Construirea unor roboți convingători, asemănători cu oamenii, este o provocare, costisitoare și cu beneficii îndoielnice, potrivit unui expert în robotică și inteligență artificială, scrie Bloomberg.
Elon Musk, Masayoshi Son și alți lideri din domeniul tehnologiei au pariat pe un viitor care include roboți asemănători cu oamenii, dar construirea acestei tehnologii este o provocare, costisitoare și cu beneficii discutabile, potrivit unui expert în robotică și inteligență artificială.
„Este incredibil de dificil să faci roboți umanoizi cu adevărat convingători”, a declarat Kate Devlin, autoarea cărții Turned On: Science, Sex and Robots, despre relația noastră cu tehnologia. „Este costisitor din punct de vedere financiar să le construiești și nu funcționează chiar atât de bine”.
Industria tehnologică a luat de mult timp o pagină din science-fiction pentru a gândi noi produse. Roboții care seamănă cu oamenii sunt un element de bază, de la Data din Star Trek la Rachael din Blade Runner. Dar realizarea unui robot umanoid real – ca să nu mai vorbim de unul viabil din punct de vedere comercial – este extraordinar de dificilă. Mai obișnuite sunt brațele robotizate și mașinile plate cu roți în loc de picioare pe care le puteți vedea în depozitele Amazon.com Inc.
Cu toate acestea, unele întreprinderi investesc în această tehnologie. Compania Tesla Inc. a lui Musk a postat recent un videoclip în care își arată prototipul robotului umanoid dansând pe muzică electronică sub lumini intermitente. Robotul Atlas, realizat de Boston Dynamics de la Hyundai Motor Co. poate efectua salturi cu spatele. Iar GXO Logistics Inc. testează un model umanoid la un depozit din Georgia.
„Roboții, bineînțeles, au o utilizare în foarte multe circumstanțe”, a spus Devlin. „Mulți dintre ei sunt concepuți pentru a fi folosiți pentru sarcini care sunt plictisitoare, murdare, periculoase. Dar apoi, când vine vorba de partea socială a lucrurilor, este atât de convingător să ai un corp?”.
Unele companii s-au străduit să găsească o piață pentru roboții umanoizi. În 2014, SoftBank Group Corp. a introdus Pepper, un robot capabil să exprime un limbaj corporal asemănător cu cel uman, să mențină contactul vizual și să se angajeze într-o conversație limitată, dar nu a prins niciodată. SoftBank a suspendat producția robotului câțiva ani mai târziu.
Cu toate acestea, David Hanson, fondatorul Hanson Robotics, cu sediul în Hong Kong, a declarat că utilizarea unei forme umane poate fi de ajutor în educație și în mediul academic. Mașina emblematică a companiei sale, numită Sophia, a fost expusă ani de zile la conferințe și evenimente din întreaga lume.
„Roboții sunt platforme de cercetare”, a declarat el într-un interviu. „Sophia și roboții din rudele sale au fost în muzee de știință, care au entuziasmat copiii cu privire la știință. Este o platformă puternică pentru cercetare, dar și pentru a explora ce pot fi inteligența artificială și roboții pentru oameni prin intermediul expresiilor artistice”.