Cluburile de fotbal de top folosesc inteligența artificială pentru a descoperi viitoarele vedete

inteligenta artificiala, AI, tehnologie Photo 119260737 © Funtap P | Dreamstime.com

O companie de tehnologie cu sediul la Londra încearcă să “democratizeze” identificarea și căutarea de talente în fotbal cu ajutorul unei aplicații mobile, scrie CNN.

Aplicația aiScout, care poate fi descărcată gratuit și este disponibilă la nivel global, permite vedetelor aspirante la fotbaliști să se înscrie la probe virtuale pentru cluburi profesioniste prin încărcarea unor imagini înregistrate de ele însele în care parcurg o serie de exerciții. Aplicația oferă 75 de exerciții, concepute pentru a testa o serie de abilități, cu videoclipuri care le arată utilizatorilor cum să le efectueze.

Performanțele sunt punctate automat de tehnologia inteligenței artificiale (AI). Datele pot fi apoi accesate de către cluburi, permițându-le scouterilor lor să examineze scorurile pentru a găsi talente viabile, perfecționând căutarea cu o varietate de filtre, de la vârstă și sex până la poziția pe teren.

Aplicația are în prezent doi parteneri din prima ligă engleză (Premier League), Chelsea și Burnley, iar cluburile își pot adapta testele din aplicație pentru a răspunde unor nevoi specifice și pentru a-și stabili propriile repere, punându-și jucătorii din academie să efectueze aceleași exerciții.

“Punem aceste date în față pentru a folosi mai bine timpul scouterilor”, a declarat Richard Felton-Thomas, director de operațiuni al ai.io, compania care a creat aplicația.

“Să le spunem scouterilor: “Mergeți astăzi în acest loc pentru că sunt trei jucători în acel joc care, de fapt, toți depășesc standardul tău Chelsea” – aceasta va fi cea mai bună utilizare a timpului tău”.””

Se pare că deja funcționează pentru unii. Ben Greenwood nu avusese niciodată un trial cu un club profesionist până când a descărcat aplicația în 2019. După ce a încărcat imagini cu el însuși, tânărul în vârstă de 17 ani a obținut un trial cu Chelsea, devenind primul utilizator al aplicației care a obținut un trial cu un club profesionist. El a semnat un contract cu echipa Bournemouth în 2021.

După ce a fost testată în versiune beta cu jucători din 125 de țări, printre care și Greenwood, 135 de jucători au fost testați sau au semnat cu cluburi profesioniste sau echipe naționale prin intermediul aplicației – care a fost lansată complet în septembrie 2023 – potrivit lui Felton-Thomas.

Puțin peste 100.000 de jucători alcătuiesc baza de date actuală, dar cu peste 100 de cluburi pregătite să se alăture lui Chelsea și Burnley, precum și cu un parteneriat multianual cu Major League Soccer din SUA, anunțat în luna mai a anului trecut, Felton-Thomas preconizează că numărul de utilizatori va ajunge la milioane pe măsură ce operațiunea se va dezvolta în acest an.

Felton-Thomas a declarat că “partea leului” din veniturile sale provine din taxarea cluburilor cu o taxă de licență pentru a utiliza platforma. Taxele anuale variază în funcție de mărimea clubului și de instrumentele de care acesta are nevoie, de la șase cifre pentru echipe de “nivel 1”, precum Chelsea, la mii de lire sterline pentru cluburile aflate mai jos în piramida fotbalistică.

Utilizarea tehnologiei inteligente în sport continuă să se extindă, incluzând instrumente de comentariu cu inteligență artificială și tehnologii portabile pentru sportivii de elită. Potrivit firmei de cercetare de piață Grand View Research, piața globală de analiză a sportului, evaluată la 2,7 miliarde de dolari în 2023, ar urma să crească cu 22% până la sfârșitul deceniului.

Ar trebui să se îngrijoreze vânătorii de talente din fotbal că vor fi depășiți de sosirea IA în industria lor? Pentru Felton-Thomas, noile tehnologii pot coexista cu metodele tradiționale.

“Este vorba mai degrabă de evoluție decât de revoluție”, a explicat Felton-Thomas.

“Nu putem să vă spunem când acel jucător este de fapt în acel meci, cum face față adversității? Ce se întâmplă când este condus cu 2-0? Ce se întâmplă când cineva țipă la el? Ce se întâmplă când tocmai a făcut o greșeală imensă?”.

“Avem abilitatea de a mări numărul de oameni reali pentru a le face treaba mai bine și mai repede, ceea ce oferă apoi o oportunitate jucătorului prin intermediul AI, dar de fapt, încă îi conectezi cu omul de pe partea cealaltă, care este clubul și scouterul.”

În timp ce fotbalul rămâne principalul obiectiv al ai.io, compania analizează oportunități în alte sporturi pentru a le lansa în anii următori. Mai departe, s-ar putea să se extindă dincolo de sporturi.

“Te gândești la noțiunea că poți fi acasă și îți poți analiza mișcările și la modul în care acest lucru s-ar putea transforma în domeniul sănătății, în evaluări fizice pentru disciplinele militare și serviciile de urgență”, a declarat Felton-Thomas.

Photo 119260737 © Funtap P | Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *