Da, încărcarea telefonului peste noapte este dăunătoare pentru baterie. Și nu, nu trebuie să îți oprești dispozitivul pentru a da o pauză bateriei. Iată de ce.
Pentru un obiect care abia dacă ne părăsește palmele, smartphone-ul poate părea uneori ca o piesă de vrăjitorie obscură. Și nicăieri nu este mai pronunțat acest lucru decât atunci când vine vorba de bateria capricioasă.
Pentru a compensa aceste neajunsuri, oamenii au creat tot felul de mituri despre baterii. Fie că este vorba de evitarea lăsării telefonului la încărcat peste noapte, fie că ne oprim telefonul pentru a da o mică pauză bateriei, suntem mereu în căutarea unor modalități de a obține ceva mai multă performanță de la bateriile noastre suprasolicitate, chiar dacă metoda nu are foarte mult sens.
Pentru a te ajuta să separi știința de folclor, Wired a rugat un expert în baterii să dea verdictul asupra unora dintre cele mai răspândite mituri, să explice știința din spatele zvonurilor și, poate, să ne ofere câteva sfaturi înțelepte pentru a ne prelungi durata de viață a smartphone-urilor noastre.
Mit: Chiar și atunci când bateria este la 100 la sută, mai este loc de ceva încărcare
Adevărat
Există mai mult suc în bateria smartphone-ului tău decât sugerează procentul afișat, dar dacă ai folosi acel suc ai sfârși prin a reduce dramatic durata de viață totală a bateriei. La baza acestei probleme se află un compromis delicat jucat de producători. Creșterea încărcăturii disponibile în cadrul unei baterii reduce numărul de ori în care bateria respectivă poate fi încărcată și descărcată fără a fi deteriorată intern. Pentru a face ca bateriile să reziste sute sau mii de cicluri de încărcare, producătorii impun limite asupra cantității de energie pe care bateriile o pot descărca.
Pentru a înțelege de ce, trebuie să știi puțin despre cum funcționează bateriile. Miezul celor mai multe baterii litiu-ion, cum ar fi cele din smartphone-uri, laptopuri și mașini electrice, este alcătuit din două straturi: unul din oxid de litiu-cobalt și celălalt din grafit. Energia este eliberată atunci când ionii de litiu se deplasează din stratul de grafit în stratul de oxid de litiu-cobalt. Atunci când încarci o baterie, pur și simplu transferi acei ioni de litiu înapoi, din stratul de oxid de cobalt de litiu în cel de grafit.
Aici apare problema cu durata de viață a bateriei și cu ciclurile de încărcare. Dacă muți prea mulți dintre acești ioni de litiu în afara stratului de oxid de cobalt și litiu, întreaga structură a stratului se strică. „Structura atomică a materialului se destramă de fapt dacă îndepărtezi tot acel litiu”, spune Kent Griffith, profesor asistent specializat în stocarea energiei la UC San Diego.
Așadar, deși este posibil să încarci o baterie dincolo de 100%, singura modalitate de a face acest lucru este să scoți mai mulți dintre acei ioni de litiu cruciali. „Ar fi ca și cum ai scoate toți suporturile din podeaua unei clădiri”, spune Griffith. Ai putea scoate ionii de litiu, dar nu vei avea noroc să îi pui la loc după ce ai stricat structura internă.
Acesta este motivul pentru care producătorii stabilesc limite pentru cantitatea de încărcare a bateriilor lor. De cele mai multe ori, acestea sunt stabilite astfel încât doar aproximativ jumătate din litiul din stratul de oxid de litiu-cobalt să fie eliminat în timpul unei încărcări complete. „Bateria ta ar putea să îți ofere mai multă încărcare dacă ai depăși eliminarea a jumătate din litiu, dar nu ai putea face acest lucru de foarte multe ori.”
Mit: Încărcarea telefonului în modul avion îl face să se încarce mai repede
Adevărat (oarecum)
Un sfat obișnuit pentru a accelera încărcarea telefonului atunci când te grăbești este să îl pui în modul avion. Modul avion înseamnă că toate frecvențele radio sunt dezactivate, deci nu vei avea date celulare și – în cazul anumitor telefoane – conexiunile Bluetooth și Wi-Fi vor fi, de asemenea, întrerupte. În teorie, din moment ce telefonul face mai puțină muncă, bateria ar trebui să se încarce mai repede, nu-i așa? Din punct de vedere tehnic, este adevărat, dar diferența de viteză se dovedește a fi destul de minimă. Un studiu realizat de CNET în 2014 a constatat că activarea modului avion a scurtat timpul de încărcare cu doar patru minute. Poate că nu merită să nu poți scrie pe Twitter în timp ce aștepți.
Mit: A avea Wi-Fi și Bluetooth activate în fundal consumă mult din autonomia bateriei
Adevărat
În afară de ecran, una dintre cele mai mari consumatoare de energie pentru durata de viață a bateriei este energia pe care telefonul tău o irosește încercând să găsească și să se conecteze la rețele Wi-Fi sau de date. Dacă ai observat vreodată că bateria ta scade vertiginos în timp ce te afli în tren, probabil că este din cauză că dispozitivul tău lucrează peste program pentru a se conecta la o rețea mobilă. „Dacă te poți conecta la ceva stabil, cum ar fi dacă există Wi-Fi în tren, probabil că este mai bine să te conectezi la acea rețea”, spune Griffith. Reducerea luminozității ecranului și a timpului de adormire a telefonului sunt, de asemenea, modalități ușoare de a prelungi durata de viață a bateriei.
Mit: Utilizarea unui încărcător neoficial îți deteriorează telefonul
Adevărat
Nu toate încărcătoarele de telefon sunt create la fel, iar acest lucru ar putea avea un efect dăunător asupra duratei de viață a bateriei telefonului tău. Încărcătoarele au tot felul de controale care limitează cantitatea de curent furnizată și opresc încărcarea telefonului atunci când bateria este plină, dar unele încărcătoare de altă marcă ar putea să nu aibă astfel de setări de siguranță riguroase.
Iar dacă se livrează prea mult curent unei baterii, acest lucru ar putea însemna să smulgă prea mulți dintre acei ioni de litiu și să ducă la același tip de degradare despre care ați citit mai devreme. Asta nu înseamnă că toate încărcătoarele de altă marcă vor fi atât de proaste, notează Griffith, dar probabil că este mai bine să rămâi la un model oficial.
Mit: Încărcarea telefonului prin intermediul computerului sau al laptopului va deteriora bateria
Fals
În orice caz, încărcarea puțin mai lentă este probabil bună pentru baterii, spune Griffith. Acest lucru se întoarce din nou la acei ioni de litiu. Cu cât încarci mai încet o baterie, cu atât mai puțin efort este pus pe ionii de litiu și pe structurile care îi acceptă și cu atât mai puține daune potențiale pentru baterie. De aceea, producătorii pun limite pe dispozitive pentru ca acestea să nu se încarce prea repede.
Mit: Oprirea ocazională a unui dispozitiv ajută la păstrarea duratei de viață a bateriei
Fals
Și acesta este un mit, dar nu unul complet nefondat. Înainte ca bateria litiu-ion să devină omniprezentă, bateria cu hidrură metalică de nichel a fost bateria reîncărcabilă preferată. În cazul acelor baterii, era imposibil să se obțină o citire exactă a nivelului de încărcare a bateriei fără a descărca complet și apoi a reîncărca bateria. „Dacă erau pe jumătate descărcate și reîncărcate, pierdeai locul în care te aflai. Așa că trebuia să le descarci complet pentru a le urmări”, spune Griffith.
În cazul bateriilor litiu-ion, acest lucru nu mai este valabil. Bateriile moderne sunt capabile să își citească starea indiferent de nivelul de încărcare, iar atunci când dispozitivul nu este utilizat, presiunea asupra bateriei este aproape aceeași ca și cum ar fi fost oprit complet, astfel încât nu ai fi dat o pauză prea mare bateriei dacă l-ai fi oprit oricum.
Mit: Bateriile funcționează mai prost când sunt reci
Fals (în mare parte)
De fapt, este adevărat contrariul. „Folosirea bateriei la temperaturi scăzute și păstrarea bateriei la rece este mult mai bună pentru durata de viață a bateriei”, spune Griffith. Expunerea bateriei la temperaturi ridicate este o modalitate mult mai probabilă de a sfârși prin a-i reduce durata de viață totală. „Nu vrei ca bateria ta să fie fierbinte. Nu vrei să se supraîncălzească atunci când se încarcă, nu vrei să o lași la soare sau în mașină”.
Dar de ce urăsc bateriile atât de mult căldura? Motivul are legătură cu electroliții lichizi care umplu spațiile dintre straturile de oxid de litiu-cobalt și grafit (vă amintiți de ele?) și împiedică cele două componente să se atingă. Acesta este locul prin care călătoresc ionii de litiu atunci când fac naveta între cele două straturi, așa că este destul de important pentru structura bateriei.
La temperaturi ridicate, acești electroliți lichizi încep să se descompună, ceea ce duce la degradarea bateriei în decursul a doar câteva sute de cicluri de încărcare. Aceasta este o problemă majoră pentru bateriile vehiculelor electrice, care își petrec adesea o mare parte din zi în lumina puternică a soarelui – producătorii trebuie să își echipeze mașinile cu sisteme de gestionare a bateriei pentru a evita degradarea cauzată de căldură. Cu toate acestea, în cazul smartphone-ului tău, atâta timp cât îl păstrezi de obicei la temperatura camerei, te descurci bine.
Este posibil ca telefonul tău să fie puțin mai lent la temperaturi scăzute, și asta pentru că acei ioni de litiu se mișcă puțin mai încet, ceea ce înseamnă că bateria ar putea să nu fie capabilă să furnizeze la fel de multă energie componentelor dacă afară este foarte frig. Cu toate acestea, schimbarea este în general doar ușoară și nu este legată de vreo deteriorare permanentă a bateriei.
De asemenea, un dispozitiv cu puțină încărcătură rămasă se va opri uneori dacă se răcește, deoarece scăderea puterii cauzată de temperatura scăzută va păcăli dispozitivul să creadă că bateria este descărcată. „Nu se produce nicio pagubă”, spune Griffith, „dar aparatura electronică devine confuză”.
Mit: Lăsarea unui încărcător conectat la perete și pornit risipește energie
Fals (ei bine, poate un pic)
În cazul încărcătoarelor de telefoane și al altor cabluri „proaste” care au doar un fir, probabil că nu consumă deloc energie dacă nu există niciun dispozitiv conectat la priză. În cazul cablurilor pentru televizor sau laptop – sau al oricărui încărcător care are atașată o „cărămidă” mare – acestea sunt puțin mai inteligente, deoarece deseori consumă o cantitate mică de energie în timp ce așteaptă ca televizorul sau alt dispozitiv să pornească din modul de așteptare. În trecut, consumul de energie al acestor dispozitive reprezenta până la 10% din factura de energie a unei gospodării medii, dar modificările recente ale reglementărilor înseamnă că acestea consumă acum o cantitate relativ mică de energie.
Mit: Ar trebui să lași bateria să ajungă până la 0 la sută înainte de a o reîncărca.
Fals
În mod ciudat, bateriile sunt supuse la cea mai mare presiune atunci când sunt complet încărcate sau complet goale. Adevăratul punct optim pentru o baterie este la 50% din încărcare, deoarece aceasta înseamnă că jumătate din ionii de litiu mobili se află în stratul de oxid de litiu-cobalt și cealaltă jumătate în stratul de grafit. Acest echilibru exercită cea mai mică presiune asupra bateriei și extinde numărul de cicluri de încărcare pe care le poate suporta înainte de a se degrada.
Așadar, dacă ai fi foarte dornic să îți păstrezi bateria cât mai mult timp, ar trebui să o menții încărcată între 20 și 80%. Acest lucru înseamnă că aceasta petrece cât mai puțin timp posibil cu o mulțime de ioni de litiu înghesuiți în fiecare strat, situație care face ca straturile să se extindă, punând presiune fizică asupra lor. „Dar, dacă ai face acest lucru, ai obține doar jumătate din încărcătură de fiecare dată când îl folosești”, spune Griffith. Poate că nu, atunci.
Mit: Încărcarea peste 100 la sută va deteriora bateria
Adevărat (dar nu pentru motivul pe care îl credeți)
Acesta este strâns legat de mitul de mai sus. Încărcarea telefonului astfel încât să rămână la 100% peste noapte nu este o veste bună pentru baterie, dar asta nu pentru că încarci mai mult decât poate suporta. Un mecanism de „încărcare prin picurare” oprește încărcătorul după ce telefonul a ajuns la 100% din încărcare și completează bateria doar atunci când aceasta scade puțin.
Problema este că mențineți nivelul de încărcare la 100%, ceea ce, după cum știm din mitul anterior, supune bateria la o anumită presiune. „Nu este bine”, spune Griffith, „dar producătorul bateriei a stabilit [limitele bateriei], așa că nu ar trebui să fie dăunător.”
Mit: Înlocuirea bateriei telefonului tău îi oferă o nouă șansă de viață
Adevărat
În timp, bateria telefonului tău se degradează. De obicei, o baterie de smartphone rămâne să funcționeze la capacitate optimă timp de aproximativ doi-trei ani. Cei mai mulți producători de smartphone-uri nu vor să știi, dar de fapt poți schimba bateria telefonului tău. Poți să o înlocuiești singur, în stil DIY, dar producătorii fac acest lucru din ce în ce mai dificil de făcut. În schimb, ar putea fi mai ușor să plătești pe altcineva pentru acest serviciu. Poți verifica manual starea de sănătate a bateriei și poți decide dacă vrei să optezi pentru o baterie nouă, pentru a te scuti de a cheltui și mai mult pentru un telefon nou.