kaufland

55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour

65 – 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour

 

 

Top orașe:

2021: După sumele totale cheltuite, care reprezintă aproximativ 36% din totalul cheltuielilor înregistrate prin aplicația Revolut de Black Friday, topul orașelor este următorul:

#1 – București (82 EUR/ client)

#2 – Cluj-Napoca (64 EUR/ client)

#3 – Iași (63 EUR/ client)

#4 – Timișoara (70 EUR/ client)

#5 – Brașov (66 EUR/ client)

 

Plăți interne vs plăți transfrontieră:

  • 32% din suma totală a cheltuielilor efectuate de BF și în week-end-ul legat de acest eveniment, în 2021, este reprezentată de achizițiile din străinătate (comparativ cu 24% în 2020 și 38% în 2019)
  • Suma totală a cheltuielilor efectuate transfrontalier a fost în creștere cu 7% în 2021 vs 2020, la fel ca în 2020 vs 2019
  • În 2020, Amazon și Aliexpress erau singurii comercianți externi care intrau în top 10 comercianți preferați de utilizatorii super-aplicației Revolut. În 2021, doar Aliexpress s-a menținut, Amazon ieșind din top 10.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *