Licitația de 1,7 miliarde lei pentru proiectarea și construirea Centurii Timișoara Vest a fost contestată la CNSC, joi, 21 martie 2024, potrivit datelor din Sistemul de Achiziții Publice pe care le-a consultat Economedia. Constructorul ARL Cluj (Strabag) a făcut contestație încă din etapa de depunere a ofertelor, termenul oficial pentru depunerea ofertelor fiind 29 martie după cum a transmis vineri, 22 martie și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu :
,,Proiectul Centurii de Vest Timișoara (14 km) merge într-o direcție bună. Pe data de 29 martie se vor depune ofertele pentru construcția acesteia, iar după semnarea contractului lucrările trebuie finalizate în 30 de luni (6 luni proiectare și 24 de luni execuție).” -Sorin Grindeanu.
ARL Cluj a câștigat contestațiile la CNSC pentru modernizarea DN 73 Pitești-Brașov (sectorul Câmpulung-Fundata) și așteaptă decizia CNSC pentru Drumul de Legătură Timișoara -A 1.
Deși contestația încă nu a fost publicată cu documentul complet din care să reiasă și motivele invocate care pot duce la suspendarea procedurii, contestația este înregistrată în SEAP.
Licitația pentru proiectarea și execuția Centurii Timișoara Vest a fost publicată joi, 8 februarie în SEAP, costul estimat pentru șoseaua cu 4 benzi și o lungime de 14 kilometri fiind cuprins între 1,7 și 2 miliarde lei. Este un alt caz (până la urmă fericit) de parcurs fulger pentru o investiție din zona de Vest a țării : în mai puțin de o lună de pe masa Guvernului ( Hotărârea de Guvern aprobată în 18 ianuarie 2024). La sfârșitul anului trecut, Drumul Expres Oradea-Arad lua aviz pe bandă rulantă de la ministerele avizatoare în cursa pentru a prinde finanțarea din Programul Transport (detalii aici).
Contractul pentru centura Timișoara Vest are o durată de 30 de luni, 6 pentru proiectare și 24 pentru execuție. Cu acest tronson din zona de vest, municipiul de pe Bega închide practic inelul de centură.
,,Obiectul contractului il reprezinta proiectarea si executia Variantei de Ocolire Timisoara Vest, in lungime de aproximativ 13,90 km, in conformitate cu prevederile contractului de lucrari. ” Timișoara are o centură în zona de Nord (DN 6 – DN 69 și traseu paralel A1), iar UMB lucrează la Centura de Sud cu 25 km și o bandă/sens (DN 6 – canal Bega) și are termen iulie 2024.
,,Obiectivul de investiție Varianta de ocolire Timișoara Vest are ca scop crearea unei căi de comunicație modernă realizând conexiunea între DN Centura Timișoara și Varianta de oclire Timișoara Sud (în execuție) cu implicații în dezvoltarea regională a zonei, în fluidizarea traficului, creșterea siguranței utilizatorilor, micșorarea timpilor de parcurs, scăderea poluării la toate nivelurile în zonele tranzitate în prezent. Pentru realizarea obiectivului este necesară o suprafață totală de aproximativ 3.510.000 m2 (351 ha). Traseul variantei de ocolire este amplasat pe teritoriul administrativ al judetului Timiș și traversează UAT Timișoara, UAT Săcălaz si UAT Sânmihaiu Român” – Proiect Hotărâre de Guvern. Suprafața totală pentru exproprieri este de 3,5 milioane metri pătrați.
Valoarea relativ mare se explică prin profilul de drum rapid 2X2 benzi, cu spațiu median și acostament, viteză de proiectare de 120 km/h și mai ales cele 4 structuri importante: două pasaje peste liniile de tren CFR cu lungime de 779, respectiv 752 metri și alte două pasaje de 455 și 451 metri, cele mai grele structuri ale ocolitoarei.
Astfel, cel mai lung pasaj este proiectat la kilometrul 3, are 779 de metri lungime și va fi ridicat peste linia de tren CFR 218 (19 deschideri a câte 40 de metri). La km 10 va fi construit un pasaj de 752 m peste DN 59 Timișoara – Moravița și Magistrala CFR 100 București – Timișoara – Arad. Al treilea pasaj ca lungime (455 m) este cel de la km 4 peste DN 6 Timișoara – Cenad și linia CFR 133, iar pasajul de 451 de metri va fi la km 13 peste Bega, potrivit documentației tehnice pe care a consultat-o Economedia. Durata de execuție este de 24 de luni.
„Punctul de inceput al obiectivului „Varianta de ocolire Timisoara Vest”, se desprinde din DNCT (existentă) are orientare spre sud-est, fiind în prelungirea centurii existente pe partea de nord pe circa 1,00 km, după care printr-o curbă cu rază mare schimbă orientarea traseului către sud. La km 3+380 traversează CF 218 Timișoara – Arad și la km 4+860 traversează atât DN 6 cât și CF 133 Ronat Triaj-Cenad aflată în paralel cu drumul național. În continuare traseul se deșfasoară într-o zonă plată, la circa 600 m în paralel cu o linie electrică de 220kV, traversează pârâul Beregsău la km 7+795 al variantei și printr-un pasaj comun traversează în zona km 9+950 DN 59A (km DN 59A 6+200) și CF 100 Timișoara – Jimbolia aflată la circa 400 m sud față de drumul național după care varianta se îndreaptă spre Canalul Bega. La aproximativ 200 m după traversarea Canalului Bega varianta are punct final varianta de ocolire Timișoara Sud. Lungimea traseului studiat este de 13,906 km. Drumul este încadrat în clasă tehnică II. Elementele geometrice ale traseului sunt adoptate pentru o viteză de proiectare de120 km/h, raza minimă în plan fiind de Rmin=1000,0 m. Datorită (sic !) constrângerilor legate de legătura cu Varianta ocolitoare Timișoara Sud și traversarea canalului Bega, la sfârșitul traseului se reduce viteza de proiectare la 80 km/h.
Prețul ofertei are un punctaj de 40 % din total, iar ofertele pot fi depuse până pe 29 martie 2024.