Câți bani ar aduce la buget introducerea impozitului progresiv în România – studiu comandat de o fundație germană de stânga / Studiul, prezentat de noua consilieră a lui Marcel Ciolacu, promotor al impozitării progresive

bani, lei, finante, bancnote, bani numarati Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Friedrich Ebert Stiftung, o fundație a stângii germane, a prezentat miercuri un studiu care arată că introducerea în România a unui impozit progresiv moderat, mărirea impozitului pe dividende, eliminarea scutirilor din construcții, IT și agricultură și alte taxe pentru anumite sectoare ar fi soluția pentru gaura bugetară și creșterile salariale pentru profesori din acest an. Studiul se axează în principal pe scenarii privind cotele și pragurile pentru un impozit progresiv pe salarii, fără a fi luate în calcul alte venituri ale contribuabililor, alte măsuri de compensare a majorării taxării sau alte reforme fiscale sau măsuri de îmbunătățire a colectării la nivelul ANAF. Inclusiv autorii acestui studiu afirmă că simpla măsură de introducere a impozitului progresiv are limitele sale din punct de vedere a sumelor colectate la buget. Printre cei care au prezentat acest studiu s-a regăsit și Victoria Stoiciu, numită recent consilier al premierului social-democrat Marcel Ciolacu, unul dintre principalii promotori ai introducerii impozitului progresiv în România.

Studiul propune o serie de „reforme fiscale modeste”, pe termen scurt, care „ar permite finanțarea golului bugetar din prima parte a anului 2023 (20 miliarde RON) și un răspuns pozitiv la subfinanțarea învățământului reliefată de greva profesorilor (8 miliarde RON, 1,6 miliarde euro)”.

Reformele propuse de studiu ar aduce la bugetul de stat 38 miliarde de lei (7,6 miliarde de euro), conform inițiatorilor. Astfel, principalele reforme propuse sunt: introducerea unui impozit moderat progresiv, mărirea impozitului pe dividende, eliminarea scutirilor din construcții, un impozit de 1,2 la sută pe cifra de afaceri peste pragul de 1 miliard de lei pentru firmele din energie, 100 milioane lei pentru firmele din retail, toate firmele de jocuri de noroc, coborârea pragului la microîntreprinderi la 250.000 de euro, eliminarea scutirilor din IT, construcții și agricultură.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Studiul propune 4 scenarii de impozit progresiv pe salarii, care ar aduce de la 5 miliarde lei până la 15 miliarde lei la bugetul de stat.

De exemplu, în scenariul care ar aduce 15 miliarde lei la buget, studiul propune ca impozitul de 10% pe venit să fie menținut pentru salariile sub 3.000 lei brut (salariul minim din prezent), diferența peste 3.000 lei să fie impozitată cu 16% pentru suma cuprinsă între 3.000 lei și 115.000 lei, iar dacă salariul depășește nivelul de 115.000 lei brut, diferența să fie impozitată cu 19%.

Precizare: Suma corectă din imagine este 11.500 RON (în loc de 115.000 RON)

Important de menționat că autorii studiului au făcut aceste simulări de impozitare progresivă doar pe veniturile din salarii, fără a lua în calcul alte venituri ale contribuabililor, deci nu este studiat un model mai amplu de reformă, care ar lua în calcul toate veniturile globale ale unui contribuabil. Studiul propune așadar creșterea impozitării pe venit pe salariile mai mari decât salariul minim. De asemenea, el nu propune o soluție pentru diminuarea contribuțiilor sociale, care sunt la cel mai înalt nivel din UE raportat la PIB. El nu propune, de asemenea, nici o altă soluție pentru creșterea veniturilor fiscale decât creșterea taxării. El nu oferă nici o soluție pentru creșterea colectării taxelor la buget. În plus, el nu oferă nici soluții pentru eliminarea derapajelor din cheltuielile fiscale ale statelor. Amintim că inclusiv Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional recomandă României să treacă de la cota unică la impozit progresiv pe termen lung, însă această recomandare este parte dintr-un pachet mult mai amplu de măsuri, care ar trebui luate simultan și împreună.

Cornel Ban, economistul care a elaborat studiul, afirmă însă că acesta „trebuie privit ca paracetamol și leucoplast”, că „vorbim de o ambulanță, nu de o reformă” și chiar și cu aceste propuneri de reformă România va rămâne în continuare „o țară cu sistem fiscal la limită, se va târâ în continuare comparativ cu vecinii din grupul Vișegrad”.

El subliniază totodată, că oricât de progresiv ar fi impozitul introdus, această măsură nu poate aduce mai multe de 20 de miliarde de lei la bugetul de stat. „Impozitarea progresivă doar pe veniturile din salarii își atinge limitele. Datele ar fi diferite dacă ar fi un impozit global”, a mai spus economistul.

Victoria Stoiciu, coordonator de programe la Fundaţia Friedrich Ebert România, a declarat în cadrul prezentării că imperativul acestui studiu este atât creșterea veniturilor bugetare, în acest impas fiscal, dar și reducerea inegalităților.

Amintim de asemenea că Victoria Stoiciu a fost numită luni consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului Marcel Ciolacu. Economedia a întrebat-o pe Victoria Stoiciu în ce calitate a prezentat studiul comandat de Fundația Friedrich Ebert Stiftung, ținând cont că o funcție într-un ONG (organizație neguvernamentală) nu este tocmai compatibilă cu o funcție guvernamentală simultană. Ea a răspuns că și-a suspendat încă de marți contractul de muncă la fundație, imediat după publicarea deciziei de numire în Monitorul Oficial. Însă a afirmat că a primit dispensă de la conducerea Fundației pentru a duce proiectul studiului la bun sfârșit.

„Nici nu am dat pe la Guvern, încă nu am început, nu mi-am preluat mandatul. Tot ce am spus puteți să luați în numele personal, nu reprezintă poziția Guvernului, nu am avut mandat de la Guvern”, a spus ea la solicitarea Economedia.

Victoria Stoiciu a mai declarat pentru Economedia că, deși susține ideea impozitului progresiv, personal nu este de acord cu pragurile de salarii incluse în studiu.

Amintim că premierul Marcel Ciolacu este unul din principalii promotori ai impozitării progresive. Conform Victoriei Stoiciu, studiul a fost prezentat în premieră mass-mediei marți, iar ulterior a fost trimis la Guvern. „Nu știu dacă știe personal Marcel Ciolacu (de concluziile acestui studiu, n.r.), colegii de la Guvern știu că urmează să fie lansat acest studiu. Sunteți primii care l-ați văzut. Am trimis după acest eveniment un comunicat și la baza de date care conține reprezentanți ai Guvern”, a spus ea.

Studiul comandat de fundația Friedrich Ebert Stiftung este semnat de Corneliu Ban, profesor doctor, specialist în economie internațională la Copenhagen Business School, un gânditor asumat de stânga. Modelarea econometrică a fost realizată dePetre Buciu, cercetător independent, analist de date.

Studiul integral poate fi citit AICI.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Fara nici un studiu va spun ca o reducere de personal al armatei inutile de rude/amante/prieteni din administratia publica, o colectare mai eficienta a TVA-ului, comasarea elementelor structurii teritoriale, nu mai vorbesc de diminuarea pensiilor speciale sau combaterea pe bune a evaziunii fiscale, s-ar strange lejer o suma sensibil mai mare decat sumele cumulate prin solutiile aberante propuse de profesorul atins metastazic de sindromul socialismului cu accente pronuntate de pesedism românesc pur.

  2. a ajuns un ciolac care a intrat in campul muncii la 37 de anisori sa si dea cu parearea sau sa hotarasca cat sa fie impozitul pe salariu…cas…sau cass? prea multi cormorani in politica. pe cale de…daea…ar trebui sa i mai rarim…prin orice mijloace.

  3. Ce idioti. Or sa ramana doar ei cu specialii si asistatii social. Sunt inginer si lucrez in privat. Am ezitat sa plec definitiv din tara. Numai CASS, din salariu, mi se retine aproximativ 5000 ron lunar. Daca imi vor mari si impozitul pe salariu am plecat definitiv. As vrea ca domnul Ciolacu sa multiplice chestia asta cu 10000 sau 100000 ( daca stie sa calculeze ) si apoi sa scada din venitul prognozat la buget.

  4. Socialistii corupti autohtoni impreuna cu socialistii ‘anticoruptie’ de prin vest stiu doar sa paraziteze pe cel care munceste, produce sau investeste mai mult si are rezultate mai bune. Exista cheltuieli inutile ale statului in valoare de zeci de miliarde de lei, dar astora nici prin cap nu le trece a eficientizeze statul!

  5. “Cornel Ban, economistul care a elaborat studiul, afirmă însă că acesta „trebuie privit ca paracetamol și leucoplast”, că „vorbim de o ambulanță, nu de o reformă”.

    Ce-avem noi aici: un neica nimeni, numit Cornel Bran ne vorbeste in figuri de stil(metafore, hiperbole, alegorii sau ce-or fi!), cand economia Romaniei se duce in prapastie si tot el vorbeste despre o AMBULANTA!
    Adica: URGENTA, pana nu e prea tarziu!
    Studiul ilustrilor necunoscuti propune cresteri de taxe(ce mai tura-vura!), dar NU spune ce GARANTII au ei ca Romania va reusi sa stranga banii aia mai multi ce-ar veni din aceste cresteri de taxe, cand de 30 de ANI Romania e codasa Europei la COLECTAREA banilor din Taxe si Impozite si Contributii!!
    Veniturile colectate de statul român din taxele, impozitele și contribuțiile datorate de contribuabili și companii, Venituri care reprezintă peste 80% din bugetul general consolidat, s-au ridicat la 27,3% din PIB în 2021, al doilea cel mai redus nivel din UE (după Irlanda, care are un statut aparte), reiese din datele Eurostat.
    Tabloul e sumbru, din perspectiva colectării veniturilor fiscale: cu 27,3% din PIB, România e departe de media europeană, de aproape 42% din PIB. Suratele noastre din fosta zonă comunistă stau mult mai bine la bugete: colectează venituri fiscale cuprinse între 35 și 40% din PIB.
    Până și Bulgaria – cu o fiscalitate mai mică decât a României, colectează Venituri fiscale de 32% din PIB.
    La jumătate față de lideri.
    Analizând ”bugetele” altor state europene, se observă ponderea foarte mare a veniturilor fiscale din Danemarca (48,8%), Franța (47,0%) și Belgia (46,0%), TOATE semnificativ peste nivelul “reusit” de România.
    Veniturile fiscale nu țin doar de fiscalitate: ci și de eficiența colectării.
    România are cele mai reduse venituri fiscale nu neapărat din cauza taxelor mici (la fel le are și Bulgaria), ci, în primul rând, de eficiența colectării.
    GAP-ul de TVA e cel mai mare din UE, iar la el se adaugă necesitatea modernizării instrumentelor de colectare și de combatere a evaziunii fiscale.
    Criza leadershipului politic – sora mai mare a tuturor crizelor care ne-au adus aici.
    Un lider este puternic dacă aceia care îl urmează sunt mulți și cred în el, au nevoie de el pentru a-și rezolva problemele lor dificile, așa cum și liderul are nevoie de ei. Dimpotrivă, atunci când cei ce te urmează pot găsi soluții la problemele cu care se confruntă fără tine, devii un lider slab, pentru că nevoia lor de a te urma ca lider se reduce.
    Leadershipul e slab când baza celor care il urmeaza se reduce.
    Mulți dintre liderii actuali arată ca niște generali incompetenți, cu o armată tot mai redusă și mai dezorganizată, unde fiecare luptă pe cont propriu.
    Asta trebuia sa vada autorii studiului…
    Ei chiar nu inteleg ca intr-o zi guvernantii Romaniei nu vor mai avea de la CINE sa stranga Taxe, Impozitie si mai ales CONTRIBUTII sociale??!
    Depopularea masiva, imbatranirea accelerata a populatiei Romaniei, plecarea familiilor tinere, cu educatie solida pun sub semnul intrebarii concluzii de acest gen: De unde, “autorilor” sa stranga guvernantii atata banet incat Romania sa nu se scufunde?!!!!
    Chiar nu inteleg ce rost are studiul asta “de stanga”, cand realitatea romaneasca cere URGENT masuri de dreapta, adica REFORME majore, de substanta, SCHIMBARI de la A la Z, cum promit politrucii de 33 de ani in Programele de guvernare, de care insa “uita” imediat, dupa ce ajung la osul de ros!!!

  6. Esența unei impozitări progresive nu este dată neaparat de nevoia mai mare de resurse la buget, ci de nevoia unei echitați sociale, echitate care s-a dus în bălării în ultimii 4 ani iar PNL nu a avut nimic împotrivă.
    Studiul remarcă urgența acestei măsuri și a eliminării excepțiilor în taxarea diferitelor categorii.
    Cu ce nu sunt de acord sunt grilele de impozitare gândite de autor.
    Nu omiteți că acest fel de impozitare era singura metodă constituțională de reducere a pensiilor speciale aflate în plată, iar ce face puterea acum cu ele nu are nicio șansă la CCR.
    Săru’ mana @lili, nu v-am “văzut” de mult timp!

    • Buna dimineata, multumesc!
      Asa-i, apar pe forum “mai rarut ca-i mai dragut”, din motive de timp: nepotelul are deja 5 anisori si bunicii ii dedica tot timpul pe care el vrea sa-l petreaca alaturi de noi…apoi sotul meu are probleme de sanatate si timpul pentru drumurile la Spital plus tratamentul cer mult timp!
      Si-apoi la cata greata imi e fata de impostorii care ne guverneaza”, chiar nu merita mai mult timp!
      Dar pentru Educatie si Economie inca imi fac timp!
      Oriucm, comentam cam degeaba, nu vom scapa secolul asta de impostorii din politica damboviteana!!!
      Probabil ca o schimbare ar putea veni in urma unui eveniment care sa zdrungine efectiv Romania asta “esuata”: o incetare de plati, un faliment la orizont….
      Ceva trebuie sa se intample, tara asta nu va putea rezista asa inca multa vreme: depopularea masiva, imbatranirea populatiei, plecarea tinerilor, cu familiile lor, in special tinerii cu educatie solida, vor duce in mod inevitabil la o situatie limita: CINE va plati impozitele si taxele si CONTRIBUTIILE sociale, ii intreb pe autorii NO NAME ai acestui studiu, care e evident ca NU au VAZUT CAUZELE reale ale situatiei finaciare ingrijoratoare: LIPSA leadership-ului!
      De 33 de ani vedem mediocritatea și lipsa de viziune a clasei politice vis-a-vis de așteptările cetățenilor și de necesitatile unui stat modern, demn de secolul XXI!
      Ce sa mai comentam?!!!

  7. Iese AUR cu 40%
    Faptul ca romanii sunt impotriva taxarii este 1) pt ca nu au incredere in alocarea
    ulterioara a chelt bugetare si 2) vor totul sa fie gratis, zero taxe, zero cheltuieli, zero dobanda, zero pret benzina, zero zero zero

  8. Trebuia să mă întrebe pe mine, le făceam studiul pe gratis. Iată-l: Furați mai puțin!

  9. O idiotenie de studiu! Studiati cum sa reducem cheltuiala, nu cum sa ii jecmanim mai tare pe aia de dau si acum!!!!

  10. Furati va rog. Luati mai mult va rog. UE are nevoie de banul meu. Ca si al tau. Dar nu oricum ci jecmanit. Dar din dar se face iadul !

  11. Ciocolacu și gașca lui de “dăștepți” fac studii? Le trebuie bani ca să cumpere Budăile mai multe mașini. Să cumpere mai multe și Grindeanu și să mai cumpere țara vreo 1000 de BMW-uri de la prietenul lui Number One.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.