CFR Călători, compania de transport persoane pe cale ferată a statului, a scos în SICAP un contract-cadru cu o valoare maximală de 279 de milioane lei pentru închirierea de până la 42 de automotoare diesel care să opereze, pentru trei ani, în zonele București-Craiova și Cluj-Iași. Aceste automotoare sunt practic locomotive de mari dimensiuni care conțin și locuri pe scaune fiind, în sine, un mic tren. CFR Călători precizează că vrea ca acest automotor să aibă cabină de comandă la ambele extremități și poate, la o adică, să conțină și vagon intermediar, adică practic să fie compus din două locomotive și vagon/vagoane, atâta timp cât se pot asigura cel puțin 100 locuri pe scaune pentru călători.
Cursele pe care le vor efectua aceste automotoare sunt de scurtă și medie distanță, fiind astfel pretabile pentru asigurarea funcției de „rată” pentru muncitorii care au locul zilnic de muncă în afara localității de reședință.
Din caietul de sarcini al licitației aflăm că CFR Călători are un deficit semnificativ de trenuri de mică distanță în aceste zone iar, și cele care există, sunt vechi, deficitare la capitolul confort și deplasare. Compania, prin închirierea acestor automotoare, ar vrea să reducă timpii de întârziere pe trasnportul cu trenul, să reducă numărul de călători nemulțumiți de transportul feroviar și să mențină cota de piață, amenințată de mai mulți operatori privați.
Automotoarele trebuie să fie capabile să asigure o viteză de deplasare de peste 100 de km/h, să funcționeze cel puțin 335 de zile pe an (92% disponibilitate de funcționare) și să nu fie mai vechi de 27 de ani.
Asigurarea unui număr de 42 de automotoare pentru trei ani ar putea fi foarte dificilă pentru piața internă, care nu dispune de aceste cantități, cel puțin nu fără a le indisponibiliza pentru operatorii privați care le folosesc acum. Un actor extern ar putea furniza aceste unități.