Ce este un „telefon prost” și de ce le cumpără atât de mulți tineri?

telefon vechi nokia Sursa foto: Pixabay

Generația Z și milenialii se întorc la „telefoanele proaste” (dumbphone) și redescoperă plăcerile lumii offline cu ajutorul dispozitivelor cu clapetă, scrie Euronews.

Într-o lume obsedată de smartphone-uri, poate fi surprinzător faptul că un număr tot mai mare de adolescenți optează în schimb pentru „telefoane proaste”.

Dispozitivele mobile de bază pe care le aveam în urmă cu un deceniu sau două revin în rândul generațiilor mai tinere, pe măsură ce adolescenții caută să își recâștige independența față de tehnologie.

În Statele Unite, vânzările de telefoane cu capacități simple de apelare și de trimitere de mesaje text au crescut în 2022 pentru HMD Global – producătorul Nokia – cu zeci de mii de unități vândute în fiecare lună.

„Vedem că piața telefoanelor cu clapetă este în creștere cu 5%”, a declarat Lars Silberbauer, director de marketing al Nokia Phones și HMD Global.

„Ne-am dublat cota de piață a telefoanelor cu clapetă în ultimul an, ceea ce este destul de important pentru noi. Și vedem că acum se redresează în Europa”, a declarat acesta pentru Euronews Next.

„Cred că această tendință este într-adevăr [despre] faptul că oamenii preiau controlul asupra propriei vieți, asupra propriei vieți digitale”, adaugă el.

Ce este un „telefon prost”?

Cu funcțiile lor limitate, telefoanele „proaste” – de obicei telefoane cu clapetă – oferă o experiență de utilizare mai simplă și mai puțin captivantă decât omologii lor de tip smartphone.

Dispozitivele acordă prioritate funcțiilor telefonice esențiale, cum ar fi efectuarea de apeluri și trimiterea de mesaje text. Ele elimină tentațiile platformelor de socializare care consumă, în medie, peste 7 ore pe zi pentru mai mult de 50% dintre adolescenți, potrivit unui sondaj realizat cu peste 40 de mii de participanți pe Real Research, o aplicație de sondaje online.

Orele lungi de scroll s-au dovedit a avea un efect dăunător asupra bunăstării noastre psihologice. Mai multe studii au arătat o legătură potențială între scroll-ul nesfârșit și dezvoltarea simptomelor ADHD, depresia, anxietatea și lipsa somnului.

Silberbauer crede că ascensiunea telefoanelor „proaste” evidențiază o conștientizare tot mai mare în rândul adolescenților cu privire la impactul tehnologiei asupra propriei lor sănătăți mintale.

„Putem vedea din cercetări că tinerii se luptă cu sănătatea mintală, așa că renunță la social media”, spune el, adăugând că el însuși a aderat la această tendință, renunțând la smartphone și apelând la dumbphone în timpul weekendurilor.

„Cred că se poate observa anumite părți din Generația Z s-au săturat de ecrane”, a declarat pentru CNBC Jose Briones, influencer al telefoanelor proaste și moderator al subredditului ”r/dumbphones” – o comunitate despre telefoane stupide, smartphone-uri reduse și telefoane cu funcții.

În subreddit, utilizatorii sunt încurajați să „se alăture revoluției și să se bucure de viața simplă!”.

„Bună tuturor, încerc să fac pasul spre un telefon prost, deoarece dependența mea de ecran a devenit destul de gravă. Am folosit dumbphone finder, dar am vrut să cer mai multe perspective”, a scris u/findlaymurdoch.

Nostalgia anilor ’90

Milenialii, ani la rând generația tânără, îmbătrânesc acum, iar în ultimii ani, cultura populară le-a captivat inimile cu sentimentul de nostalgie.

În paralel, Generația Z, generația care a crescut în fața ecranelor, pare să fie fascinată de un trecut pe care nu a apucat să îl experimenteze. Jocurile video de inspirație retro, de exemplu, cu grafică pixelată și gameplay simplu, au recâștigat un public devotat.

Trecutul devine o reminiscență a unei perioade în care viața părea mai simplă și mai lipsită de griji, spune Silberbauer, iar această nostalgie a trecutului a determinat, de asemenea, creșterea tendinței de a folosi telefoane mobile „proaste”, adaugă el.

„Oamenii vor să se întoarcă la începutul anilor 2000 sau la anii ’90, cred că este o amintire a unei perioade mai fericite, o perioadă în care lucrurile erau un pic mai simple”.

„Dumb phones” vs. smartphone-uri: Care este diferența?

În timp ce smartphone-urile oferă funcționalități avansate, cum ar fi un număr nesfârșit de aplicații, rețele sociale și ecrane tactile, telefoanele „proaste” sunt concepute pentru a fi „telefoane de bază”, cu funcții și capacități limitate.

Cu toate acestea, „dumbphones” din anii 2000 nu au rămas chiar neatinse și există „o întreagă gamă de telefoane ”dumb””, explică Silberbauer.

Unele dintre îmbunătățirile contemporane includ acoperirea rețelei 4G, camere îmbunătățite și culori îmbunătățite, „dar, în general, este cam același lucru”.

De asemenea, este posibilă accesarea unei varietăți de funcții și servicii, dar telefoanele sunt concepute astfel încât să fie „un pic mai dificil pentru tine să faci acest lucru”.

Este doar „suficient pentru weekenduri, dacă vrei să stai cu copiii, cu partenerul, cu prietenii și așa mai departe”, permițându-ți „să fii în continuare conectat, dar de fapt să experimentezi cu adevărat viața”, a spus Silberbauer.

Telefoanele Nokia sunt vândute cu diferite sisteme de operare, inclusiv KaiOS, care permite o „versiune ușoară a WhatsApp, de care unii oameni au nevoie”, a explicat Silberbauer.

„Poți alege ce funcționalități îți dorești de fapt și poți avea în continuare un telefon cu o baterie care durează cam 31 de zile la unele dintre ele, astfel încât să îți poți încărca dispozitivul de 12 ori pe an. Asta e tot”.

Nu este de așteptat ca smartphone-urile să dispară: ele îndeplinesc o piață diferită.

Nokia continuă să vândă smartphone-uri, iar în luna ianuarie a acestui an a introdus o inovație unică: telefoane reparabile.

„Sunt reparabile și durabile”, a declarat Silberbauer, adăugând că acestea sunt „unul dintre cele mai durabile telefoane de pe piață”.

„Practic, poți repara singur telefonul cu doar o cheie și o șurubelniță mică. Poți schimba ecranul, prizele de încărcare și bateria în câteva minute”.

Compania dorește „să păstreze telefoanele în mâinile oamenilor pentru mai mult timp” – dar nu la propriu. Aceștia doresc să evite necesitatea ca clienții lor să aibă un telefon nou în fiecare an, spunând că „nu este un model de afaceri pe care dorim cu adevărat să îl satisfacem”.

Mașinile care sunt aruncate în loc să fie reparate produc deja 35 de milioane de tone de deșeuri și 261 de milioane de tone de emisii de CO2 în fiecare an în Europa, potrivit Comisiei Europene. Iar în luna martie a acestui an, au anunțat că vor obliga companiile să ofere consumatorilor dreptul de a-și repara dispozitivele sau aparatele.

Conform propunerilor, o perioadă de garanție legală de doi ani, de exemplu, ar obliga producătorii să ofere servicii de reparații, dacă acest lucru nu costă mai mult decât o înlocuire. Nokia face un pas în plus.

„Pot să vă promit că următoarea generație va fi și mai ușor de reparat”, a precizat Silberbauer.

Sursa foto: Pixabay

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *