Cum se mișcă ministerele pentru Drumul Expres Oradea – Arad, cel mai mare proiect de infrastructură pe care autoritățile locale l-au preluat de la Transporturi: 3 avize esențiale în mai puțin de o lună / De ce costă 11 miliarde de lei și ce modificări aprobă Guvernul față de proiectul din 2008

Drum Expres Oradea Arad Bolojan Sursa Foto : CJ Bihor

Parcurs „fulger” pentru proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, cel mai mare proiect descentralizat din Transporturi. În doar o lună, investiția de peste 10 miliarde lei (2 miliarde euro) a primit aviz de la Ministerul Mediului, de la Transporturi și de la Ministerul Dezvoltării. La doar o săptămână de la avizul primit la Ministerul Dezvoltării (Consiliul Interministerial), Transporturile publică Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici, costurile fiind de peste 11 miliarde lei, mai mult decât duble decât estimarea prevăzută în Hotărârea de Guvern din 2008: 5 miliarde de lei.

Așadar, pe masa Guvernului va ajunge actul normativ care va permite lansarea licitației pentru proiectare și execuție până la sfârșitul anului, conform calendarului pe care oficialii din Ministerul Transporturilor respectiv Consiliul Județean Bihor l-au promis.

Spre deosebire de proiectul din 2008, Drumul Expres Oradea – Arad va avea vamă nouă la Salonta între România și Ungaria, o lungime de 120 km. (anterior erau 134 km), 18 km drumuri de legătură (în loc de 8,5), un punct de sprijin și întreținere, 8 spații de servicii și 86 de poduri și pasaje (plus 20).

Traseul în plan: Drumul expres Arad – Oradea pornește din drumul de Legătură Centura Oradea – A3 (aflat în execuție și include un sector din drumul expres) se desfășoară spre sud, ocoleste localitatea Livada de Bihor, continuă în lungul magistralei de cale ferată Oradea – Arad, ocolește localitatea Salonta, continuă în lungul DN 79, ocoleste municipiul Arad și face joncțiunea cu Varianta de Ocolire Arad (realizată la nivel de autostradă) în nodul rutier prevăzut la intersecția cu DN 7. Lungimea traseului revizuit al drumului expres este de 120,47 km. În cadrul proiectului este prevăzut, suplimentar fața de SF-ul inițial, realizarea unui drum de legătură cu lungime de 10 km din zona Municipiului Salonta spre granița cu Ungaria, care cuprinde și amenjarea unui punct de trecere al frontierei.

Viteza de proiectare pentru drumul expres Arad – Oradea este de 140 km/h În regiunile de deal viteza de proiectare a fost redusă la 120 km/h, iar nodurile rutiere de tip „A” sunt proiectate la viteza de 80 km/h.

Obiectivul general al Drumului expres Arad – Oradea, așa cum este definit în MPGT, îl reprezintă îmbunătățirea eficienței socio-economice a rețelei de transport rutier în România, prin reducerea timpului de deplasare între Arad și Oradea, prin umare, îmbunătățirea conectivității la nivel regional. Pentru promovarea obiectivului de investiții a fost încheiat un Parteneriat de implementare între C.N.A.I.R. – S.A. cu nr. 92/76685/16.11.2020 și Consiliul Județean Bihor cu nr 24484/13.11.2020 ( pentru asocierea UAT), cu modificările ulterioare, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea riscului de dezangajare pentru perioada 2014 -2020”, arată Nota de Fundamentare.

În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Lungimea totală a noului drum, inclusiv cu legătura din Arad de aproximativ 3 kilometri, va fi de 138 de kilometri. Traseul va cuprinde 86 de poduri și pasaje, pentru a se respecta regulile de biodiversitate din zona Salonta – Chișineu Criș.Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 11,7 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție propusă este de 24 de luni”, potrivit președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan.

Calendarul estimat:

„(1) adoptarea hotărârii de Guvern privind exproprierea terenurilor afectate de proiect (luna noiembrie) și emiterea deciziei de expropriere;

(2) predarea proiectului tehnic (finalul lunii noiembrie) și realizarea auditului de siguranță rutieră (luna decembrie);

(3) licitația pentru selectarea constructorilor (anunțul ar urma să fie publicat până la sfârșitul anului)

(4) desemnarea câștigătorilor și semnarea contractelor de execuție pentru cele 3 tronsoane în care e împărțit drumul (primăvara anului viitor)”, potrivit hotărârii de Guvern.

Sursa Foto : CJ Bihor

Comentarii

  1. Este imbucurator ca se poate. La cat mai multe proiecte cu aceasta viteza.

    Prin ceea ce se intampla pentru acest drum expres se da un ton de normalitate, un etalon. Aceasta ar trebui sa fie viteza cu care sa se deruleze un proiect.

  2. Bravo Dl Bolojan!
    Restul Presdintilor de CJ sunt varza!😯
    De ex. Celebrul Dumitrescu de la Ph nu a facut nimic!
    Doar cu goarna!
    Are un “minunat proiect de sifonare la Centura Comarnic pt 6 km.
    O fantasmagorie pt 6 km in 3 sau 4 ani!
    Peste 3 ani va fi la groapa de gunoi a istoriei!
    Alt Presedinte de CJ nu mai e vizibil pt ca nu are proiecte!
    Incaoabili in formă pură!☹

    • Ba mai sunt unii -CONDAMNATI !!! – fugiti prin “strainataturi” ! Parca si un mare psdist “de Neamtz” – Arsenal ?!?, care ar “nu prea” veni – era sa zic acasa ?!?, din Italia, dar corect LA PUSCARIE unde trebue sa “locuiasca” vreo patru ani ! Si cati ca el ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *