CFR Infrastructură a anulat licitația modernizarea liniei de tren Constanța – Mangalia, după ce ofertele primite au fost declarate neconforme, potrivit informațiilor din SEAP consultate de Economedia. Pentru acest contract fuseseră depuse două oferte. Valoarea estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări) era de 1,3 miliarde lei fără TVA, sursă de finanțare fiind asigurată din fonduri nerambursabile, capitolul Proiecte de electrificare și reabilitare cale ferată, cu perioadă de elaborare 2021 – 2030, și de la Bugetul de Stat.
„05.12.2024: Potrivit prevederilor art. 143 alin. (2) lit. e) din HG nr. 394/2016, întrucât propunerile financiare depăşesc valoarea estimată comunicată prin anunţul de participare şi nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare, ofertele au fost RESPINSE în conformitate cu Art.143, alin. (1) din HG nr. 394/2016”, arată decizia CFR Infrastructură.
- Asociere : DRUM ASFALT (Leader), deșinut de Floare Petroi și parte a companiei Selina Grup, S.C. Alstom Transport S.A.,
- Asociere : IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Leader)- Turcia, ROTARY CONSTRUCTII MENTENANTA (România)
Potrivit indicatorilor tehnico-economici pe care i-a aprobat Guvernul în 2023, modernizarea pe linia Constanța -Mangalia va permite un mers cadențat la 30 de minute, ceea ce corespunde unui serviciu de Tren Metropolitan. Pentru linia simplă modernizată lungimea este de 16,5 kilometri, iar linia dublă va avea 28, 2 kilometri. Un an este etapa de proiectare. Firma de proiectare Baicons a realizat Studiul de Fezabilitate pentru această investiție. Lucrările de modernizare se fac pentru o viteză maximă de 120 km/h la trenurile de călători (Magistralele CFR se reabilitează pentru viteza de 160 km/h), iar pe tronsonul nou Costinești – Mangalia linia va fi dublată (detalii aici). Linia va fi electrificată pe toată lungimea, în prezent fiind doar pe 10 kilometri între Constanța și Agigea.
„Proiectul „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Constanţa – Mangalia” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) şi este propus pentru finanţare în perioda 2021 – 2030, conform Anexei 10.35 – “Surse de finanţare pentru structura feroviară 2020 – 2030”. Linia de cale ferată Constanţa – Mangalia este o linie importantă a reţelei de cale ferată din Romania pentru traficul de călători şi marfa, deoarece deserveşte din punct de vedere feroviar zona turistică de sud a litoralului Mării Negre şi agenţii economici amplasaţi pe platforma porturilor Constanţa şi Mangalia. Electrificarea, dublarea şi reabilitarea liniei va asigura accesul trenurilor de lung parcurs în staţiunile aferente litoralului românesc fără transbordarea călătorilor sau schimbarea mijlocului de remorcare, ceea ce va permite preluarea traficului de călători din sectorul rutier atât pentru descongestionarea zonei, cât şi pentru reducerea numărului de accidente. Obiectivul principal al lucrărilor este creșterea atractivității / competitivității transportului feroviar prin îmbunătățirea calității serviciilor concomitent cu îmbunătățirea siguranței în exploatare. Linia c.f. Constanța – Mangalia face parte din Magistrala 800 București – Constanța – Mangalia, are o lungime de 42,9 km ( măsurați între ax stație Constanța – ax stație Mangalia) și deservește stațiunile turistice din zona de sud a litoralului românesc cât și Portul Constanța și Portul Mangalia”, se arată în SEAP.
Pe linia Constanţa – Mangalia cu o lungime de 42,9 km: Constanţa – Agigea Ecluză (linie dublă şi electrificată – 9,6 km), Agigea Ecluză – Mangalia (linie simplă neelectrificată – 33,3 km) sunt amplasate: 8 puncte de secţionare – 6 staţii CF: Constanţa, Agigea Nord, Eforie Nord, Eforie Sud, Costineşti, Mangalia și 2 halte de mişcare: Agigea Ecluză H.m., Neptun H.m. și 4 puncte de oprire: Tuzla h, Pescăruș h, Costineşti Tabără h.c., Neptun h.c. Viteza maximă, conform Livretelor cu mersul trenurilor de călători şi de marfă 2020/2021, este de 80 km/h, iar pentru trenurile de marfă este de 60 km/h. Modul de remorcare al trenurilor este tracţiune diesel – electrică, atât pentru trenurile de călatori, cât şi pentru cele de marfă. Circulaţia trenurilor se desfăşoara pe bază de bloc de linie automat, doar între Constanţa şi Eforie Nord, iar între Eforie Nord şi Mangalia circulaţia trenurilor se desfăşoară la cale liberă. Scopul investiției vizează creşterea atractivităţii și competitivităţii transportului feroviar prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor concomitent cu îmbunătăţirea siguranţei în exploatare. Obiectivele preconizate vizează: