Comercianții cu amănuntul din Statele Unite se străduiesc să înțeleagă modul în care viitoarele taxe vamale ar putea afecta modelele de afaceri din prezent, inclusiv costurile, și să planifice cel mai bun mod de a gestiona creșterea prețurilor pentru consumatorii americani în cazul în care taxele intră în vigoare. Pentru a complica și mai mult situația, este posibil ca puterea de cumpărare a consumatorilor să fie redusă, ceea ce va conduce la o piață extrem de competitivă în SUA, relatează Forbes.
Federația Națională de Retail a declarat că propunerile de taxe ale lui Trump i-ar putea costa pe americani 78 de miliarde de dolari din puterea de cumpărare anuală. În timp ce unii comercianți cu amănuntul ar putea beneficia de pe urma aplicării taxelor, alții ar putea ajunge să piardă cotă de piață. Rămâne de văzut dacă tarifele vor fi puse efectiv în aplicare sau vor rămâne doar o retorică politică, însă directorii financiari au declarat că taxele sunt cea mai presantă preocupare a lor până în 2025.
Discuțiile referitoare la taxele din SUA: Verificare a realității sau joc politic?
„Trump se află într-o situație dificilă în ceea ce privește planul său tarifar” a remarcat Arick Wierson, analist politic și fost consilier principal al primarului orașului New York, Michael Bloomberg.
”Deși, pe de o parte, acestea pot părea atractive ca subiect de discuție, ele sunt în contradicție totală cu planul lui Trump de combatere a inflației – care a fost unul dintre pilonii centrali ai campaniei sale. Nu există niciun dubiu că taxele majorate pentru bunurile importate de la cei mai mari parteneri comerciali ai Americii vor crește prețurile la o gamă largă de produse. Și aceasta va fi o mare problemă politică nu numai pentru el, ci mai ales pentru numeroșii republicani care vor fi realeși în 2026”, a adăugat el.
Articolele vestimentare vor fi afectate în mod semnificativ de taxe vamale iminente, mai mult de 80% dintre articolele de îmbrăcăminte vândute în SUA fiind importate. Companiile de îmbrăcăminte nu își vor putea permite taxele vamale majorate fără a transfera o parte din costuri către consumatori.
„În timp ce unii producători americani pot beneficia de pe urma taxelor vamale, câștigurile producătorilor americani și ale Trezoreriei din veniturile din taxe vamale nu depășesc pierderile globale pentru consumatori, potrivit unui comunicat de presă al Federației Naționale de Retail (NRF).
Recunoașterea impactului potențial sever al taxelor adăugate asupra consumatorilor din clasele inferioare și de mijloc ar putea duce la o implementare a taxelor care să nu fie atât de mare sau de profundă precum s-a afirmat în timpul campaniei electorale.
„Planul tarifar al lui Trump l-ar putea costa atât Camera Reprezentanților, cât și Senatul dacă nu este atent – motiv pentru care cred că este mai mult o poziție de negociere decât o politică reală pe care intenționează să o pună în aplicare”, a declarat Wierson.
Impactul taxelor vamale asupra deciziilor privind lanțul de aprovizionare
„Retailerii se bazează în mare măsură pe produse și componente de fabricație importate, astfel încât să poată oferi clienților o varietate de produse la prețuri accesibile”, a declarat Jonathan Gold, vicepreședinte NRF pentru Supply Chain and Customs Policy.
„O taxă vamală este o taxă plătită de importatorul american, nu de o țară străină sau de exportator. În cele din urmă, această taxă iese din buzunarele consumatorilor prin creșterea prețurilor”, a adăugat el.
Retailerii globali vor analiza diversificarea opțiunilor de aprovizionare și alte modalități de a reduce costul bunurilor în cazul punerii în aplicare a taxelor.
„Taxele propuse pentru mărfurile din China, Mexic și Canada reprezintă provocări semnificative pentru toate categoriile de retail, de la produse cu valoare ridicată la bunuri de lux. Nu există o soluție unică – fiecare segment trebuie să își adapteze strategia la așteptările clienților, tipul de produs și presiunile concurenței”, explică Kevin Finnegan, fondator și CEO al Finnegan Advisory.
Retailerii se pregătesc pentru războiul taxelor
Retailerii și brandurile pot adopta o abordare proactivă și multifațetată pentru a face față eventualelor taxe vamale.
„Schimbați aprovizionarea către regiuni neexploatate sau realizați producții nearshore pentru o mai mare agilitate și un risc geopolitic redus. Reevaluați materialele și metodele de producție pentru a minimiza expunerea la bunuri cu taxe mai mari”, sugerează Finnegan.
În plus față de consolidarea relațiilor cu furnizorii pentru stabilizarea costurilor prin contracte pe termen lung, Finnegan anticipează următoarele acțiuni:
- Marjele mărcilor de lux permit absorbția costurilor sau creșteri subtile ale prețurilor, susținute de mesaje legate de măiestrie.
- Retailerii de valoare se vor concentra pe absorbția costurilor, raționalizarea sortimentelor și menținerea accesibilității pentru a păstra clienții sensibili la preț.
- Mărcile de îmbrăcăminte din segmentul mediu al pieței vor echilibra ajustările selective ale prețurilor cu un accent pe calitate și pe valoarea percepută pentru a naviga prin marjele reduse. O abordare pe două niveluri, între produse de bază accesibile la prețuri mai mici și produse dorite la prețuri mai mari.
- Retailerii din sectorul alimentar vor acorda prioritate aprovizionării locale și vor ajusta ambalajul sau dimensiunile pentru a gestiona costurile fără a îndepărta clienții.
- Brandurile de produse electronice pot preveni tarifele prin grăbirea comenzilor și diversificarea furnizorilor către regiuni precum Vietnam sau India.
Excesul de stocuri avantajează comercianții cu amănuntul precum TJ Maxx.
„Achiziționați în avans pentru a bloca prețurile înainte de aplicarea taxelor și pentru a asigura stocurile critice, chiar dacă acest lucru înseamnă rezervarea de spațiu de depozitare suplimentar”, a declarat Finnegan. În timp ce unii comercianți cu amănuntul s-au angajat să achiziționeze în avans bunuri din surse de peste mări, acest lucru poate reprezenta o cheltuială mare de capital care s-ar putea să nu se transforme în marje planificate, ci ar putea duce la un exces de stocuri sau la reduceri de preț excesive.
Ross Dress for Less, TJ Maxx și Burlington prosperă prin cumpărarea stocurilor excedentare de la alți comercianți cu amănuntul. Comercianții cu amănuntul cu prețuri reduse vor obține avantaje pe o piață suprainventariată, iar comercianții cu amănuntul online au mai multă agilitate pentru a căuta modalități de a eluda în mod legal reglementările tarifare americane, cum ar fi utilizarea legii de minimis.
Shein, Temu și Amazon folosesc De Minimis pentru a evita taxele lui Trump
Ultima dată când administrația Trump a impus taxe la importurile din China, a existat o creștere semnificativă a expedierilor de minimis. Legea permite ca expedierile sub 800 de dolari adresate clienților individuali să fie importate fără taxe vamale.
„Comparativ, pragul de minimis din SUA este foarte generos”, a declarat Sonja Chapman, profesor asociat de comerț internațional și marketing la Fashion Institute of Technology.
Companiile care importă în SUA au devenit creative și au început să expedieze bunuri direct către clienți, ocolind astfel tarifele. „De minimis”, prin definiție, înseamnă nesemnificativ. Serviciul Vamal și de Protecție a Frontierelor (CBP) preconizează că 1,5 miliarde de expedieri în acest an vor utiliza dispoziția de minimis – nu este nimic inconsecvent în această privință”, a declarat Chapman.
Companii precum Shein, Temu, Amazon și Wayfair sunt utilizatori ai expedierilor de minimis, de cele mai multe ori fără ca consumatorul să fie conștient de proces. „Este o glumă în cercurile comerciale că China are un ALS (acord de liber schimb) cu Statele Unite, cel care se numește de minimis”, a declarat Chapman. Valoarea transporturilor de minimis a crescut la peste 67 de miliarde de dolari în 2020, față de 40 de miliarde de dolari în 2012.
În timp ce „regula de minimis” este favorabilă pentru consumatori prin faptul că permite prețuri mai mici, produsele expediate către consumatori prin intermediul de minimis pot să nu îndeplinească cerințele de reglementare.
„De minimis nu numai că are un impact asupra veniturilor tarifare, dar produsele care intră nu sunt supuse aceluiași control pentru a respecta reglementările americane privind siguranța produselor”, a declarat Chapman. Se estimează că Statele Unite au pierdut până la 10 miliarde de dolari pe an în taxe din cauza unor dispoziții precum de minimis.
Consumatorii plătesc prețul taxelor
„Alegătorii slab informați pur și simplu nu înțeleg taxele”, a observat Wierson.
„La prima vedere, acestea ar putea părea pentru americanii obișnuiți drept „bani gratis” – alte țări plătind factura în locul contribuabililor americani. Dar, după cum vă va spune orice economist serios, taxele la mărfurile străine sunt întotdeauna transferate consumatorului final.”
Consumatorii trebuie să înțeleagă complexitatea taxelor comerciale și impactul asupra prețului bunurilor.
„În cele din urmă, o astfel de taxă nu este nimic mai mult decât o taxă pe clasa muncitoare”, a adăugat Wierson.
Prețurile de consum vor fi afectate de creșterile taxelor propuse. De exemplu, un prăjitor de pâine de 40 de dolari va fi vândut consumatorilor cu 48-52 de dolari după aplicarea taxelor. Prețul unei perechi de pantofi sport de 50 de dolari ar crește la 59-64 de dolari, iar o saltea și un set de arcuri de 2.000 de dolari ar ajunge să coste între 2.128 și 2.190 de dolari. Conform studiului NRF, în cadrul fiecărei categorii, prețurile mai mari și pierderea puterii de cumpărare ar afecta în mod deosebit familiile cu venituri mici.
Cine plătește cu adevărat pentru noile taxe vamale?
Pe măsură ce comercianții cu amănuntul se pregătesc pentru posibilele implementări de taxe, succesul va depinde probabil de capacitatea lor de a echilibra eficiența operațională, strategia de stabilire a prețurilor și percepția valorii mărcii, păstrând în același timp un puls asupra comportamentelor de cumpărare ale consumatorilor.
„Este esențial să rămâneți aproape de reacția clienților la prețuri, iar comercianții cu amănuntul trebuie să fie dispuși să se adapteze pe parcurs”, recomandă Finnegan.
„Gândiți-vă la oportunitățile de a câștiga noi clienți pe baza unor propuneri de valoare unice.” Lunile următoare vor dezvălui dacă aceste taxe se vor materializa așa cum au fost propuse sau dacă vor servi în primul rând ca pârghii politice, dar, indiferent de situație, industria de retail trebuie să rămână agilă și pregătită pentru oricare dintre scenarii.