Ultimele luni au fost marcate de o creștere a prețurilor produselor alimentare și nealimentare în toată Europa. Inflația este în creștere, dar în ritmuri diferite în aceste țări, scrie 24Chasa, care compară prețurile din Bulgaria cu cele din România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În lunile august, septembrie, octombrie, prețurile mărfurilor în Bulgaria au crescut serios – cu 10%, ori cu 20%, ori cu mai mult, dar nu există niciun produs care să-și fi păstrat eticheta de anul trecut. Și deși comercianții susțin că nu au existat creșteri majore în ultima săptămână sau două, oamenii continuă să-și numere banii atunci când intră în magazine. Femeia acesta își cumpără crenvurști. Și este puțin surprinsă de prețul acestora. „Erau 7 leva, acum sunt deja 9 leva – nu ne vom cumpăra încălțăminte și bluze, ne vom cumpăra mâncare și medicamente”.

Milka Dimitrova este proprietara unui magazin de cartier din Ruse. Ea spune că a aprovizionat magazinul cu alimentele în fiecare zi de săptămâni întregi la prețuri noi. „August-septembrie, prețurile produselor lactate au crescut îngrijorător. Produsele din carne – parțial, dar s-au majorat și ele ușor. Din păcate, în prezent observăm o ușoară creștere a prețurilor la ouă – 2,50 leva. Cașcavalul, brânză – au crescut cu 5 – 6 leva pe kilogram, ceea ce este mult. Produsele lactate sunt mai scumpe cu 20-30%. Comparativ cu anul trecut, legumele au crescut cu 30-40% în această perioadă a anului”, a spus Milka Dimitrova, proprietara unui magazin alimentar.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

Potrivit Elenei Iordanova, însă, există prețuri care sunt nerealist de mari. “Sunt foarte umflate. E pur și simplu de nesuportat. Mama mea este pensionară, e insuportabil pentru ea. Carne, cârnați, brânzeturi, fructe, legume, totul a crescut. Inflația este foarte mare, salariile rămân la fel. E greu”, a spus Elena Iordanova. În același timp, multe produse alimentare din România vecină sunt la prețuri mai mici. De aceea, Dian Iliev, când merge la Giurgiu sau la București, nu ratează să viziteze marile magazine de acolo. „O pun pe seama faptului că în România TVA-ul la acest tip de alimente este de 9%, în timp ce aici la noi procentele sunt mai mari. De exemplu, 1 kg de carne tocată poate costa în jur de 7-8 de leva, în timp ce aici știți deja cât de mult au urcat prețurile. Să nu mai zic de ulei – o sticlă de ulei în România continuă să fie 3,40-3,60 de leva, în timp ce aici prețurile sunt de peste 4 leva”, a spus Dian Iliev. Cu toate acestea, Iliev a observat că există o diferență nu numai în prețul alimentelor, ci și al mărfurilor din alte magazine. Când sunt promoții în România, mai ales în București, prețurile sunt cu adevărat promoționale. Varietatea este mult mai mare. În fiecare dintre magazinele în care am intrat, există mai multă marfă și modele diferite – vorbesc despre firme mari, mărci internaționale care există și în Bulgaria”, a adăugat Iliev pentru BNT. Oameni care fac cumpărături mai des în România au comentat și altceva – că există și o diferență în calitatea mărfurilor. Din păcate, nu în favoarea piețelor din Bulgaria.