Negocierile privind taxele pentru vehiculele electrice se prelungesc după ce China și Uniunea Europeană nu au ajuns la o înțelegere săptămâna trecută, potrivit Politico.
Bruxellesul și Beijingul sunt angajate în negocieri intense privind subvențiile chineze pentru vehiculele electrice, sporind speranțele în Germania că taxele UE – și un război comercial mai amplu – pot fi evitate, au declarat oficiali familiarizați cu discuțiile.
Discuțiile reprezintă o încercare de a soluționa o dispută continuă cu privire la subvențiile acordate de Beijing pentru vehiculele electrice fabricate în China, despre care UE afirmă că reduc în mod artificial prețurile și fac imposibilă concurența propriei industrii.
Se discută ideea stabilirii unor prețuri minime voluntare care să compenseze subvențiile chineze care distorsionează piața, făcând astfel inutile taxele UE planificate. Un oficial a descris conceptul drept o „suprataxă” care ar echilibra ajutorul de stat chinez.
O întâlnire între ministrul chinez al comerțului, Wang Wentao, și Valdis Dombrovskis, șeful diplomației comerciale a UE, săptămâna trecută, nu s-a finalizat cu o înțelegere. Cu toate acestea, Comisia Europeană a oferit în mod neașteptat o a doua șansă Chinei de a propune o soluție, folosind excepții legale pentru a prelungi un termen care a expirat la sfârșitul lunii august.
Două persoane informate cu privire la negocieri au declarat pentru Berlin Playbook că reprezentanții chinezi au rămas la Bruxelles pentru a continua negocierile pentru un acord care ar evita taxele UE pentru mașinile electrice. Comisia a refuzat să comenteze.
Continuarea discuțiilor sporește speranțele Germaniei, care s-a opus ferm impunerii de tarife UE de teama furiei Beijingului și a încercat fără succes să facă lobby împotriva acestora, argumentând că un război comercial cu China poate fi evitat.
Taxe de până la 35% dacă nu se ajunge la un acord
În cazul în care cele două părți nu ajung la un acord, UE este pregătită să impună tarife vamale ridicate pentru a preveni inundarea pieței cu mașini electrice ieftine.
Un oficial din industria chineză a confirmat că negociatorii au rămas la Bruxelles, dar nu a putut preciza cât de receptivă a fost Comisia Europeană la ideile Beijingului începând de joi.
Înainte de vizita lui Wang, Comisia a respins o primă ofertă chineză privind prețurile minime, dar a lăsat ușa deschisă pentru negocieri ulterioare, afirmând că nu este „de competența noastră să fim prescriptivi” cu privire la modul în care ar trebui să arate un astfel de sistem.
Comisia a afirmat că această primă propunere nu a reușit să anuleze suficient subvențiile chineze și a ridicat, de asemenea, probleme cu privire la modul de aplicare a prețurilor.
Germania duce de luni de zile o acțiune de ariergardă împotriva impunerii de taxe pentru vehiculele electrice, dar până în prezent nu a reușit să câștige suficienți aliați în rândul țărilor membre ale UE pentru a influența Comisia condusă de Ursula von der Leyen, care devine mai dură în privința comerțului cu China.
Cu un vot final de confirmare a taxelor – de până la 35 % – la doar câteva zile distanță, ultima rampă de ieșire pentru Berlin ar fi o soluție negociată. Germania, cel puțin pe hârtie, nu dispune de supermajoritatea necesară pentru a bloca tarifele în Consiliu, partea interguvernamentală a UE.
Anul trecut, Comisia Europeană a lansat o anchetă antisubvenții care a constatat că Beijingul își susținea în mod incorect industria vehiculelor electrice. Beijingul a ripostat cu propriile sale anchete antisubvenții privind exporturile UE de carne de porc, coniac și produse lactate.