CFR SA, compania care operează rețeaua de căi ferate din România, a lansat în Registrul Electronic al Achizițiilor Publice (SICAP) o licitație cu o valoare maximală de 417 milioane lei (cca. 85 milioane euro – n.r.), pentru un contract cadru ce presupune cumpărarea a până la 1,5 milioane traverse de beton.
Potrivit regulamentului Autorității pentru Reglementare în Domeniul Feroviar AFER, circa 1.600 de traverse, în medie (diferă dacă linia este dreaptă, curbă, de atelier sau depou – n.r.), intră la un kilometru de linie, ceea ce ar însemna că, la valoarea maximală a achiziției, 937 de kilometri de cale ferată ar urma fie reabilitați, până în 2025.
Durata contractului este de patru ani și este împărțit în contracte subsecvente, care presupun achizționarea a cel puțin 40.000 de traverse într-o singură tranșă. Marfa va fi livrată la sucursalele RCF București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța.
„Traversele din beton se utilizează la calea ferată pentru realizarea suprastructurii, respectiv montarea şinelor pe traverse prin intermediul prinderilor. Traversele din beton preiau sarcinile dinamice de la şină şi le transmit prismei căii. Datorită solicitărilor la care sunt supuse în exploatare datorită eforturilor date de materialul rulant în circulație, cât și datorită conditiilor climatice de exploatare, traversele din beton se uzează, nemaiputând asigura o prindere fermă a șinelor, cu efecte negative în ceea ce privește ecartamentul căii. Neasigurarea prinderii ferme a șinelor poate conduce la grave deranjamente ale suprastructurii căii. Pentru evitarea producerii de deranjamente este necesară înlocuirea izolată sau la rând a traverselor din beton, de diferite tipuri, uzate cu unele noi”, explică reprezentanții CFR.
La evaluarea ofertelor, componenta financiară (prețul) va conta în proporție de 85%, restul fiind acordat pentru termenul de garanție. Finanțarea va fi asigurată de la bugetul de stat.
Ofertele se deschid în 14 iunie.